اهواز-مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: دو سوم افراد افسرده به خودکشی می اندیشند و ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها اقدام به خودکشی می کنند.

 دوسوم افراد افسرده، به خودکشی می اندیشند

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز رضا دواساز ایرانی دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه ۹۶ در همایش افسردگی و راه های مقابله با آن در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: بعضی اتفاقات ناگوار زندگی، و برخی بیماری های جسمی می تواند علائمی شبیه افسردگی ایجاد کند و مهمترین خطری که فرد بیمار را تهدید می کند خودکشی است.
وی افزود: تعداد کمی از بیماران افسرده ممکن است آنقدر بی حوصله و کم تحرک باشند که به تغذیه و بهداشت خود اهمیت ندهند و حتی برای غذاخوردن هم از جای خود تکان نخورند و دچار سوء تغذیه شوند.
دواساز ادامه داد: در ۵۰ درصد موارد، فرد افسرده ممکن است از بیماری خود مطلع نباشد و حالات خود را بیماری حساب نکد.
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: افسردگی به سرماخوردگی روانپزشکی معروف است و بر طبق آخرین پژوهش در کشور ۱۲.۶ درصد افراد یعنی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به افسردگی هستند.
وی گفت: یک سوم افراد جامعه نیازمند خدمات سلامت روان هستند و از هر چهار نفر یک نفر به اختلالات روانی مبتلاست.
دواساز اظهار کرد: انسان ها در تمام چرخه زندگی از جمله کودکی، جوانی، بزرگسال و زنان در دوران بارداری نیامند خدمات مشاوره ای هستند اما برخی از ترس استیگما یا انگ اجتماعی به روانپزشک یا روانشناس مراجعه نمی کنند.
وی ادامه داد: البته ترس از انگ اجتماعی تا حدی کمرنگ شده و مردم اهمیت نیاز به مشاوره های روانپزشکی را بیش از پیش درک کرده اند و حساسیت والدین نسبت به کوچکترین مشکلات فرزندشان، نشان دهنده افزایش سطح سواد سلامت روان است.
وی در خصوص علائم افسردگی گفت: احساس دلتنگی، لذت نبردن از زندگی، بی اشتهایی و کاهش وزن، بی خوابی و گاهی پرخوابی، کم تحرکی، احساس خستگی و فقدان انرژی، ناامیدی و فکر کردن به مرگ و گاهی اقدام به خودکشی از مهمترین علائم است.
دواساز بیان کرد: بر طبق پژوهش سال ۹۱ وقتی فردی مبتلا به افسردگی یا اختلال روانی می شود مراجعه به دعانویس را در اولویت قرار می دهد و پس از آن به دکترعمومی و در نهایت به روانپزشک مراجعه می کنند؛ یعنی بیماری افسردگی را نمی شناسند و دنبال درمان نمی روند.
وی ادامه داد: برای پیشگیری از افسردگی باید نخست از خودمان مراقبت کنیم؛ وقت خاصی را صرف رابطه با همسرتان کرده، چون ارتباط موثر رمز شادمانی زندگی است.
وی تاکید کرد: تشویق، تائید و ابراز علاقه کردن در روابط همسران خیلی مهم است و در یک خانواده سالم بهتر است در منزل هفته ای یک بار جلسه تشکیل جلسه داده و با هم صحبت کنیم و والدین باید حداقل روزی ۱۵ دقیقه با فرزندشان صحبت کنند.
دواساز اضافه کرد: حرف زدن با صدای آرام، رعایت کردن نظافت شخصی، بلند نکردن صدای تلویزیون، سیگار نکشیدن با سرو صدا غذا نخوردن، از جمله نکاتی که باید در زندگی جمعی رعایت شوند.
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: باید به منافع کل خانواده فکر کنید نه به برنده شدن، باید هر ۲ طرف به هدف خود برسند.
هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت با شعار زندگی سالم با نشاط و امید با اقتباس از شعار روز جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۷ با عنوان افسردگی، بیائید صحبت کنیم درحال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.