مشهد- کمتر شخصی است که اهل هنرو دل و نقاشی باشد و نام «استاد امیر بیات مختاری» را نشنیده باشد. او که به دلیل آموزش، بیشترمعروف در گرایش رنگ روغن وآبرنگ است، بیش از هزارهنرجو وخلق صدها اثرهنری و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی و همکاری در برگزاری جشنواره‌های استانی را در کارنامه هنری خویش دارد که حاصل نیم قرن تلاش هنری اوست. هنرجویانی که امروز بسیاری از آن‌ها در جایگاه استادی و معماری قرار دارند.

گفت و گو با موسس نخستین گالری هنری بخش خصوصی در مشهد

سرورهادیان:به گزارش قدس آنلاین، «امیر بیات مختاری» فردی است که اولین نگارخانه مشهد را به نام «گالیران» در مشهد راه اندازی کرد. استاد بیات مختاری ،متولد ۱۳۳۱از خطه هنرخیزخیام وعطاراست.
وارد فضای آموزشگاه اوکه می‌شوم، پرمی شوم ازحس خوب زندگی و طبیعت، کنارش که می‌نشینم از علاقه اش به هنرنقاشی ازکودکی برایم می‌گوید : پدرم کارمند دادگستری نیشابوربود اما فقط ۴۸ سال سن داشت که فوت کرد. برادربزرگم آن زمان، دانشجو و در مشهد بود.
 این هنرمند پیشکسوت می‌افزاید: ۱۰ ساله بودم که  با خانواده بعد از فوت پدر به مشهد آمدیم. دردبستان صحاف، پشت بیمارستان امام رضا(ع) ثبت‌نام کردم. هر روز مسیری را در برگشت از مدرسه پیاده و سریع می‌رفتم تا دقایقی را پشت آتلیه‌های نقاشی بایستم  و آثارهنرمندان را ببینم. در آن مسیر آتلیه‌های استادان قدیر صباغیان و تفقدی، پیراسته و ترمه چی که همه به رحمت خدا شتافته‌اند، بود.
وی بیان می‌دارد: یک روزاستاد صباغیان مرا که پشت شیشه آتلیه بودم، صدا زد وگفت: بیا پسرم. گفتم، نمی‌خواهم مزاحم شوم. گفت: هر پرسشی داری از من بپرس. پرسیدم: بوم چطوری درست می‌شود؟ آن زمان بوم آماده نبود و گفت: برو چهارراه خسروی، پارچه فروشی دوستم و بگو من فرستادمت ویک متر پارچه «سلکا» بگیر که دو تا بوم نقاشی ۵۰ در ۷۰ می‌شود و من برایت درست می‌کنم. رفتار او را هیچ وقت فراموش نمی کنم. پس از ۲۵ سال افتخار برگزاری نمایشگاهی با او و برادرشان استاد حسین صباغیان و استاد میر مصطفایی که از شاگردان او بود را در گالیران پیدا کردم که بااستقبال خوبی روبه‌رو شد و همزمان پوسترآن نمایشگاه جلوی موزه لور در پاریس نصب شد.
استاد بیات مختاری از گرانی قیمت تهیه رنگ و روغن و وسایل نقاشی آن زمان برایم تعریف می‌کند که خرید آن سخت بود و ادامه می‌دهد: برادرم از دانشگاه ادبیات که دانش آموخته شد، افسروظیفه شیراز بود وعلاقه زیادی به نویسنده آمریکایی ارنست همینگوی داشت. سعی کردم تصویراین نویسنده را بکشم و با نامه برای اوبفرستم. یک هفته بعد برادرم، برایم وسایل نقاشی را فرستاد.
حالابه همان روزگار عشق و علاقه برمی گردد و از اولین نقاشی روی بوم تعریف می‌کند از این که نقاشی اولش روی بوم خراب شد وپاره اش کرد و ادامه می‌دهد: اما از آن به بعد هرروزکارم بهتر می‌شد.
وی توضیح می‌دهد: درخانواده ما هر چهار برادر و سه خواهر طبق وصیت پدر دانش آموخته دانشگاهی شدیم. دررشته‌های مختلف پزشکی و مهندسی و... درس خواندیم، خوشبختانه از تمکن مالی متوسطی برخورداربودیم.
وی تصریح می‌کند: بعد از دانش‌آموخته شدن در رشته ریاضی از دبیرستان برای ادامه تحصیلات آکادمیک دررشته طراحی و نقاشی به اتریش رفتم و دریکی از هنرستان‌های وین ثبت نام و بعد از چهار ماه به انگلستان رفتم. یکی از برادرانم درآن جا بود وسپس با کمک او در کالج «سولی هال بیرمنگهام» قبول شدم و پس از پایان دوره کالج در سال۵۶ در دانشکده هنرهای زیبا «ابسم» انگلستان پذیرفته شدم و در سال ۵۹  دانش آموخته و بلافاصله به ایران برگشتم.
استاد بیات مختاری که دارای درجه ممتازهنری ازمرکزهنرهای تجسمی ایران است، بااشاره به آن که دررزومه هنری خویش پنج دوره عضویت هیئت امنای هنرهای تجسمی را دارد، اذعان می‌دارد: نخستین نگارستان وآموزشگاه آزاد هنری گالیران را زیر نظراداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان تأسیس کردم و تاکنون به آموزش هنر و برگزاری نمایشگاه‌های هنری مشغول هستم که ما حصل آن ۱۲ نمایشگاه انفرادی و بیش از۵۰ نمایشگاه گروهی درایران و خارج ازکشوراست که درآن شرکت داشته ام.
  وی درباره نخستین گالری مشهد توضیح می‌دهد: درسال ۶۰ نگارخانه را در مساحت ۲۳۰ متر درخیایان احمدآباد مشهد افتتاح کردم که به نوعی خانه هنرمندان این هنر به مدت ۱۰ سال شد. آن زمان آثارهنرمندان بزرگی چون سهراب سپهری، استاد مافی، امیرخانی و... و بیش از ۱۱۵ نمایشگاه آثار هنرمندان به صورت رایگان در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.
آن زمان برای تأمین منابع مالی وهزینه‌های گالیران کار طراحی آرم بسیار از کارخانه‌ها و شرکت‌ها را انجام می‌دادم و حس ارتقای هنر درشهرمان، همه سختی‌ها را برایم دلپذیر می‌کرد.

