۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۹
کد خبر: 523265

برخی کاندیداها در روزهای اخیر پایشان به مجلس باز شده و فراکسیون‌ها در تلاش هستند جای احزاب را بگیرند.

فراکسیون ولایی؛ جای جمنا را می‌گیرد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرآنلاین، دولت‌ها برای پیش برد کارهایشان ناگزیر از تعامل با مجلس‌ها هستند. از همان ابتدا که قرار است کابینه چیده شود به رای اعتماد آنها نیاز دارند و در ادامه هم برای حل مشکلات پیش‌رویشان، خلاء‌های قانونی خود را در این تعامل حل می‌کنند. بنابراین کار کردن با مجلس همسو بسیار راحت‌تر است.


شاید همین مساله پای کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم را به سرعت به پارلمان باز کرده است و از حالا برای دولت احتمالی خود یارگیری می‌کنند. در این زمینه فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس، میدان‌دار شده و در فاصله کمتر از یک روز، دو کاندیدای اصلی اصولگرایان را میزبانی کرده است. سید ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف به جمع اصولگرایان پارلمان رفتند، هم گزارشی از برنامه‌های خود را ارائه کردند و هم به سوالات نمایندگان پاسخ دادند. به گفته برخی نمایندگان عمده سوالات در حوزه اقتصاد بوده اما فضا چندان جنجالی نشده بود.

وقتی فراکسیون ولایی جای جمنا را می‌گیرد

به گفته حاجی دلیکانی نمایندگان از رییسی درباره اینکه اگر قرار باشد یک نفر از میان او یا قالیباف در انتخابات بماند رییسی چه خواهد کرد؟ پرسیده‌اند و او پاسخ داده است: ما با هم کارمان را انجام می‌دهیم و در چارچوب جمنا مسائل‌مان را هماهنگ می‌کنیم و پیش می‌رویم و مشکلی در این جهت پیش نخواهد آمد. رییسی در رابطه با کابینه احتمالی‌اش هم صحبتی نکرده اما تاکید کرده از همه افراد شایسته در دولتش استفاده خواهد کرد.

ظاهرا قرار است فراکسیون نمایندگان ولایی نیز کارکردی شبیه به جمنا داشته باشد. شاید حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان رئیس این فراکسیون و عضو شورای مرکزی جمنا و یک کاندیدای ردصلاحیت شده، ترجیح داده که زمین بازی را به داخل مجلس بیاورد و از بازی گردانی جمنا بکاهد، چنانچه محمدجواد ابطحی به خبرآنلاین می‌گوید که احتمالا این دو نفر باز هم میهمان فراکسیون خواهند بود و در نهایت از بین قالیباف و رئیسی یکی را انتخاب می‌کند.

رئیسی یا قالیباف؟

اسدالله عباسی، وزیر دولت احمدی‌نژاد و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس دهم، حاضر نمی‌شود به این سوال پاسخ دهد که اقبال به کدامیک از کاندیداهای اصولگرا بیشتر است. او به خبرآنلاین می‌گوید: اینها را از من سوال نکنید. اما ابطحی یکی نمایندگان صریح مجلس است. او توضیح می‌دهد: با اینکه در نظرسنجی‌ها قالیباف وضعیت بهتری دارد اما در فراکسیون نمایندگان ولایی، جو عمومی به سمت رئیسی است.

از قالیباف پرسیدند چطور قرار است 5میلیون شغل ایجاد شود؟

در این دیدارها فرصت برای سوال و جواب کم بوده. عباسی می‌گوید درباره چگونگی تحقق وعده‌ها سوال پرسیده شده و عمده سوالات درباره اشتغال و تعداد کمی در حوزه موضوعات فرهنگی بود اما تحلیل خودش این است که برای ارزیابی پاسخ‌ها کمی زود است اگرچه هر دو کاندیدا برنامه‌های خوبی را ارائه کرده‌اند.

ابطحی اما از پاسخ قالیباف راضی به نظر می‌رسد. او می‌گوید اتفاقا پرسیده شد که چطور می‌خواهد 5 میلیون شغل ایجاد کند؟ما گفتیم شما که منابع دولتی ندارید چه راهکارهایی دارید اما او گفت که ما هیچ کاری با منابع دولتی نداریم و هزینه روی دوش دولت نمی گذاریم. می‌شود با بخش خصوصی تعامل داشت و اقتصاد را فعال کرد.

