جامعه:مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از ضرورت تغییر در برخی از شاخص های بازنشستگی خبر داد و گفت : موضوع پایداری مالی صندوق ها و افزایش سن بازنشستگی در اسناد بالادستی دیده شده است اما ابتدا باید به قانون تبدیل شوند تا قابلیت اجرایی پیدا کنند .

کف حقوق بازنشستگان  به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید

 محمود مصدق : به گزارش خبرنگار ما، محمود اسلامیان، در نشست خبری خود در پاسخ به پرسش قدس درباره استقلال مالی سازمان بازنشستگی گفت : بدون شک یکی از چالش های مهم اقتصادی کشور صندوق ها هستند. در واقع به جز صندوق تامین اجتماعی که شاغلان آن نسبت به بازنشستگانش ۶ به یک است و هنوز مشکل ندارد بقیه صندوق ها از لحاظ اقتصادی پایداری ندارند.

وی با اشاره به  ضرورت پرداختن به معضلات حوزه بازنشستگان کشوری افزود: در بحث اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلان اجتماعی موضوع  پایداری صندوق ها و افزایش سن بازنشستگی در اسناد بالا دستی که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام و تاییدمقام معظم رهبری رسیده ، دیده شده است که باید منتظر باشیم تا به قانون تبدیل شوند و اجرایی گردند .

وی سپس از کاهش قدرت خریدبازنشستگان و تبعیض بین حقوق بازنشستگان دستگاه های مختلف به عنوان دو چالش اساسی صندوق متبوعش یاد کرد و گفت : در دوره ای نرخ تورم زیاد بوده و حقوق ها متناسب با تورم افزایش نیافت . مثلاً در سال ۹۰ نرخ تورم ۵/۲۱ درصد بود اما حقوق ها ده درصد افزایش یافت از این رو قدرت خرید بازنشستگان طی سال های ۸۹ تا ۹۲  تا ۴۳ درصد کاهش یاقت .

اسلامیان جبران کاهش حقوق  دریافتی بازنشتگان در سنوات گذشته را از اهداف دولت  و مجلس  خواند و گفت:برای این منظور طی چهار سال اخیر با کاهش تورم و افزایش۳۲ درصدی حقوق ها تلاش شده تا بخشی از خسارت وارده جبران شود و  قدرت خرید بازنشستگان کشوری افزایش یابد .

همه بازنشستگان و موظفین سال های قبل با هر میزان حقوقی که دریافت می کنند در سال جاری نیز  از ده درصد افزایش برخوردار می شوند .وی در ادامه به ارایه توصیح درباره چالش دوم صندوق بازنشستگی پرداخت و گفت : برخلاف تصور عموم جامعه ، حقوق و مزایای کارکنان همه دستگاه های دولتی از ضوابط و مقررات یکسانی تبعیت نمی کند و به همین دلیل شاهد اختلافات حقوق میان بازنشستگان ادوار مختلف و دستگاه های اجرایی هستیم .

وی از تخصیص دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه به صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۹۶ خبر داد و تصریح کرد:‌ این بودجه صرف همسان سازی و رفع تبعیض حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان می شود .اسلامیان گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان در چارچوب اعتبار قانون بودجه و با اولویت افرادی که از حقوق کمتراز ۲۰ میلیون ریال دریافت می کنند انجام می شود .

به گفته وی حداقل حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی که سی سال سابقه خدمت داشته باشند به  یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در سال جاری می رسد که به نسبت سال گذشته  ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد .وی افزود:همه بازنشستگان و موظفین سال های قبل با هر میزان حقوقی که دریافت می کنند در سال جاری نیز  از ده درصد افزایش برخوردار می شوند .

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به اجرای پرداخت متمرکز حقوق در ۲۶ استان در سال جاری خبر داد و گفت :  احکام جدید  از۳۰ فروردین ماه بر مبنای افزایش پلکانی حقوق صادر و واریز شد. وی با اذعان به نامناسب بودن وضعیت اقتصادی بازنشستگان گفت : برخی از بازنشستگان زیر خط فقر قرار دارند. با این وجود روند مناسبی در پیش گرفته شده که اگر تا پایان برنامه ششم توسعه ادامه یابد ، می توان  نسبت به  بهبود شرایط آن ها  امیدوار بود . 

اسلامیان سپس  از بازگشت برخی از اموال از دست رفته صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد و گفت:از دوره مدیریت قبلی این صندوق ،  ۱۰ پرونده تخلف مالی تشکیل شده که ۸ مورد از آن ها به کمک دستگاه قضایی حل و فصل شده و پول ها به صندوق بازگشته اما هنوز دو پرونده مربوط به  پتروشیمی جم و شرکت ملی نفتکش ، باقی مانده است .

وی درخاتمه حجم اختلاس از دو محل یاد شده را ۴۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت:در رسیدگی به فساد اقتصادی نباید سیاسی کاری کنیم.از این رو از دستگاه قضایی می خواهیم تا به صورت ویژه به این دو پرونده رسیدگی کند چرا که در اینجا ما با صندوق طرف نیستیم بلکه با دو میلیون انسان فرهیخته طرف هستیم .

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.