نخستین گالری که تخریب شد

این هنرمند چیره دست نقاشی، متأثر از تخریب گالیران خاطرنشان می‌سازد: در طرح تعریض احمدآباد اولین گالری شهرکه با هزینه شخصی من در مشهد دایر شد و۱۰ سال به صورت رایگان مأمن هنرمندان بود، تخریب شد و برخلاف قول‌های مساعد شهردار وقت (به علت عوض شدن شهردار) این اتفاق نیفتاد.
 وی می‌افزاید: متأسفانه با پرداخت ۶۰ درصد از مبلغ قیمت کارشناسی دادگستری برای گالیران، دیگرامکان مهیا کردن آن گالری  به همان شکل مهیا نشد.
حالا استاد بیات با نیم قرن تجربه در نقاشی می‌گوید: خوشحالم که امروز در شهرمان بیش از۳۰ نگارخانه مشغول به کاراست که این موضوع از یک جنب و جوش خوب هنری در شهر نوید می‌دهد.
 وی در ادامه تأکید می‌کند: شاید یکی ازبهترین دوران انجمن هنرهای تجسمی در قبل وپس ازانقلاب دوران مدیریت  استاد منوچهراسپهبدی  بود که ۷۰۰ عضوداشت و مدتی بین آن وقفه افتاد وانجمن منحل شد.
وی توضیح می‌دهد: طی دوسال اخیر خوشبختانه در دوران مدیریت مدیر انجمن هنرهای نمایشی فعلی آقای ضیایی دوباره  فضای خوبی برای هنرمندان حاکم شده است.
وی درادامه از نشست هنرمندان نقاش در دیدار با استاندار هم می‌گوید: خوشحالم که استاندار شهرما قول‌های مساعد برای بحث بیمه هنرمندان، رفاه مسکن، برگزاری جشنواره‌های هنرهای تجسمی استان، تأسیس موزه هنرهای تجسمی هنری‌های معاصرخراسان، معاف شدن ازعوارض صنفی وتجاری آموزشگاه‌های هنری و شهرداری و ایجاد راهکارهای قانونی جهت جلوگیری از موازی کاری‌های غیر قانونی هنری در سطح استان و همچنین برنامه‌ریزی برای فروش آثار هنرمندان را دردست دارد.
وی در پایان تأکید می‌کند: اشاعه و ترویج هنردرجامعه می‌تواند راهی به سوی تکامل به افراد هرنسل باشد. به خاطر داشته باشیم هنر وسیله ای است برای ارتباط انسانی که سبب پیشرفت بشریت به سوی کمال می‌شود. هنر زاییده ادراک است ودرابعاد مختلف زندگی می‌توان آن را حس کرد و براستی زندگی بی‌هنر، بی‌محتوا خواهد بود .پس زیبا ببینیم  تا زیبا زندگی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.