۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 523186

بررسی رویکردهای آمریکا در جنگ یمن، نشان می‌دهد که هیچ تغییری در اهداف واشنگتن در این تجاوز به وجود نیامده و دولت جدید آمریکا نیز همان سیاست خصمانه علیه ملت یمن را در راستای منافع خود ادامه می‌دهد.

۶ هدف دولت دونالد ترامپ درباره جنگ یمن

به گزارش «قدس آنلاین»  با روی کار آمدن دولت «دونالد ترامپ» در آمریکا، برخی درباره سیاست‌های کاخ سفید در قبال یمن، گمانه‌زنی‌هایی می‌کنند. با وجود آنکه واشنگتن در ظاهر به دنبال حل و فصل بحران یمن از طریق گفت‌وگو است، اما در باطن همان سیاست‌های همیشگی‌ استعمار ملت‌های دیگر را ادامه می‌دهد و نباید منتظر تغییری در رویکرد کاخ سفید که همواره منافعش در اولویت بود، بود.  

پایگاه خبری یمنی «النجم الثاقب» یادداشتی در این‌باره منتشر کرده و آورده که سرازیر شدن سیل سلاح آمریکایی به یمن برای عربستان، نشان از ادامه جنگ دارد.  

*****

النجم الثاقب در این یادداشت نوشت: «وزیر دفاع آمریکا مدعی است که هدف اصلی کاخ سفید در جنگ یمن، رسیدن به میز مذاکرات با نظارت سازمان ملل است اما قراردادهای تسلیحاتی از سوی آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف به ویژه عربستان و امارت، بعد دوم مقاصد آمریکا را در این جنگ روشن می‌سازد.

ناظران سیاسی بر این باورند که مقاصد آمریکا از آغاز جنگ یمن تاکنون تغییری نکرده است هرچند که دولت آمریکا تغییر کرده و اکنون «دونالد ترامپ» در راس دولت است.

مهمترین اهداف آمریکا طی جنگ یمن در ادامه می‌آید:

۱- احیای اقتصاد مرده از طریق فروش سلاح به متجاوزان به یمن به بهای خون یمنی‌ها.
۲- سیطره بر تنگه باب‌المندب به عنوان گذرگاه جایگزین تنگه هرمز در صورت اعلام جنگ با ایران.
۳- تبدیل یمن به میدانی برای تروریستها در صورت شکست در سوریه، عراق و لیبی.
۴- تحمیل سیطره و قدرت خود بر همپیمانان غربی.
۵- گسترش پایگاه‌های نظامی در منطقه.
۶- حفظ امنیت رژیم صهیونیستی با در هم شکستن انقلاب یمن و جلوگیری از تشکیل سازمانی مشابه حزب‌الله لبنان در یمن.

به اعتقادی برخی از مقامات مسئول در دولت آمریکا، تشدید جنگ در یمن به سرکردگی عربستان سعودی یک خطای فاحش و مطلق است و این جنگ مصیبتی برای مردم یمن و عربستان سعودی است. موشک‌های بالستیک یمن خطری اصلی برای استانهای مختلف عربستان به شمار می‌رود به ویژه که پدافند هوایی عربستان تاکنون مقابل این موشک‌ها عاجز بوده است و با وجود  مجهز بودن عربستان به مدرنترین سامانه‌های پدافندی آمریکایی و اسرائیلی و آموزش‌هایی که نیروهای آمریکایی به سعودی‌ها داده‌اند، باز این موشک‌ها به عمق خاک عربستان اصابت می‌کنند.

سفر وزیر دفاع آمریکا به ریاض، پس از آن صورت گرفت که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به حملات خود به عمق خاک عربستان و جبهه‌های کنونی در سواحل غربی یمن، شدت بخشیدند و خسارات فاحشی به عربستان وارد کردند.

عملیات‌های اخیر نیروهای یمنی در خاک عربستان و سواحل غربی یمن، یک پیام آشکار برای وزیر دفاع آمریکا داشت. اینکه رهبران یمنی، جنگ را با توجه به مستلزمات هر جبهه‌ای ادامه می‌دهند و یمن می‌تواند مقابل هرگونه حمله زمینی یا دریایی مقاومت کند و در بخش هوایی نیز، سامانه‌هایی دارند که می‌توانند، جنگنده‌های ائتلاف را سرنگون و ساقط کنند.

عربستان و همپیمانانش تلاش دارند تا به چند پیروزی میدانی دست یابند و این‌گونه جلوه دهند که ادامه شرایط کنونی در سایه حمایت‌های دولت ترامپ می‌تواند به پیروزی نهایی منجر شود اما در عمل، تحقق پیروزی‌ میدانی برای نیروهای ائتلاف بیش از پیش دشوار شده و تکرار عملیات‌های نظامی در یمن صرفا به طولانی‌ و فرسایشی شدن جنگ و خونریزی‌ها منجر خواهد شد.

در پایان باید ذکر شود که تصمیم‌گیرندگان حمله به یمن، همچنان متحیر و سرگشته‌اند که چرا بحران یمن نه سیاسی و نه نظامی حل نمی‌شود. اما آنها نیز در نهایت خواهند فهمید که هیچ راهی در یمن ندارند جز اینکه تسلیم خواست ملت یمن شوند و به استقلال آنها اعتراف کنند ندارند.»

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.