قم- گشت و گذار در سطح شهر قم نشان می دهد که بازار دارو های پاکستانی و بدون پروانه بهداشتی در بسیاری عطاری های سطح شهر داغ است و فروش داروهای تقلبی و بدون هیچ گونه مجوزی رشد فزاینده به خود گرفته است.

«تجارت» پشت نقاب«طبابت»

 قدس آنلاین-گروه استان ها-بابک رحیمیان:  اگر سری به عطاری های سطح شهر بزنید نه تنها حس می کنید که راه اندازی این فروشگاهها رشد قارچ گونه به خود گرفته است بلکه به این نکته ایمان می آورید که طب سنتی تنها معطوف به گیاهان دارویی یا چند نوع دمنوش نمی شود.

در بازدید از عطاری های سطح شهر برای شما روشن خواهد شد که این طب همه علوم مربوط به ساخت داروهای ترکیبی طبیعی، منابع دارویی طبیعی غیرگیاهی و همه دانش مرتبط با درمان های معتبر و مورد استناد سنتی را به عنوان مکمل طب رایج در برمی گیرد و بنابراین یک عطار که به صرف پیشینه اجدادی یا صرفا برای راه اندازی مغازه کسب و کار به علت نداشتن علم و تخصص نسخه خوانی در حوزه داروسازی سنتی به هیچ عنوان نمی تواند نسخه ای ترکیبی بخواند و آن را در اختیار مردم قرار دهد اما آنچه که در بازار مشاهده می شود خلاف این قانون است.

فروش شیر مرغ تا جان آدمیزاد

این روز ها درعطاری های سطح شهر قم که تا پیش از این به فروش مقادیری دمنوش، جوشانده و گیاهان خشک دیگر همراه بود حالا درمان هایی از جمله رفع مشکلات جنسی، پوست، ترک اعتیاد، کاهش وزن و داروهای چاقی اضافه شده است که به نظر می رسد نسخه خطرناکی یبرای مردم می پیچند.

بسیاری از عطاری ها که حالا پا را از سنت به سمت داروهای شیمیایی فراتر گذاشتند حالا تبدیل به داروخانه هایی شدند که انواع و اقسام داروهای شیمیایی را به دست مصرف کننده می رسانند از جمله داروهای پاکستانی که مبدا ، دز به کار رفته در آنها و تاریخ مصرف آن ها در هاله ای از ابهام قرار دارد.

پیچیدن نسخه ممنوع

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم در پاسخ به این سوال که مسئول رسیدگی به این تخلفات کیست می گوید: عطاری ها به عنوان یک واحد صنفی مجوز فعالیت خود را از طریق اتاق اصناف دریافت می کنند.

محمد میلانی اضافه بیان می کند: این واحدها به صورت مستقیم با معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارتباط کاری ندارند، ولی مسائل و مشکلات فعالیتشان در خصوص عرضه دارو (به صورت غیرمجاز) و مداخلات آن ها در امر درمان به حوزه های معاونت غذا و دارو و درمان دانشگاه برمی گردد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که فعالیت غیر مجاز برخی از عطاری ها و یا نداشتن لازم برای ارایه داروهای سنتی چه عواقبی می تواند برای سلامت جامعه داشته باشد اظهار می کند: مداخله در امر درمان توسط عطاری ها و تجویز هر گونه دارو و محصولات غیرمجاز تخلف محسوب می شود.

بعضا ضوابط برای برخورد با عطاری ها نقص دارد و این برخوردها بازدارنده نیست و متاسفانه در حال حاضر افزون بر ۵۰۰ واحد عطاری در استان قم فعالیت دارند که متاسفانه حدود یک سوم آن ها مجوز فعالیت ندارندمیلانی تاکید می کند: عطاری ها مجاز به عرضه فقط گیاهان دارویی هستند و نمی توانند داروی غیر گیاهی تجویز کنند.

وی مشتریان عطاری ها را بیشتر بیمارانی می داند که بعضا از نسخه های پزشکی نتیجه مطلوب نگرفته اند.

وی بیان می کند: این بیماران به عطاری ها مراجعه می کنند و برخی از عطاری ها با مداخله در امر درمان مردم، داروهایی برای مراجعه کنندگان تجویز می کنند که اگر بیش از دوز مجاز بوده و یا بدون آگاهی انجام پذیرد به طور حتم دارای عوارض سوء خواهد بود.

وی در خصوص برخورد و بازرسی این واحد های صنفی نیز توضیح می دهد: کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در قالب گشت های مشترک با حضور نمایندگان اداره اصناف، تعزیرات حکومتی و در صورت لزوم با حضور نیروی انتظامی از عطاری های سطح شهر بازدید کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با این افراد برخورد جدی و در صورت تکرار تخلف، پرونده آن ها در مراجع ذیربط رسیدگی می شود.

میلانی یادآور می شود: بعضا ضوابط برای برخورد با عطاری ها نقص دارد و این برخوردها بازدارنده نیست و متاسفانه در حال حاضر افزون بر ۵۰۰ واحد عطاری در استان قم فعالیت دارند که متاسفانه حدود یک سوم آن ها مجوز فعالیت ندارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این موضوع که بسیاری از عطاری ها نسبت به فروش داروهای شیمیایی و یا محصولات بهداشتی اقدام می کنند ابراز می کند: در این راستا تنها داروخانه تنها محل مجاز عرضه هر نوع داروی مجاز هستند.

وی تاکید می کند: متاسفانه برخی از عطاری های غیرمجاز اقدام به فروش و عرضه داروها و گیاهانی به اسم های مختلف از جمله مکمل ها، داروهای جنسی و مخدر می کنند که زیان زیادی به افراد می رساند و دارای ممنوعیت است.

عطاری ها آموزش می بینند

میلانی به برگزاری دوره های آموزشی ویژه صاحبان عطاری ها اشاره کرد و گفت: عطاری ها برای دریافت پروانه فعالیت ملزم به گذراندن دوره های آموزشی با موضوع داروشناسی، جلسه توجیهی تفهیم حیطه اختیارات و خطرات ورود به سایر حوزه ها هستند.

وی ابراز امیدواری کرد: فعالیت مجاز و در چهارچوب ضوابط اکثر واحدهای عطاری در استان قم بتواند تاثیر مثبت و سازنده ای در تامین سلامت مردم داشته باشد.

وی همچنین به کمبود نیرو در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اشاره و بیان کرد: هر سال وظایف این معاونت و واحدهای تحت نظارت آن افزایش می یابد، در حالی که تعداد نیروها ثابت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.