زمانی که من هنوز مشاور آقای نعمت زاده در وزارت صنعت و معدن بوده و به اصلاح و حل مشکلات امیدوارم بودم بحث قیمت نان و آزاد کردن یارانه نان مطرح شد که آن موقع همه کارشناسانی که در وزارتخانه حضور داشتند به این نتیجه رسیدند که باید قیمت نان به طور کلی آزاد شود.

بعید می دانم دولت در این روزها سود سهام عدالت را پرداخت کند/ مشاوران سیاسی روحانی از ترس تبعات اجتماعی اجازه اجرای طرح های اقتصادی را نمی دهند

اختصاصی قدس آنلاین- مجیدرضا حریری فعال اقتصادی و نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره تحرکات انتخاباتی دولت یازدهم در روزهای اخیر  با اشاره به احتمال پرداخت سود سهام عدالت از سوی دولت به قدس آنلاین گفت: به شخصه بعید می دانم دولت حتی در این روزها سود سهام عدالت را نیز به مردم و دارندگان این سهام ها پرداخت کند. وی درباره وضعیت اقتصادی کشور در حال حاضر اظهار داشت: عموما ماهی یکی دوبار برای رصد میدانی بازارها به محله هایی مانند شوش و نقاط جنوبی شهر می روم تا پایین تر سطح بازار را از نزدیک ببینم، شاید به جرات بتوان گفت در حال حاضر شدیدترین رکود اقتصادی در چند دهه اخیر را تجربه می کنیم.

حریری با اشاره به اهمیت تولید در اقتصاد چین و وضعیت امروز اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: موضوع تولید در اقتصاد چین آنچنان دارای اهمیت است که تقریبا امروز هیچ جوان چینی بیکاری وجود نداشته و وقتی جوانان چینی وضعیت امروز خودشان را  می بینند این امید را دارند که وضعیتشان ده ها برابر بهتر از وضعیت پدرانشان باشد در حالیکه برعکس آن عمده جوانان ایرانی آرزو دارند که وضعیت شغلی و کاری مثل پدرانشان داشته باشند که این خیلی  بد است. این فعال اقتصادی با انتقاد از نقش دلار در  اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: امروز ریال در زندگی ما بیشتر شبیه به یک شوخی است و هر ساله ارزش آن رو به کاهش است به طوریکه شما پنج سال پیش وقتی می خواستید شغلی ایجاد کنید به ۵ میلیون تومان و امروز برای ایجاد همان شغل به ۱۵ میلیون تومان احتیاج دارید.  

نایب رئیس اتاق ایران و چین درباره آزادسازی قیمت نان در زمان دولت یازدهم اظهار داشت: زمانی که من هنوز مشاور آقای نعمت زاده در وزارت صنعت و معدن بودl و به اصلاح و حل مشکلات امیدوارم بودم بحث قیمت نان و آزاد کردن یارانه نان  مطرح شد که آن موقع همه کارشناسانی که در وزارتخانه حضور داشتند به این نتیجه رسیدند که باید قیمت نان به طور کلی آزاد شود. وی تصریح کرد: تبعات اقتصادی اجرای این طرح محاسبه و نزدیک به صفر بود، در نهایت نیز این موضوع در وزارتخانه مصوب شده و به هیات دولت رفت اما  مشاوران سیاسی آقای رئیس جمهور از ترس تبعات اجتماعی اجرای این طرح اجازه عملیاتی شدن آن را ندادند.

وی با انتقاد از نقش بزرگ دولت در اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: طبیعتا تمام افراد برای انجام هر کاری به سرمایه نیاز دارید از طرفی وقتی بزرگترین و مهمترین سرمایه ها در اختیار دولت است پس همه افراد تلاش می کنند خودشان را به دولت نزدیک کنند که همین موضوع باعث می شود، همه ما اعم از سیاست گذار، آدم های سیاسی، فعالان اقتصادی، تولید کننده و وارد کنندگان و... به دنبال استفاده از رانت های دولتی ها باشیم. حریری با اشاره به بحران ارزی سال ۹۰ به قدس آنلاین گفت: همین بازی ارزی که در سال ۹۰ پیش آمد و طی آن از مهر ماه سال ۹۰ حواله های ارزی مرجع و مبادلاتی تعریف و تا اواخر ۹۲ نیز ادامه داشت ۸۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع شد. یعنی اگر در مجموع سه هزار میلیارد تومان  از سوی امیر منصور آریا تخلف شد در این سال ها بیش از ۲۵ برابر آن رانت توزیع شد. حریری در خاتمه خاطرنشان کرد:  ۲۴ میلیارد دلار ارز ۱۲۲۶ تومانی و حدود ۲۸ میلیارد دلار ارز ۲۴۰۰ تومانی در حالی به عده ای پرداخت شد که میانگین قیمت دلار حدود ۳۴۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان بود که با محاسبه قیمت بازار آزاد، چیزی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت ارزی  داده شد است. اما متاسفانه به رغم پرداخت این مابه التفاوت ها از جیب مردم در نهایت سوبسیدی که تحت عنوان ارز مبادلاتی داده شد به مصرف کننده نرسید و فقط عده ای توانستند از این رانت ها استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.