مشهد- استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: پیشنهاد می‌شود شورای همکاری شهرهای اسلامی ایجاد و دبیرخانه آن در مشهد تاسیس شود.

راه اندازی دبیرخانه شورای همکاری شهرهای اسلامی در مشهد ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، پروفسور رضویان در دومین روز از نخستین اجلاس شهرداران جهان اسلام بیان کرد: امروزه جمعیت جهان از روستاها به مناطق شهری هجوم آوردند و در این زمینه آمار متنوعی از کشورهای مختلف جهان وجود دارد.

وی افزود: تمام این کشورها همگی در یک نقطه وجه مشترک دارند و آن این است که جهان قرن بیست و یکم شهرنشین شده است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران تصریح کرد: امروزه باید به این موضوع توجه کنیم که چگونه می‌توانیم شهرها را در مقابل مسایلی از جمله فقر، افزایش بی‌رویه جمعیت، حاشیه‌نشینی و کمبود خدمات بیمه کنیم.

رضویان گفت: در این راستا باید از همکاری میان شهرها برای بهبود زندگی شهروندان استفاده کنیم.

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: جهانی‌سازی به چهار زمینه حرکت و جابه‌جایی سرمایه، جابه‌جایی کالا، جابه‌جایی منابع انسانی و جابه‌جایی دانش توجه دارد.

رضویان ادامه داد: با یک توجه ویژه می‌توان به این موضوع رسید که تمام این مسوولیت‌ها در شهرها محقق می‌شود.

استاد دانشگاه بهشتی با اشاره به توسعه همکاری‌های شهرهای اسلامی گفت: با توجه به حضور این شهرهای اسلامی در دنیا همکاری‌های بین شهری و تاسیس یک شورای همکاری شهرهای اسلامی می‌تواند محلی از اعراب برای همکاری‌ها باشد که پیشنهاد می‌شود دبیرخانه آن در مشهد ایجاد گردد.

وی در خصوص دیپلماسی شهری گفت: باید دیپلماسی شهری را برای صلح، توسعه و رفاه جهانی رقم بزنیم.

استاد دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: هر شهری یک یا چند مزیت رقابتی را در خود جای داده که باید از آن استفاده کرد لذا در این زمینه شهرهای اسلامی می‌توانند به عنوان موتور محرکه توسعه بین‌المللی و جهانی نقش ایفا کنند.

به گفته رضویان مهم‌ترین ابزار در نایل شدن به این هدف توسعه فرصت‌ها و مزیت‌های شهری است.

وی بیان کرد: طبق آمار رسمی ۳۵ کلانشهر با جمعیت بالای ۱۰ میلیون نفر در دنیا وجود دارد که تعداد این کلانشهرها تا سال ۲۰۳۰ به ۴۱ شهر خواهد رسید.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان عنوان کرد: در سال ۲۰۳۰ قریب به ۳۰ کلانشهر در جهان اسلام خواهد بود که این شهرها بیشتر در آسیا و خاورمیانه وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.