بیرجند- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری نخستین جشنواره موسیقی نواحی شرق کشور به میزبانی این استان خبر داد.

خراسان جنوبی میزبان جشنواره موسیقی نواحی شرق کشور می شود

به گزارش قدس آنلاین، احمد محبی صبح چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: این جشنواره برای نخستین بار به صورت منطقه ای در استان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه موسیقی نواحی به نغمه ها و سازهای موسیقی مناطق مختلف کشور اختصاص دارد، بیان کرد: به دلیل اهمیتی که این موسیقی دارد و استقبال گروه های مختلف امسال تلاش شد این جشنواره به صورت منطقه ای برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مقدمات برگزاری این جشنواره از حدود چهار ماه قبل آغاز شده است، عنوان داشت: در این مدت گروه هایی از چهار استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برای شرکت در جشنواره اعلام آمادگی کرده اند.

محبی با بیان اینکه در حوزه موسیقی نواحی گروه های توانمندی مشغول به فعالیت هستند، بیان داشت: به دلیل اینکه استان های شرکت کننده بیشتر استان های مرزی هستند از این رو موسیقی بیشتر نواحی منطقه از نوع رزمی است.

وی ادامه داد: موسیقی منطقه بیشتر از کارهای گروهی، همیاری، کاشت، داشت و برداشت محصول الهام گرفته و این یکی از شاخصه اصلی موسیقی نواحی شرق کشور محسوب می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه اگر از این نوع موسیقی حمایت و صیانت نکنیم به ورطه فراموشی سپرده می شود و چیزی به عنوان موسیقی نواحی در سال های آینده نخواهیم داشت، افزود: اغلب افرادی که هم اکنون در این حوزه فعالیت می کنند افراد با سنین بالا هستند و جوانان تمایل به ادامه راه بزرگان ندارند.

وی بیان داشت: در سنوات گذشته اگر موسیقی نواحی به جشنواره راه پیدا می کرد به دلیل اینکه شاخصه محلی و بومی داشت در داخل و خارج کشور مورد حمایت قرار می گرفت اما این رویه به دست فراموشی سپرده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: در همین راستا تلاش می شود در صورت موفقیت این جشنواره در سال های آینده به صورت ملی برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.