قزوین- بیابانزدایی دشت قزوین وعده ای بود که رئیس جمهور در سفر استانی خود به مردم این استان داد هر چند مدیر کل منابع طبیعی قزوین می گوید نیمی از وعده هفت میلیارد تومانی رئیس جمهور محقق شده اما واقعیت اینست که این دشت حال و روز خوبی ندارد.

عرصه های کشاورزی دشت قزوین رها شدند/روستائیان چشم به همت مسئولان دوختند

به گزارش قدس آنلاین، دشت قزوین از نظر پیشینه تاریخی، محصولات کشاورزی و گونه های جانوری، اهمیت اقتصادی و تاریخی مهمی در میان دشت های کشور دارد. اما کم آبی این دشت باعث شده نگرانی ها درباره آن اوج بگیرد تا جایی که برخی رسانه ها از «مرگ دشت قزوین» هم سخن می گویند.

پیش از این صفری، رئیس پیشین سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفته بود که این دشت اگر با همین روند در آن فعالیت شود، تا ۲۵ سال آینده تبدیل به بیابانی لم یزرع خواهد شد که نیتجه آن مهاجرت مردم و مرگ زندگی در این دشت تاریخی است. برخی دیگر هم از نفوذ شوره زار به این دشت و کاهش آب های زیرزمینی آن تا ۱۸ متر سخن گفته اند.

حجت الاسلام روحانی در سفر هیات دولت به این استان در هفت مهر امسال، وعده داد که اقدامات لازم برای احیاء ۵۰هزار هکتار اراضی این دشت صورت دهد.

بسیج سازندگی پیمانکار احیاء دشت قزوین

اکبر اسداللهی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در این راستا به خبرنگار قدس آنلاین از اختصاص ۷ میلیارد تومان اعتبار برای احیاء دشت قزوین خبر  می دهد.

وی ادامه می دهد: از این بودجه چهار میلیارد تومان در سال ۹۵ اختصاص یافته و ۳ میلیارد هم امسال اختصاص خواهد یافت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین مبارزه با بیابان زایی را در دشت های قزوین در دو عرصه اساسی معرفی می کند و می گوید: بخشی از اراضی نیاز به بوته کاری دارند و بخشی دیگر با قرق و جلوگیری از چرای دام، به ویژه دام سنگین و رعایت ظرفیت مرتع، احیاء می شوند.

اسداللهی می گوید که در بخش اول، یعنی بوته کاری بسیج سازندگی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین پای کار آمده و بوته کاری را به عهده گرفته است.

البته اسداللهی به این نکته هم اشاره می کند که بسیج سازندگی برای احیاء اراضی حدود ۲ میلیارد تومان از مجموع چهار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده را جذب کرده است.

اسداللهی ادامه می دهد: بسیج سازندگی وظیفه دارد که اقدامات بیولوژیکی انجام دهد. مثلا در بیابان های بویین زهرا و آّبیک بوته بکارد.

وی همچنین بیان می کند که امیدوار است براساس پیش بینی ها بتوانند تا چهار هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی را با بوته کاری احیاء کنند.

دشت قزوین اگر درست مدیریت شود توان ارتزاق ۳۰۰ میلیون نفر را داردمدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین گام دوم احیاء این اراضی را آبیاری آن ها عنوان می کند و می گوید: عملیات آبیاری این اراضی در سال ۹۶ دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از اقدامات ضروری برای حفظ منابع طبیعی، مراقبت و قرق این منابع و جلوگیری از چرای دام، به ویژه دام سنگین در آن ها است، می گوید: تاکنون برای دامداران متخلف پرونده هایی تشکیل شده و براساس آن احکامی در هم صادر شده است.

اسداللهی همچنین اشاره می کند که بخشی از منابعی که دچار خشکی شده و تبدیل به بیابان شده اند یا به زودی بیابان می شوند، در تملک اشخاص است.

مردم مشارکت کنند

وی می گوید: این افراد در سنوات گذشته که آب در اختیار داشتند در این زمین ها کشاورزی می کردند اما با کاهش آب های زیرزمینی و به تبع آن خشکی این مراتع، کشت هم در آن ها متوقف شده و عملا مالکان زمین های خود را رها کرده اند.

اسداللهی می گوید که حدود ۲ تا ۳ هزار عرصه رها شده در دشت قزوین وجود دارد که این ها یکی دیگر از کانون های ریزگردها را در استان تشکیل می دهند.

وی آنچه در دشت قزوین مایه نگرانی می داند، ۵۰ هزار هکتار اراضی است که باید در دو حوزه بوته کاری و حفاظت از مراتع احیاء شوند. وی می گوید: آنچه در حال حاضر باید به شدت با تبدیل آن به بیابان مقابله کرد، ۵۰ هزار هکتار اراضی است که باید در دو حوزه حفاظت و قرق و همچنین بوته کاری آن ها را احیاء کنیم.

دشت قزوین ۵ تا ۱۰ سال دیگر احیاء می شود

وی به اراضی الله آباد، دهستانی در شمال بویین زهرا، اشاره می کند و می گوید: این اراضی با اقدامات حفاظتی و بدون نیاز به بوته کاری احیاء شده و حیات گیاهی به آن بازگشته است.

اسداللهی به ضرورت مشارکت مردم در احیاء دشت قزوین اشاره می کند و ادامه می دهد: کارگاه های آموزشی و هدایتی برگزار شده که مردم تشویق به ایجاد مراتع جدید در اراضی خود شوند و خوشبختانه همراهی مردم با ما برای احیاء این اراضی تاکنون خوب بوده و انتظار می رود در آینده بهتر هم شود.

وی همچنین با ابراز امیدواری که طی برنامه های ۵ ساله و ۱۰ ساله، زندگی به طور کامل به دشت قزوین بازگردد، می گوید: موفقیت این برنامه ها مستلزم این است که مالکان زمین در دشت قزوین در بحث بیابان زدایی جدی تر از گذشته وارد شوند.

دشت قزوین ظرفیت ارتزاق ۳۰۰ میلیون نفر را دارد

داود محمدی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی است و ریاست کمیسیون اصل ۹۰ را در مجلس به عهده دارد.

به تأکید محمدی دشت قزوین اگر درست مدیریت شود توان ارتزاق ۳۰۰ میلیون نفر را دارد.

وی معتقد است که راه مقابله با مشکلات تکیه بر اقتصاد مقاومتی و کشاورزی است. وی می گوید: یکی از رکن های اصلی عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی توجه به کشاورزی است.

محمدی مشکل اساسی را در دشت قزوین، کمبود آب می داند و می گوید: راهکار مقابله با آن استفاده از آبیاری نورین و صرفه جویی در مصرف آب است.

وی البته به این نکته هم اشاره و اعتراض می کند که استان قزوین، تنها استانی است که از آب های زیرزمینی خود برای تأمین آب استفاده می کند؛ هرچند سدهای مختلفی در اختیار دارد اما از استفاده مستقل از آن ها محروم است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی همچنین معتقد است که پیمانه بودجه در قزوین از ابتدا ضعیف گرفته شده و می گوید: اختصاص ۲۵درصد از درآمدهای داخلی استان را برای تأمین هزینه های مختلف در استان، توزیع ناعادلانه بودجه است و این مهم باید بازنگری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.