او درباره اینکه آیا فراکسیون از این پاسخ راضی شد؟ می‌گوید: من جو عمومی را رضایتمند دیدم اما با یک یا دو جلسه نمی شود برآورد نهایی را داشت و برای همین شاید دوباره کاندیداها به مجلس بیایند. او البته تاکید دارد که نمایندگان چالشی با آقای رئیسی نداشتند.

رییسی در این جلسات نیز راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی نداده است و به گفته ابطحی، تولیت آستان قدس رضوی معتقد است اگر قوانین موجود در برنامه ششم اجرا شود، مشکلات کاهش پیدا می‌کند و البته معتقد نیست که تا می‌آید همه چیز گل و بلبل می‌شود و واقعیت را می‌دید و مشکلات هست و حل آنها زمان بر است.

میرسلیم خارج از بازی است

مصطفی آقامیرسلیم، کاندیدای حزب موتلفه نیز به دیدار نمایندگان مجلس آمده تا از دسته عقب نماند اما این دیدار فراکسیونی نبوده و بیش از نمایندگان فعلی، میزبان نمایندگان سابق مجلس بوده است. اگر چه میرسلیم از کاندیداهای اولیه جمنا بوده اما جالب است که فراکسیون مربوطه برنامه‌ای برای دیدار با او ندارد. به گفته ابطحی، از قالیباف و رئیسی فراکسیون نمایندگان ولایی دعوت کرده اما در مورد سایر کاندیداها اگر خودشان درخواستی داشته باشند، می‌توانند به فراکسیون بیایند.

اصلاح‌طلبان از اجماع سخن می‌گویند

در سویی دیگر اما اصلاح‌طلبان مجلس هستند. آنها در فراکسیون امید تصمیم آخر را اول گرفته‌اند. عبدالحمید خدری به خبرآنلاین می‌گوید که روز گذشته در فراکسیون رای‌گیری انجام شده و حمایت از حسن روحانی حتی یک رای مخالف هم نداشته است و همه از آقای روحانی حمایت کردند. نماینده بوشهر توضیح می‌دهد: «قرار شده موقتا انتقادها را کنار بگذاریم و با توجه به فاصله کمی که تا انتخابات باقی مانده، اتحاد و وحدت در دستور کار قرار گرفته است اما انشاالله از بعد انتخابات مطالبات برحقی که فراکسیون امید و مردم از دولت دارند را پیگیری می‌کنیم.»

این عضو فراکسیون امید درباره حضور حسن روحانی در فراکسیون امید اظهار می‌کند: شاید به جمع بندی برسیم که از ایشان دعوت می‌کنیم اما با توجه به اینکه مجلس تا انتخابات تنها دو جلسه دیگر دارد بعید می‌دانم به این جمع بندی برسیم. اما از بقیه کاندیداها دعوت نخواهیم کرد.

سکوت مستقلین مجلس

هر شش کاندیدای ریاست جمهوری در ذیل جناح‌های سیاسی کشور تعریف می‌شوند و هیچیک را نمی توان مستقل دانست و شاید برای همین است که فراکسیون مستقلین برنامه ای برای دیدار یا حمایت از کاندیداها ندارد. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی به خبرآنلاین می‌گوید: تا اینجای کار برنامه ای نداریم مگر اینکه هیات رئیسه تصمیم دیگری بگیرد. البته درخواست داریم از کاندیداها که برای ما جلسه بگذاریم اما هنوز بحث نشده است. من موافق نیستم و فکر میکنم بقیه اعضا هم موافق نباشند.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین توضیح می‌دهد: نمی گویم فراکسیون ما فاقد فکر سیاسی است اما چون  فراکسیون با مشی کار کردن آمدن است من معتقدم که از اشکالات مجلس قبلی این بود که خیلی سیاست زده بود سعی کردیم از ابتدای مجلس دهم به سمت کار پیش برویم.

جعفرزاده حاضر نمی شود بگوید کدام کاندیداها درخواست جلسه با فراکسیون مستقلین را دارند.

جالب است که در عمل مشی علی لاریجانی نیز همین است. او که به سرعت دربرابر شایعات به کاندیداتوری از عدم تمایلش به این موضوع سخن گفته بود، در آخرین سخن انتخاباتی اش تذکری به کاندیداها برای وعده‌های نشدنی داد. او در جلسه نمایندگان ولایی شرکت نکرده و مستقلین که به او نزدیک‌تر هم هستند برنامه‌ای برای انتخاباتی شدن مجلس ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.