مشهد- گذشته از مجالس عروسی پر زرق و برق و کورس برای خرید خودرو های شاسی بلند این روز ها تولد فرزندان و به دنبال آن تهیه سیسمونی نیز گوی چشم و هم چشمی را در بین خانواده از یکدیگر ربوده است تا آنجا که هزینه تهیه وسایل نوزادان با قیمت برخی خودرو ها نیز برابری می کند.

کورس نوزادان تجملاتی با خودرو های شاسی بلند

فاطمه معتمدی:سری به بازار فروش سیسمونی می‌زنیم. صحبت با فروشندگان این حوزه نشان می‌دهد که حداقل اقلام یک سیسمونی جمع و جور ۴۰ قلم کالاست؛ البته بدون سرویس خواب و اسباب بازی که در کمترین قیمت می‌توان آن‌ها را به نرخ یک میلیون تومان خریداری کرد و البته بیشتر این اقلام دارای برند چینی است. اگر به دنبال تجملات و چشم و همچشمی هم باشی، تکمیل‌ترین نوع سیسمونی با ۱۰۰ قلم و با برندهای خارجی از جمله ایتالیا، فرانسه و ترکیه گاه تا ۶۰ میلیون تومان هم  آب می‌خورد.
از ۴۰ قلم به عنوان حداقل‌های سیسمونی که گاه برخی از لوازم آن هم چندان کاربرد و کارایی ندارد، می‌توان به اقلامی مانند پستانک، شیشه شیر، سرویس قابله، ظرف غذا، فلاسک، کالسکه و روروک، لباس نوزاد در پک ۱۰ و ۲۰ تکه، ناخن‌گیر، زیرانداز تعویض بچه، مواد بهداشتی مانند صابون و شامپو و برس و شانه اشاره کرد.
گرچه دامنه کالاهای سیسمونی بسیار زیاد است و هر روزه نیز به تعداد آن افزوده می‌شود، مانند گهواره موزیکال، آغوش و صندلی غذای چند منظوره. اما نگاهی به قیمت هر یک از آن‌ها، هوش از سر انسان می‌برد که در ذیل به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود.

 شیشه شیر ۲۰۰ هزار تومانی

پستانک را در بازار می‌توان از ۲ تا ۵۰ هزار تومان بسته به نوع برند آن خریداری کرد و برای خرید شیشه شیر نیز باید از ۵۰۰۰ تومان تا پک سه و یا چهار تایی آن با برند خارجی تا ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کرد.
ناخن‌گیر کوچولوهای ریزه میزه هم از ۱۰۰۰ تومان تا ۴۰ هزار تومان در بازار یافت می‌شود.
برای شانه و برس زدن موهای کم پشت و کم حجم نوزادان هم باید از ۴۰۰۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه در نظر گرفت و تهیه دندان‌گیر هم از ۲ تا ۸۰ هزار تومان آب می‌خورد.
به گفته یک فروشنده، مادرانی که قصد دارند از شیردوش استفاده کنند، باید برای خرید آن از ۳۰۰۰ تومان و برای نوع برقی آن تا ۳۰۰ هزار تومان پول کنار بگذارند.
ساک لباس هم از ۲۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و سرویس قابلمه نیز از ۲۰ هزار تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد و برای تهیه پک پنج تکه ظرف غذا نیز باید از ۱۸ تا ۶۰ هزار تومان پرداخت کرد.
روتختی ۸۰۰ هزار تومانی
یکی دیگر از وسایل پرکاربرد سیسمونی رو تختی کودک است که قیمت آن از ۱۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است و حوله حمام نوزاد را نیز می‌توان با قیمت هفت تا ۲۰۰ هزار تومان خرید.
جغجغه هم که برای کنترل گریه و جلب توجه و سرگرمی نوزاد کاربرد دارد در بازار به نرخ ۱۰۰۰ تا ۷۰ هزار تومان یافت می‌شود و برای کنترل درجه تب هم از دو تا ۷۰ هزار تومان باید هزینه کرد.

