یزد - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: احیای صنعت زری‌بافی، ترمه‌بافی و مخمل‌بافی از جمله برنامه ‌های میراث فرهنگی و صنایع دستی استان یزد است و تاکنون اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است.

یزد؛ شهر جهانی نساجی سنتی/ صنعت زری‌ بافی دوباره احیاء شد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا دهقان مهرجردی صبح دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: زری بافی هنر بافت پارچه های فاخر است که در این پارچه ها  از الیاف طلا که به پارچه های زربفت معروف است استفاده می شود و این هنر یکی از هنرهای قدیمی ایران و یکی از رشته‌های بومی و منسوخ شده استان یزد، دوباره احیاء و باز سازی شده است.

وی افزود: در ۱۰۰سال گذشته زری بافی در استان از رونق خاصی برخورداربود ولی باروی کارآمدن ترمه و گرایش هنرمندان به این هنر، زری بافی کم کم رو به فراموشی گذاشت. هنر ترمه بافی دستی تا ۵۰سال گذشته پر رونق بود، ولی با روی کارآمدن دستگاهها ی صنعتی و نیمه صنعتی، تولید ترمه دستی هم به فراموشی سپرده شد و سیاست میراث بر این شد که این هنر ها احیاءشود و در حال حاضر ۱۰کارآموز کارگاههای رزی بافی و ترمه سنتی ثبت نام کردند  واین افراد در این دوره ها آموزش های ابتدایی  این هنر را فرامی گیرند و حتی احیاء و بازساز ی دستگاهها نیز در دستور کار می باشد. 

دهقان تصریح کرد: برخی از رشته های صنایع دستی متأسفانه با وجود دستگاه‌ های ماشینی از رونق افتاده که با تلاشهای فراوان و با کمک هنرمندان اصیل یزدی دستگاه ‌هایی جدید راه‌اندازی شد و این صنایع فراموش شده هم به صورت صنعتی و هم به صورت سنتی در اختیار هنر دوستان قرار گرفت.

این مسئول  خاطر نشان ساخت: رویکرد سازمان میراث فرهنگی احیاء پارچه های فاخر و ارزشمند بوده و با توجه به اینکه شهر یزد در حال حاضر به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی شناخته می شود کارگاه ‌های آموزشی رشته ها در اکثر شهرستان های استان از جمله میبد، اردکان، یزد، اشکذر، خاتم، بافق و بهاباد در این زمینه در سال قبل برگزار شد و در سال جدید نیز در حال برگزاری می باشد. و با راه راندازی این کارگاهها تولید این هنرها و پارچه های سنتی رونقی دوباره گرفته است.

دهقان خاطر نشان ساخت: در سال گذشته بیش از ۳۰۰کارگاه کار بافی در شهرستان های اردکان میبد وخود یزد ایجاد شد  ودر بحث ایجاد اشتغال نیز چند نفر به کار مشغول شدند  واین خود نمونه بارز تحقق اقتصاد مقاومتی می باشد.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی رویکرد دیگر این ادراه را احیاء دستگاههای فرسوده صنایع دستی عنوان کرد و افزود : هنر احرامی در گذشته در روستای بنادک سادات رونق خاصی داشت  و کم کم این هنر روبه فراموشی می رفت و درسال گذشته تنها یک دستگاه فرسوده  در این روستا وجود داشت که میراث این دستگاه را بازسازی کامل کرد و در کنار این بازسازی خود هنر احرامی نیز دوباره احیاء شد.

این مسئول درباره عملکرد بخش صنایع دستی در دو سال گذشته با اشاره به تشکیل کمیته  های تخصصی میراث فرهنگی و حوزه مشخص صنایع دستی برای راه‌اندازی مجدد کارگاه های رشته های مذکور و زنده کردن صنایع فراموش شده گفت: در این مدت باز زنده سازی رشته های زری بافی، ترمه بافی و مخمل بافی که رو به فراموشی می رفت با همت کارشناسان این اداره کل و همکاری صنعتگران پیشکسوت این رشته ها انجام  و دوره های آموزشی نیز در این رشته ها برگزار گردید و بیش از یکصد شغل خانگی راه اندازی شد.

دهقان مهرجردی با اشاره به پیشینه بافت تاریخی و بناهای باستانی استان یزد افزود: نظر ما این بود که کارگاه‌ های صنایع دستی در بافت تاریخی و در کنار محورهای عبوری قرار گیرند تا گردشگران صنایع دستی از این محورها بازدید داشته باشند و با  برنامه ریزهای صورت گرفته این امر محقق شد و این کارگاه ها در محل هایی چون خانه حیران در محله فهادان، خانه فخرالدین در کنار زندان اسکندر دایر و در اختیار صنعتگران در رشته‌های مختلف صنایع دستی و هنری قرار گرفته شد.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان گفت: در سمت چپ مسجد جامع هم بازار چهارسوق مرمت شده و در اختیار فروشندگان صنایع دستی قرار گرفته که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

دهقان خاطر نشان ساخت: زیورآلات سنتی، نساجی، کاشی هفت رنگ، کاشی معرق، زیلوبافی، سفال و سرامیک، از جمله صنایع دستی هستند که جزو رشته ‌های پر رونق و فراگیر بوده و تعداد هنردوستانی که در این رشته‌ها فعالیت می‌کنند زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.