بجنورد- نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: روحیه کار، تلاش و جهاد باید در جامعه تقویت شود.

روحیه کار، تلاش و جهاد باید در جامعه تقویت شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی، آیت الله ابوالقاسم یعقوبی در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا (س) بجنورد اظهار داشت: انسان فرسوده توان کار و تلاش و توان عبادت و نیایش نخواهد داشت، لذا روحیه کار، تلاش و جهاد را باید در جامعه تقویت کرد.

وی به موضوع مدیریت زمان از دیدگاه امام کاظم (ع) اشاره کرد و افزود: مناجات، دعا و استغاثه به درگاه الهی بعد معنوی زندگی ما را تأمین می‌کند و باعث می‌شود ما از طریق اقرب الوسائل به پروردگار نزدیک شویم.

امام‌جمعه بجنورد با اشاره به اینکه امام موسی کاظم (ع) مدیریت زمان را برای استفاده از تفریحات سالم و بهره‌مندی از حلال دنیا بیان فرموده‌اند، گفت: اسلام در معارفش اضحک را بر ابکی مقدم داشته است و معلوم است نشاط نیازی ضروری در زندگی مردم است.

وی با بیان اینکه انسان فرسوده توان کار و تلاش و توان عبادت و نیایش نخواهد داشت لذا روحیه کار و تلاش و جهاد را باید تقویت کرد، اظهار داشت: اگر دین مبین اسلام موضوع استراحت را بیان می‌کند برای تقویت نشاط در مسیر بندگی است.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی همچنین پرداختن به نقاط قوت و ضعف انسان را از ارکان زندگی بشر دانست و گفت: انسان باید نقاط قوت و ضعف خودش را بسنجد و به بررسی ابعاد گوناگون زندگی خود بپردازد تا دقت بیشتری در مسیر تعالی و پیشرفت داشته باشد.

وی با بیان اینکه همه انسان‌ها به برنامه‌ریزی و نقشه راه دقیق که جامع همه شئونات زندگی باشد نیازمند هستند، تأکید کرد: همان‌طور که مباحثه علمی داریم باید مباحثه اخلاقی نیز داشته باشیم، البته دقت داشته باشیم که النُّصحُ بَینَ المَلأِ تَقریعٌ؛. نصیحت کردن در حضور دیگران، موجب خُرد کردن شخصیت است.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی همچنین با اشاره به سخنان رهبری در ابتدای سال گفت: با توجه به نام‌گذاری سال ۹۶ به‌عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» هر کسی در کسوت خودش باید لبیک به فرمایش ولی امر مسلمین جهان داشته باشد تا فرموده رهبری به‌خوبی در جامعه محقق شود.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه مولد اندیشه‌های پاک و تربیت انسان‌های فرهیخته است، تأکید کرد: حوزه‌های علمیه باید در کیفیت و کمیت این تولید همت بیشتری داشته باشند تا ورودی‌های حوزه علمیه به رشد شخصیتی در عرصه معارف قرآنی و الهی به مباحث علمی دست پیدا کنند و بعدازاین تولد شخصیت به تولید انبوه در عرصه‌های فرهنگی و تهذیبی دست پیدا کنیم.

آیت الله یعقوبی با اشاره به اینکه مرزهای درهم ‌تنیده فرهنگی وظیفه طلاب را سنگین‌تر کرده است، گفت: طلاب باید دقت کنند که زیرساخت علمی، تهذیبی و بصیرتی خودشان را در مرحله اول تقویت کنند، تا در مرحله بازدهی و تأثیرگذاری بتواند کارهای بزرگ تمدنی را با تکیه بر این زیرساخت تقویت‌شده در عرصه‌های فوق انجام دهند.

وی تصریح کرد: طبق فرمایش رهبری که قله بلند تمدن سازی را در عرصه جهانی برای ما ترسیم کرده‌اند، طلاب باید به‌گونه‌ای درس بخوانند که توان ارائه مبانی دینی را به‌صورت دقیق در عرصه بین‌الملل به بهترین نحو داشته باشند.

امام‌جمعه بجنورد با اشاره به فرمایش امام هادی علیه‌السلام در زیارت جامعه که می‌فرمایند «وساسه العباد و ارکان البلا» گفت: طلبه‌ای که از زمانش آگاه نباشد و به هنگام نتواند موضع بگیرد غافلگیر خواهد شد و نخواهد توانست در دنیایی که مرزهای فرهنگی درهم‌تنیده است مرزبان خوبی برای دین و مکتب باشد و این وظیفه طلاب را سنگین‌تر کرده است .

وی با بیان اینکه در اسلام تفکر سکولار منفور است، اظهار داشت: بنابراین طلاب باید در مسائل سیاسی اهل تحلیل و صاحب‌نظر باشند و در انتخابات بیشتر به‌صورت مستدل و منطقی نقش‌آفرینی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.