این استاد دانشگاه اظهار داشت: چه بسا دغدغه‌ای که امروز در فضای انتخاباتی برای دولتمردان یازدهم وجود دارد، عمدتا ناشی از این مساله است که نتوانسته‌اند عملکرد موثر، پویا و خردمندانه‌ای را به وسیله ظرفیت‌های خوب اقتصادی و منابع انسانی ذی‌قیمتی که کشور دارد از خود بروز دهند.

تکرار دولت یازدهم وعده‌های بعید روحانی را محقق نخواهد کرد

به گزارش قدس آنلاین، ساسان شاه‌ویسی، اقتصاددان و استاد دانشگاه، در خصوص عملکرد دولت یازدهم با اشاره به اینکه ارزیابی علمی عملکرد یک دولت در سه سطح متفاوت باید بررسی شود اظهار داشت: این سطوح عبارتند از سطح بنیادین، سطح سیاستی و همچین سطح مدیریتی که از قِبَل همه این‌ها عملکرد استخراج می‌شود.

شاه‌ویسی با بیان اینکه "فاصله معناداری در دیدگاه‌های بنیادین میان دولت مستقر با آن چیزی است که مورد مطالبه نظام است وجود دارد" اظهار داشت: فارغ از خدمات ارائه شده و گفتگوها و دیدگاه‌های که گفته شده، چالش در آنجاست که مبانی گفتاری کارگزاران دولت یازدهم عدم قرابت با مبانی ارزشی و بنیادین جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی با بیان اینکه بایستی به شکل مشخص خروجی دولت منطبق با مطالبات نظام، و معیارهایی از جمله انقلابی‌گری، استقلال‌طلبی و در عین حال خوداتکائی باشد اظهار داشت: وقتی که رفتارهای دولت از این مطالبات فاصله می‌گیرند نتیجه آن می‌شود که نه تنها گفتمان بلکه رویکردها، دیدگاه‌ها و حتی تعلقات و باورهای کارگزاران و مقامات عالیه دولت یازدهم در سطح وزرا و روسای دستگاه‌ها به شدت با آن مطالبات متفاوت و حتی متناقض می‌شود و متاسفانه اکنون از ظاهر تا باطن بسیاری از مسئولین چالش برانگیز است.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه یکی از مطالبات اصلی این است که "در هر شرایطی کشور، دولت و نظام انقلابی بماند" اظهار داشت: متاسفانه اینکه چه مقدار می‌توانیم نمره انقلابی‌گری به  کارگزاران دولت یازدهم بدهیم به شدت محل بحث است و چون چالش بزرگی را به وجود می‌آورد باعث شده عموم دلسوزان دچار یک نوع تغافل شوند چون نمی‌خواهیم باور کنیم که روحیه انقلابی‌گری در دولت یازدهم نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سطح بنیادین و به شدت اثرگذار بعدی به موضوع سیاست‌ها برمی‌گردد اظهار داشت:‌ عمدتا وقتی که سیاست‌های کلی و مورد انتظار نظام را از دوستان مطالبه می‌کنیم دچار یک استحاله می‌شود و هرچند ممکن است ظاهر و نمایه چیزی باشد که برداشت‌های سطحی را از سیاست‌ها ارائه کند اما متاسفانه شناخت موثر و پویایی که در قالب شمایل و نمایه‌های یک دولت اسلامی و انقلابی باید با خودش همراه داشته باشد که فعال، پویا و پرتلاش است را استخراج نمی‌کنیم.

شاه‌ویسی با تاکید براینکه بین سیاست‌های کلان نظام با سیاست‌های اجرایی دولت یک فاصله معنادار وجود دارد اظهار داشت: برداشت من این است که متاسفانه در بحث سیاست‌ها دچار یک استحاله شده‌ایم یعنی برداشت های شخصی از سیاست های کلان کشور در دولت یازدهم، برای آینده کشور چالش جدی ایجاد کرده که این هم چالش دیگری است که ظرفیت‌های نظام را دچار دوگانگی می‌کند.

وی موضوع بعدی را بحث مدیریت دانست و اظهار داشت: مدیران دولت یازدهم امروز دچار نوعی تشتت و درگیری هستند،آنها یا رویکرد مدیریتی پویا، موثر، خلاق و چابک ندارد و یا درگیر دیوان‌سالاری هستند و همین موضوع به شدت فاصله مدیریت جهادی مورد انتظار را با مدیریت امروزی دچار نمایان می‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: یکی دیگر از ضعف‌های مدیریتی، عدم استفاده از نیروی فعال و بالقوه‌ای است که هم سواد عالی دارند و هم دارای توان کافی هستند که این هم یکی از چالش‌هایی است که دولت یازدهم را از قابلیت‌ها و منابع انسانی در اختیار، دور می‌کند.

وی در خصوص عملکرد دولت یازدهم اظهار داشت: چهار سال گذشت تا دولت یازدهم متوجه شود باید به مسئولیت‌های خود و دغدغه عموم مردم و شهروندان عمل کند، سه سال اول، دولت خود را درگیر مسائلی کرد که باعث شد ضمن اینکه از سیاست‌ها و مطالبات مردم و نظام فاصله پیدا کند در عین حال خروجی بسیار کم‌رنگی را در حوزه‌های مختلف و مشخصا در حوزه اقتصاد، فرهنگ و علم و فناوری از خود به جای بگذارد.

شاه‌ویسی افزود: به نظر می‌رسد اقدامات چند ماهه اخیر دولت در آمارسازی، بازی کردن با آمار و نپرداختن یا پوشاندن علمکردهای معیوب و ناقص دستمایه فضاهای انتخاباتی است که نمی‌تواند خروجی موثری را بدهد.

وی در ادامه اظهار داشت: وقتی با دوستان طرفدار دولت گفتگوی علمی می‌کنیم می‌گویند کلاسیک و دانشگاهی صحبت نکنید، بایستی واقعی صحبت کرد و وقتی که وارد فضای واقعی اقتصاد می‌شویم از آمارهای استفاده می‌کنند که در برگیرنده واقعیت‌های اقتصاد کشور نیست.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه ارزیابی ما این است که متاسفانه بایستی بپذیریم کارگزاران دولت یازدهم در اندازه واقعی، قابلیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران عمل نکردند اظهار داشت: چه بسا دغدغه‌ای که امروز در فضای انتخاباتی برای دولتمردان یازدهم و آن‌هایی که دیدگاه سیاسی نزدیک به آنها دارند وجود دارد عمدتا ناشی از این مساله است که نتوانسته‌اند عملکرد موثر، پویا و خردمندانه‌ای را به وسیله ظرفیت‌های خوب اقتصادی و منابع انسانی ذی‌قیمتی که کشور دارد از خود بروز دهند.

وی خاطر نشان کرد: دولت عمدتا هر صحبتی درباره ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی با کیفیت، پایداری در نرخ تورم و قابلیت‌مند کردن سازوکار اقتصادی مبتنی‌بر بانک و غیره را به زمان‌های دور و بعید محول می‌کند و مدعی هستند که اگر یک دوره دیگر هم باشیم خواهیم توانست اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم.

شاه‌ویسی با بیان اینکه چه بسا این وعده‌هایی دقایق آخر دولت یازدهم بعدها گریبانگیر خدمتگذارانی خواهد شد که تصدی دولت آینده را خواهند گرفت اظهار داشت: با تدبیر عمل کردن عبارت از اظهار واقعیت‌ها و ارائه برنامه‌های واقعی برای مردم است.

منبع: نسیم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.