دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که ایران اسلامی نمونه بارز اسلام ابراهیمی در جهان است، گفت: وحدت حقیقی در اسلام ابراهیمی محقق می شود.

وحدت حقیقی در اسلام ابراهیمی محقق می شود / اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی، نه شیعه و نه سنی هستند

  به گزارش «قدس آنلاین»،  آیت الله محسن اراکی، در بیست و ششمین همایش دانش‌آموختگی طلاب حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان که شب گذشته در ورزشگاه امام علی(ع) زاهدان برگزار شد، گفت: وحدت جامعه به معنای پیروی از پیامبر بوده و جامعه پیرو، یکپارچه و به دور از پراکندگی و چند دستگی است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تشریح معنای وحدت از منظر آیات قرآن، خاطرنشان کرد: وحدتی که از آن نام می بریم در سوره انعام آمده است و چند مرحله دارد که به دو مرحله بنیادین آن اشاره می‌کنیم.

وی ادامه داد: اولین مرحله وحدت، میثاق است؛ مؤمن با گفتن شهادتین، میثاقی بر اساس وحدت می‌بندد چون بواسطه آن میثاق، رهبری واحد را می‌پذیرد؛ این اسلام اول که میثاقی است، بر اساس «اسلمنا»، «سمعنا» و «اطعنا» است.

آیت الله اراکی نخستین گام برای وحدت حقیقی را وحدت میثاقی دانست و تصریح کرد: اسلام میثاقی اسلام اعرابی است که سمعنا و اطعنای زبانی دارد اما در عمل اتفاق نمی‌افتد.

وی ابراز داشت: اگر ایمان تبدیل به محبت رسول خدا و آل او شود و در دل جا بگیرد وحدت حقیقی محقق می‌شود، زیرا اسلام میثاقی اسلام شناسنامه‌ای بوده و اگر بخواهد به وحدت حقیقی تبدیل شود نیاز به محبت دارد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی از اسلام نوع دوم با عنوان اسلام ابراهیمی نام برد و بیان کرد: هنگامی که اسلام میثاقی به محبت تبدیل شود اطاعت را در پی دارد و زمینه‌ساز وحدت حقیقی که در اسلام دوم یعنی اسلام ابراهیمی می‌گنجد، خواهد بود.

وی اظهار داشت: اسلام ابراهیمی با اسلام نوع اول متفاوت است؛ اگر این اسلام حاصل شود سمعنا و اطعنای عملی شکل می‌گیرد و آن جامعه با وحدت میثاقی را به ملتی واحد تبدیل می‌کند.

آیت الله اراکی با توصیف جامعه ایران عنوان کرد: ما جامعه اسلامی واحدی داریم چون مبتنی بر سمعنا و اطعنای عملی است؛ زیرا انقلاب ما بنا به شعار امام و بر اساس قرآن علیه تخلف از خدا و علیه نافرمانی الهی به پیروزی رسید، از این رو کسانی که دوست دارند اسلام درگیر جنگ فرقه‌ها شود همان طرفداران اسلام اعرابی هستند که به زبان اسلام دارند و مؤمن نیستند.

وی افزود: با چنددستگی نمی‌توان وحدت مبتنی بر اسلام ابراهیمی را محقق کرد؛ گروه‌های شیعه و سنی که دست به تفرقه می‌زنند از پیروان اسلام اعرابی هستند؛ اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی، نه شیعه و نه سنی هستند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به توطئه دشمنان در جهت ایجاد پراکندگی میان مسلمانان، تأکید کرد: امروز کار انگلیس و آمریکا ایجاد تفرقه است؛ خود آنان اقرار کردند که داعش و القائده را بوجود آورده‌اند؛ پولی که بواسطه آن شبکه‌های ماهواره ای برای ایجاد تفرقه تلاش می‌کنند از عربستان سعودی و امارات تأمین می‌شود، بنابراین امروز ما باید در برابر توطئه‌ها هوشیار باشیم.

وی اهل سنت را برای ایران فرصتی بزرگ دانست و بیان داشت: بهترین اهل سنت متعلق ایران و ایران نیز بهترین جامعه اسلامی است، از این رو باید قدردان این نظام بود.

آیت الله اراکی با تأکید بر استفاده درست از ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان، گفت: این استان به عنوان یکی از  مهمترین راه‌ها از حیث رشد فرهنگی و اقتصادی کشور به شمار می‌آید و شاهراه عبور اسلام به آسیای بزرگ است که باید راه عبور انقلاب اسلامی باشد؛ همچنین این استان می‌تواند عظیم‌ترین پایگاه اقتصادی کشور را تشکیل دهد.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.