اصفهان- مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان گفت: ۳۰ درصد از مساحت استان اصفهان عرصه‌های بیابانی است و رتبه پنجم کشور در این بخش را دارد.

خطر آلودگی خاک برای سلامت زمین/ خسارت کانون‌های بحرانی بیابانی سالانه ۳۹ میلیارد تومان است

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسین شاملی در مراسم روز جهانی زمین در سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه فرسایش بادی و خاکی دو چالش عمده منابع طبیعی استان محسوب می‌شوند، اظهار کرد: میزان فرسایش بادی در کشور سالانه حدود ۴۱ تن در هکتار است و این عدد برای دشت سجزی اصفهان تا ۶۰ تن در هکتار نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه ۳۲ میلیون هکتار از سطح کشور را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: ۳۰ درصد از مساحت استان اصفهان عرصه‌های بیابانی است و رتبه پنجم کشور در این بخش را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان میزان خسارات ناشی از فعالیت کانون‌های بحرانی بیابانی در سطح استان را سالانه حدود ۳۹ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: بعد از دو چالش تغییر اقلیم و کمبود آب، موضوع بیابان‌زایی در مقام بعدی قرار دارد.

شاملی در تشریح عوامل بیابان‌زا به دو مقوله عوامل محیطی و انسانی اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط امروز استان، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق برای جلوگیری از بیابان‌زایی به خوبی احساس می‌شود.

وی میزان دام سبک موجود در استان را بسیار بیشتر از ظرفیت مراتع اعلام کرد و ادامه داد: بوته کنی، بهره‌برداری بیش از حد از منابع زیرزمینی، شیوه‌های نامناسب آبیاری، برداشت‌های غیر اصولی از معادن و مواردی از این قبیل مشکلاتی برای زمین ایجاد کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیاز به افزایش ۵۰ درصدی اراضی کشاورزی است و این در حالی است که اراضی کشاورزی در سراسر دنیا در معرض تخریب قرار دارند.

شاملی تاکید کرد: برای حفظ خاک‌های حاصل خیز و جلوگیری از نابودی منابع پایه می‌توان با انجام اقداماتی همچون حفظ پوشش گیاهی و توسعه آن جلوی ایجاد معضلات بیشتر را گرفت، درحال حاضر ۳۰۰ هزار هکتار جنگل دردست کاشت استان وجود دارد که متاسفانه برخی سودجویان در صدد تعرض به آنها هستند.

وی گفت: امیدواریم توجه بیشتری به مقوله منابع طبیعی شود، این بخش موضوعی تجملاتی نبوده و از اهمیت بسیار زیادی برخورد است.

آلودگی خاک سلامت زمین را به مخاطره می‌اندازد

مدیر دفتر محیط زیست و سلامت و غذای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز اظهارکرد: باید توجه داشت که آلودگی خاک معضلی است که می‌تواند سلامت زمین را به مخاطره بیندازد.

رحمانی ادامه داد: مکان‌یابی دقیق دفن زباله‌ها، کنترل مواد شیمیایی، به حداقل رساندن مصرف کود و سم، استفاده از تجهیزات جهت جلوگیری از فرسایش، کاشت درختان، صرفه جویی در منابع، کاهش مصرف کاغذ و مواردی از این قبیل می‌توانند کمک زیادی به بهبود اوضاع داشته باشند.

 وی تاکید کرد: این دفتر از سال ۸۷ در سازمان جهاد کشاورزی فعال بوده و افتخار دارد که می‌تواند مسائل کشاورزی و زیست محیطی را دنبال می‌کند. این دفتر با پایش وضعیت پساب در شهرستان‌هایی همچون بویین میاندشت و داران در حال بررسی و کنترل دقیق شرایط است و خوشبختانه همکاری خوبی با محیط زیست داریم.

مدیر دفتر محیط زیست و سلامت و غذای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به دیگر فعالیت‌های این دفتر نیز اشاره کرد و گفت: اجرای آیین نامه کشت ارگانیک و و دستورالعمل GAP محصولات کشاورزی از اولویت‌های این دفتر در سال ۹۶ هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.