خرم آباد- کارخانه نساجی بروجرد یک برند شناخته شده در زمینه تولید پارچه در کشور است که در زمان نه چندان دور صادرات نساجی آن به کشورهای اروپایی و آسیایی نشان از کیفیت و نوآوری این کارخانه معتبر داشت اما اکنون این کارخانه با مشکلات بسیاری گره خورده است.

دستان بسته مسئولان در برابر گره کور نساجی بروجرد

به گزارش قدس آنلاین، مشکلات این واحد بزرگ صنعتی از سال ۱۳۸۷ آغاز شد در آن مقطع نیز تعدادی از نیروها از کار اخراج شدند اما پس از مدتی دوباره دعوت به کار شدند.

چندی پیش جلسه ای با حضور استاندار لرستان برای رفع این مشکل برگزار شد که در این نشست مساله تعدیل نیروهای نساجی بروجرد منتفی اعلام شده بود.

با وجود اینکه استاندار لرستان وعده داد که هیچ کارگری تعدیل نمی شود اما این اتفاق ناخوشایند به حقیقت پیوست.

واقعیت اینست که ابتدای سال ۹۵ نساجی بروجرد به علت نداشتن نقدینگی و سرمایه در گردش برای تهیه مواد خام مصرفی خود با مشکلات بسیاری روبرو شد که در نهایت اقدام به لغو قرارداد تعداد ۴۸۳ نفر از کارگران خود کرد.

این کارگران که به بهانه نوسازی ماشین آلات وادار به ترک کار شدند پس از اعتراضات گسترده به آن ها وعده داده شد تا پس از دریافت تسهیلات باری دیگر امکان حضور و اشتغال آن ها در این صنعت فراهم خواهد شد.

هر چند که مقرر بود تعداد ۴۸۳ کارگر اخراج شده تا قبل از پایان سال به کار خود بازگردند اما متاسفانه فقط ۵۳ نفر از این کارگران بازگشت به کار شدند و با وجود اینکه سال ۹۵ به پایان رسید اما وعده های مسوولان به سرانجام نرسید .

چرایی مشکلات

نبود حمایت های دولت از صنعت نساجی باعث شده تا هر روز مشکلات این بخش افزایش پیدا کند.

پیش از این با هدفمندی یارانه ها قرار بود بخشی از این طرح صنایع و حمایت از آنها را نمورد هدف قرار دهد اما هیچ وقت این اتفاق رخ نداد.

برخلاف تمام مصوبات یارانه ای به بخش تولید در فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها پرداخت نشد و در فاز نخست هدفمندسازی یارانه ها نیز منابعی به دست تولیدکنندگان نرسید.

در فاز اول هدفمندسازی یارانه ها فقط در یک مرحله یارانه مصرف انژری به برخی تولیدکنندگان ارائه شد و لذا بنا بر گفته مدیر عامل این کارخانه صنعت نساجی با کمبود نقدینگی، رکود فروش محصولات و بهره های سنگین بانکی روبه رو شد.

واردات قاچاق و در کنار تمام این موضوعات قیمت گذاری محصولات پتروشیمی براساس ارز آزاد در بورس کالا  هم مشکلات را افزایش داد تا در نهایت تأثیرات منفی را بر قیمت تمام شده محصولات نساجی گذاشت و این صنعت را در بروجرد زمین گیر کرد.

وعده هایی که عملی نشد

نساجی بروجرد در اواخر سال ۸۷ تعداد زیادی از کارگران خود را اخراج کرد و با حداقل نیرو ادامه تولیدات خود را انجام داد و سپس به‌تدریج از نیروهای اخراجی دعوت به‎کار کرد.

سال ۹۴ هوشنگ بازوند استاندار لرستان برای حل این مشکل از اعطای تسهیلات ۵۰۰ میلیارد ریالی خبر داد تا شاید به این وسیله با تهیه  سرمایه در گردش به کارخانجات نساجی بروجرد جان تازه ای در روح آن دمیده شود.

وی حتی تاکید کرد: براساس تصمیم شورای تأمین استان لرستان ادارات آب، برق، گاز، تأمین اجتماعی و امور مالیاتی نباید اقدامی برای وصول مطالبات خود از نساجی بروجرد انجام دهند.

در فاز اول هدفمندسازی یارانه ها فقط در یک مرحله یارانه مصرف انژری به برخی تولیدکنندگان ارائه شد و لذا بنا بر گفته مدیر عامل این کارخانه صنعت نساجی با کمبود نقدینگی، رکود فروش محصولات و بهره های سنگین بانکی روبه رو شداستاندار لرستان با اشاره به طرح توسعه نساجی بروجرد، تصریح کرد: این طرح بررسی و مشکلات پیش روی آن هرچه سریع‎تر برطرف می‎شوند.

بازوند خاطرنشان کرد: نساجی بروجرد یک برند کشوری و باعث افتخار لرستان است و هرگز اجازه نمی‎دهیم این واحد تولیدی متحمل ضرر و زیان شود.

اما حالا با گذشت ماه ها از وعده های داده شده ظاهرا خبری از این همه وعده و وعید نیست و استاندار در آخرین نشست خبری مدعی شد : روز اول صحبت از ۵۰ میلیارد تومان نبوده است و این وام ۲۰ میلیارد تومان است که تاکنون یکی از تسهیلات به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان تمدید شده است.

استاندار در پاسخ به خبرنگاران در رابطه با تعدیل نیرو که گفته شده بعد از نوروز صورت می گیرد حالا اظهار می کند: من قول می‌‍‍دهم که تعدیل نیرو در این کارخانه اتفاق نیفتد و با ارائه تسهیلات لازم به این واحد بخشی از مشکلات این کارخانه مرتفع خواهد شد.

پای وزیر صنعت

حال که تلاش های استانی برای نجات این صنعت ره به جایی نبرده است موجب شد تا وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته با سرکشی از این کارخانه در سال جدید و در آستانه پایان یافتن عمر دولت تلاش خود رانشان دهد.

هر چند محمدرضا نعمت‎زاده تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور را به گردن عامل تحریم انداخت اما از عملکرد ضعیف بانک‎های خصوصی در جهت رونق تولید در لرستان و سایر استان‎های کشور در سال گذشته نیز غافل نشد و این موضوع را به عوامل دیگر رکود گره زد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تولید در صنعت نساجی کشور رو به افزایش است، خاطر نشان کرد: واحد پوشاک زاگرس‎پوش شهرستان بروجرد با ایجاد اشتغال برای ۴۰۰ نفر به دنبال اجرای طرح توسعه و به کارگیری تعداد بیشتری از افراد جویای کار در این شهرستان است.

نعمت‎زاده در ادامه به افزایش تعداد کارگران کارخانجات نساجی بروجرد در یک بازه زمانی از ۶۵۰ نفر به ۱۱۰۰ نفر اشاره و اظهار کرد: اگر چه هم اکنون تعدادی از کارگران این کارخانه تعدیل شده‎اند، اما در حال حاضر تعداد کارگران فعال بیش از آمار اولیه یاد شده است.

وی تاکید کرد: قرار است، جلسه‌ای به منظور اعطای تسهیلات به کارخانجات نساجی بروجرد با هدف نوسازی تجهیزات آن برگزار شود.

حال بسیاری از صنعتگران به ویژه صنعت نساجی بروجرد به این موضوع فکر می کنند که آیا گره کور این کارخانه با دستان وزیر صنعت باز می شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.