قیمت باور نکرنی لیوان
صبر کنید؛ هنوز کار تمام نشده است. لیوان هم قیمت باور نکردنی دارد. نرخ یک لیوان تک از ۵۰۰۰ تا بیش از ۸۵ هزار تومان است و برای پاهای کوچولوی نوزادان هم باید پاپوش‌هایی به قیمت ۵۰۰۰ تا بیش از ۴۵ هزار تومان هزینه کرد.
قنداق فرنگی نیز یکی دیگر از اقلامی است که مادران جوان خرید آن را در سیسمونی یکی از ضروریات می‌دانند. جالب است، بدانید که این کالا را می‌توان با پرداخت ۱۰ تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان خرید و برای فین گیر نیز ۳۰۰۰ تا ۷۰ هزار تومان در نظر گرفت. قیمت زانوبند، لیف و جوراب نوزاد نیز در بازار به ترتیب بین ۳۰۰۰ تا ۳۰ هزار تومان، ۲۰۰۰ تا ۳۰ هزار تومان و ۱۰۰۰ تا ۱۵ هزار تومان است.
برای شستن شیشه شیر نوزاد نیز باید شیشه شور به قیمت ۲۰۰۰ تومان خرید و برای نوع برند خارجی آن باید تا ۴۵ هزار تومان هم دست به جیب شد و نرخ آغوش مادر نیز که از اقلام جدید اضافه شده به مجموعه سیسمونی است از ۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.
سهم ۱۰ درصدی مشتریان تجملاتی
هرچند خواندن این ارقام برق از چشم آدم می‌پراند، اما نگران نباشید. به گفته یکی از فروشندگان باتجربه در این حوزه، تنها ۱۰ درصد از مشتریان به دنبال تجملات هستند که خرید سیسمونی آنان بیش از ۲۰ میلیون تومان آب می‌خورد و مابقی افراد، ارقام معقول‌تری خرج می‌کنند. گرچه معتقدیم که می‌توان ارزان تر هم خرید کرد و از تهیه اقلام بدون کاربرد و یا با کارایی کم و موقت خودداری کرد.

وی با اشاره به مشتریان بخش سیسمونی گفت: تجملات، نقش کلیدی در میزان هزینه برای خرید سیسمونی نوزاد دارد به طوری که یکی از مشتریان با اینکه طلافروش و از تمکن مالی خوبی برخوردار بود، اما اقلام مورد نیاز و ضروری را با هزینه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خریداری کرد و در مقابل، مشتری دیگر با اینکه به اصطلاح دستش به دهانش نمی‌رسید، اما برای سیسمونی نوه خود ۱۵ میلیون تومان خرج کرد.
وی در خصوص نرخ اسباب بازی نیز گفت: بسته به نوع و برند خرید اسباب بازی برای سیسمونی از ۵۰۰ هزار تومان تا بیش از ۵ میلیون تومان هم با توجه به خرید ماشین برقی باید پول خرج کرد. در مقابل با ۱۵۰ هزار تومان نیز می‌توان چند اسباب بازی چینی ارزان دخترانه خرید و برای نوع پسرانه که پر خرج تر است حداقل تا ۳۰۰ هزار تومان باید پول پرداخت کرد.
یک فروشنده دیگر که کارش فقط فروش کالسکه و روروک و ساک بچه است، قیمت کالسکه‌های مغازه خود را برای فروش از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: نرخ روروک نیز از ۲۵۰ هزار تومان به بالاست و صندلی غذا نیز ۵۵۰ هزار تومان است.
وی نرخ گهواره‌های زیبا و موزیکال را از ۳۱۰ تا یک میلیون تومان اعلام کرد و افزود: قیمت ماشین لباسشویی بچه نیز از ۱۷۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان است.
سرویس چوب نوزاد
همه این مواردی که اعلام شد، بخش ریز و به اصطلاح تکه‌های کوچک سیسمونی بود و صد البته قسمت پرهزینه، سرویس خواب شامل تخت، کمد و دراور است که به گفته یکی از فروشندگان این حوزه ارزان‌ترین نرخ سرویس چوب از جنس ملامین شامل تخت سه منظوره(تخت نوزاد، نوجوان و دراور) همراه با یک عدد کمد و یک ویترین یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.
وی گفت: برای همین تعداد البته با جنس ام‌دی‌اف وکیوم یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان باید پرداخت و گران‌ترین هم که به خاطر نوع و کیفیت رنگ است تا ۵ میلیون تومان و حتی تا ۱۰ میلیون تومان هم آب می‌خورد.
متصدی یک فروشگاه برند ایتالیایی نیز نرخ سه تکه کالسکه+ کرییر و ساک نوزاد را از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: نرخ روروک نیز از ۲۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.
گرچه بازار سیسمونی نیز همانند دیگر بازارها اکنون با رکود روبه‌رو است، اما جالب است، بدانید که سهم تولیدات ایرانی از بازار فروش اقلام سیسمونی به گفته برخی از فروشندگان این حوزه کمتر از پنج درصد است و بیشتر کالاهای این بخش در اختیار تولیدات و محصولات چینی و برندهای خارجی مانند ایتالیا، فرانسه و ترکیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.