مشهد- مدیرعامل موسسه مطالعات راهبردی علوم اسلامی هدف از تشکیل شهرهای اسلامی را آرامش براساس خدامحوری عنوان کرد و گفت: حسی که با ایجاد تعادل درونی در شهروندان توسط کالبد شهر به وجود می آید و زمینه‌ساز وجود احساس خداوند در شهر می‌شود.

هدف شهرهای اسلامی آرامش خدامحور است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سید محسن دعایی در دومین روز از اجلاس شهرداران جهان اسلام در مشهد، با بیان اینکه نقطه شروع این شهرسازی توجه جدی به کاربری‌های با ارزش معنوی و خدامحور در توسعه و سازندگی شهر است، بیان کرد: نقطه مرکزی یک شهر اسلامی عدالت کالبدی و امنیت جسمی، فکری و روحی در شهر است.

مدیرعامل موسسه مطالعات راهبردی علوم اسلامی با تاکید بر اینکه اسلام توان نظریه‌پردازی را دارد، افزود: اسلام آخرین بسته هدایتی برای بشر است و خداوند این بسته و دین خود را به کامل بودن تعبیر کرده است.

حجت الاسلام دعایی عنوان کرد: با گسترش روابط اجتماعی باید سیستم‌های تمدنی را بر اساس سیستم‌های نظریه‌پردازی که دارای اتقان از یک سو و از سوی دیگر حجت شرعی است استخراج نموده و برای مدیران شهری در دسترس قرار دهیم.

وی تمدن را شبکه پایدار ساختارها و سیستم های معرفتی، قانونی و فرهنگی دانست و گفت: این شبکه در مقیاس جمعی به دنبال پاسخگویی به هرم نیازهای انسان‌ها است و سطح خودآگاهی را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل موسسه مطالعات راهبردی علوم اسلامی یکی از مهمترین سیستم های تمدنی که تمدن‌ساز است، را سیستم شهرسازی خواند و اظهار کرد: کلان سیستم شهر اسلامی دارای زیرساخت‌های مختلفی است که یکی از آنها سیستم شهرسازی است.

حجت الاسلام دعایی در ادامه بیان کرد: دستگاه نظریه پردازی برای تولید سیستم شهرسازی اسلامی به عنوان اجتهاد سیستمی در موسسه علوم و معارف اسلام پردازش شده است و برای تولید یک سیستم باید ۵ مرحله را طی کرد.

وی ابراز کرد: شهرسازی علمی است که به بررسی احوالات جسم شهر از حیث تامین نیازهای انسان ها در مقیاس بزرگ می‌پردازد.

دانشمند علوم اسلامی هدف این علم را تامین نیازهای انسانی دانست و گفت: موضوع آن کالبد و فضای شهر یعنی جسم شهر است.

حجت الاسلام دعایی با اشاره به طرح شبکه مسائل شهرسازی، افزود: در مدل تولید شبکه مسائل حدود ۱۵۶۰ مسئله شناسایی شد.

وی ادامه داد: مسئله اصلی عبارت است از اینکه مدل راهبردی دین مبین اسلام در شهرسازی چیست؟

این دانشمند علوم اسلامی در ادامه بیان کرد: تعیین مراحل ۶ گانه یک سیستم شامل هدفگذاری، تعیین نقطه شروع یک سیستم، تعیین روح حاکم بر سیستم، برنامه حرکت در سیستم، نقاط بحران و سپس خروجی و نتیجه گیری سیستم دارای اهمیت است.

حجت الاسلام دعایی با تاکید بر اینکه برنامه حرکت در شهرسازی اسلامی به صورت مبسوط کشف شده است، اظهار کرد: حد ارتفاع منازل، پدافند غیرعامل، شکل مطلوب شهر اسلامی، تحقق شهر اسلامی، وسعت شهر شاد، کیفیت اندرونی و کاربری های خصوصی، جواز تخریب کاربرهای غیرمجاز، برنامه تکریم کالبد اماکن مقدسه، جانمایی محل آرامگاه‌ها و قبرستان، درختان میوه‌ای و ثمردار و غیره در شهرسازی اسلامی دیده شده است.

وی اظهار کرد: برعکس آن سیستم شهرسازی غیراسلامی، آرامش معنوی خدامحور را در شهر به خطر می اندازد که شامل بلندمرتبه‌سازی، اقتصاد غلط شهری، اشراف بر کاربری‌های اطراف و غیره است.

دانشمند علوم اسلامی تاکید کرد: در واقع هر کالبد و فضایی که انسان را از آرامش خدامحور دور کند، بحران‌های شهر اسلامی شناخته می‌شود.

حجت الاسلام دعایی شهر عبودیت محور را شهری با رفاه خدا افزا و دیگر افزا خواند و افزود: در این شهر شهروندان با حیا و غیرت تربیت می‌گردد. این شهر شهری شاد، سرسبز با درختان میوه‌دار، با بوی مطلوب، حافظ نیازهای روانی شهروندان و دارای حمل و نقل آسان و زیست محور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.