قم- معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه دریاچه نمک قم در آستانه نابودی کامل قرار دارد، تصریح کرد: با خشکیدن این دریاچه گردوغبار نمکی ناحیه مرکزی کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وجود ۳۵۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور/ دریاچه نمک قم در آستانه نابودی کامل قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین، اسماعیل نجار پیش از ظهر چهارشنبه در نخستین همایش ملی  بحران دریاچه نمک و پدیده گردوغبار در حوزه مرکزی کشور که در دانشگاه‌ قم برگزار شد با اشاره به برخی از معضلاتی که دامن‌گیر جامعه شده است اظهار داشت: تغییر اقلیم واقعیتی است  که امروز با آن روبه‌رو شده‌ایم.

وی  بابیان بعضی از آثار تغییر اقلیم در کشور افزود: افزایش گازهای گلخانه‌ای، پاره شدن لایه اوزون و گرم‌تر شدن زمین امروز برای کشور ما کاملاً محسوس است.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه یکی از نمودهای اصلی تغییر اقلیم را در بخش کشاورزی شاهد هستیم، گفت: ۲۰ سال است که خشک‌سالی دامن‌گیر کشور ما شده و مدیریت منابع آب امری بسیار مهم و ضروری است.

معاون وزیر کشور برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی را مورد توجه قرارداد و گفت: ۳۵۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که مدیریتی بر روی برداشت آب از آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اثر برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی پدیده خشکی قنوات و چشمه‌ها و به دنبال آن افزایش بیابان و گرد و خاک است.

رئیس سازمان مدیریت بحران بابیان تداوم کاهش میزان بارندگی در طول سالیان متمادی خاطرنشان کرد: در ۳۰ سال گذشته میزان بارندگی‌های کشور ۱۰ درصد کاهش پیداکرده است.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه دریاچه نمک قم در آستانه نابودی کامل قرار دارد، تصریح کرد: با خشکیدن این دریاچه گردوغبار نمکی ناحیه مرکزی کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی بابیان عوارض ناشی از نابودی محیط‌زیست ادامه داد: تأثیرات زیست‌محیطی رابطه مستقیمی با سلامت، امنیت و اقتصاد مردم دارد.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه منشأ خارجی گردوغبار دو منشأ عمده دارد، گفت: خشک شدن تالاب و هورها توسط صدام و ساختن سد آتاتورک بر روی رودخانه‌های دجله و فرات از علل اصلی آن است.

وی بابیان برخی از اقدامات درزمینهٔ کاهش بیابان و گردوغبار، تصریح کرد: تدوین سند گردوغبار در سطح ملی مهم‌ترین کاری است که در این زمینه صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.