بجنورد- هشتمین فصل کاوش های باستان شناختی در شهر تاریخی بلقیس اسفراین دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران از اول اردیبهشت ماه آغاز شده است.

کاوش باستان شناختی در شهر تاریخی بلقیس آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا نجفی مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس اسفراین گفت : فصل هشتم کاوش شهر تاریخی بلقیس اسفراین پس از کسب مجوز کاوش از پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری، از اول اردیبهشت ماه جاری به مدت دوماه به همت پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین به سرپرستی احمد نیک گفتار در مجموعه پایگاه شهر بلقیس برای شناخت ساختار شهر و تکمیل کاوش های فصول پیشین، آغاز شد .

وی افزود : این کاوش ها در دو بخش، داخل ارگ و شارستان که در داخل ارگ با هدف شناخت و آگاهی از ساختار معماری داخلی ارگ و فضاهای موجود درآن، ایجاد فضای سایت موزه برای بازدیدکنندگان، فراهم کردن بستری برای حفاظت و مرمت اضطراری و تکمیلی در داخل ارگ و درمحدوده شارستان انجام می شود.

نجفی گفت : این کاوش با تاکید بر تپه منار با هدف مشخص کردن کاربری و تکمیل ساختار مسجد- مدرسه که بخش هایی از آن در فصول گذشته با کاوش های باستان شناختی نمایان شده بود آغاز شده است .

مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس اسفراین اظهار کرد: در فصل هفتم کاوش های باستان شناختی که در سال 94 در دو بخش ارگ و شارستان صورت گرفت در داخل ارگ بقایایی از منازل مسکونی پیرامون یک حیاط مرکزی با یک سیستم آبرسانی با ساختار تنبوشه ای که به حوض انبار وصل می شد کشف شد.

نجفی افزود: بخش دیگر کاوش ها که در شارستان در بخش معروف به تپه منارصورت گرفت منجر به کشف یک صحن بزرگ با رواق های پیرامونی با یک ورودی آجر فرش که ایوان آن مزین به گچبری هایی از نوع برهشته بوده که در نوع خود از بی نظیرترین گچبرهای دوران اسلامی در قرون7-5 ه.ق به شمار می رود شد که احتمالا بقایای مسجد- مدرسه سلجوقی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.