از نقض عهد مجدد دولت ترکیه نیز نباید غافل شد. مقامات دولت ترکیه درجریان مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» متعهد شده بودند که از نفوذ خود بر گروه‌های مسلح سوری ـ که اغلب آنها تروریستی هستند ـ برای کنترل اقدامات خشونت‌آمیز آنها استفاده می‌کنند؛ وعده‌ای که هیچگاه عملیاتی نشد.

جنایت خونین علیه شیعیان «فوعه و کفریا»؛ رسوایی آشکار برای مدعیان دروغین حقوق بشر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ قریب به 3 سال است که از محاصره کامل دو شهرک شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا» در حوالی شهر ادلب سوریه می‌گذرد. در این مدت، شیعیان ساکن این دو شهرک روزگار سختی را سپری کردند. آنها در برابر تمامی اقدامات خصمانه و سیاستهای سرکوبگرانه تروریست‌های تکفیری «جبهه‌النصره» و «أحرار الشام» مقاومت کرده‌ و خم به ابرو نیاورده‌اند؛ مقاومت جانانه‌ای که حقد و کینه تکفیریها برای سرکوب بیشتر شیعیانِ مظلوم را بیش از پیش افزایش داد. پس از سقوط ادلب به دست تکفیریها، آنها گمان می‌کردند که به راحتی می‌توانند فوعه و کفریا در این استان را نیز به کنترل کامل خود درآورند؛ حال آنکه مقاومت شیعیان آنجا تمامی معادلات را برهم زد.

شهرک‌های فوعه و کفریا در۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر ادلب واقع شده و حدود ۳ کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند. آخرین آمارها نشان می‌دهد که تعداد ساکنان فوعه به حدود 35 هزار نفر و شمار ساکنان کفریا به بیش از 15 هزار نفر می‌رسد. پس از اشغال ادلب، تکفیریها حملات تروریستی گسترده‌ای را به شهرک‌های فوعه و کفریا ترتیب دادند تا شاید بتوانند این دو شهرک را به طور کامل به اشغال خود درآورند. با این حال، عدم موفقیت آنها در این زمینه موجب شد تا برای به زانو درآوردن شیعیان، این دو شهرک را تحت شدیدترین محاصره درآورند.

واقعیت این است که شیعیان شهرک‌های فوعه و کفریا در جریان عملیات آزادسازی شهرک‌های شیعه‌نشین «نبل» و «الزهراء» در استان حلب نقش مهمی را ایفا کردند و دوشادوش نیروهای مقاومت سوری برای آزادسازی این دو شهرک، جنگیدند؛ مسئله‌ای که تکفیریها، خود نیز به خوبی از آن آگاهی دارند. از همین روی، یکی از انگیزه‌های اصلی جنایتهای تکفیریها علیه اهالی فوعه و کفریا، انتقام‌جویی از شیعیان به دلیل ایستادگی آنها در کنار نیروهای مقاومت سوری بوده است. از دست دادن شهرک‌های نبل و الزهراء در حلب که از موقعیت جغرافیایی استراتژیکی نیز برخوردار بودند، ضربات سهمگینی را بر پیکره تکفیریها وارد آورده بود.

تروریست‌های تکفیری «جبهه‌النصره» و «أحرار الشام» پس از محاصره فوعه و کفریا ضمن قطع کامل خطوط انتقال آب و برق و گاز، از ورود هرگونه مواد غذایی و دارویی به شیعیان این شهرک‌ها جلوگیری کردند. افزون بر این، حملات خمپاره‌ای مداوم تروریست‌های تکفیری به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فوعه و کفریا، شیعیان این دو شهرک را با بحران جدی در زمینه امکانت پزشکی و تجهیزات درمانی مواجه ساخت. در همین ارتباط، پایگاه «عربی‌پرس» می‌نویسد: «بسیاری از ساکنان فوعه و کفریا براثر حملات خمپاره‌ای گروه‌های تکفیری نیاز به مداوای فوری دارند و نبود امکانات و تجهیزات پزشکی و دارویی شرایط را بیش از پیش برای اهالی سخت کرده است».

در هر صورت، تداوم محاصره شهرک‌های فوعه و کفریا در ادلب از یک سو و تداوم خمپاره‌ای گاه‌وبی‌گاه به آنها از سوی دیگر، موجب شده اهالی این شهرک‌ها با اوضاع انسانی و معیشتی فاجعه باری مواجه شوند. اگر اوضاع در این دو شهرک هرچه سریعتر بهبود نیابد، بدون شک سرنوشت هزاران نفر از اهالی آنجا با خطر جدی مواجه خواهد شد؛ هرچند که شیعیان مظلوم فوعه و کفریا با مقاومت مثال‌زدنی و بی‌سابقه خود بارها این پیام را به تکفیریها مخابره کرده‌اند که همچون سید و سالار شهیدشان اباعبدالله الحسین (ع)، مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح می‌دهند.

وضعیت فاجعه‌باری که تروریست‌های تکفیری برای شیعیان فوعه و کفریا در طول سالهای گذشته ایجاد کردند، موجب شد تا دولت سوریه و هم‌پیمانانش در محور مقاومت تمامی ظرفیت‌های نظامی و دیپلماتیک خود را برای نجات آنها بکار بندد. ازهمین رو، مذاکرات با تکفیریها برای شکستن محاصره فوعه و کفریا آغاز شد تا در نهایت به توافق مبادله تروریستهای محاصره شده دو شهرک «الزبدانی» و «المضایا» در حومه دمشق با دو شهرک فوعه و کفریا ختم شود.

بدین‌ترتیب، اتوبوس‌های حامل شهرک‌نشینان فوعه و کفریا که اغلب آنها را زنان و کوکان تشکیل می‌دادند، از این دو شهرک خارج شده و در منطقه «الراشیدن» در غرب حلب توقف کردند. زنان و کودکان مظلوم فوعه و کفریا که پس از گذشت قریب به 3 سال محاصره خفه‌کننده چشم به آزادی دوخته بودند و انتظار آن را می‌کشیدند، نمی‌دانستند که تکفیریها در پسِ پرده مبادله اسراء، چه سناریوی شومی را برای آنها طراحی کرده بودند. درحالی که همگان منتظر انتقال اهالی فوعه و کفریا به منطقه‌ای امن بودند به یکباره خبری شوکه‌کننده در صدر اخبار رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفت. یک انفجار تروریستی در نزدیکی محل حضور و استقرار اتوبوس‌های حامل اهالی این دو شهرک در غرب حلب به وقوع پیوست.

طبق آخرین آمار منتشرشده این اقدام تروریستی به شهادت دستکم 112 نفر و زخمی شدن بیش از 500 تَن دیگر انجامید.  یکی از شاهدان عینی ماجرا می‌گوید که یک خودرو شروع به توزیع  خوراکی کرد و پس از آنکه کودکان به دور آن جمع شدند، منفجر شد. این جنایت هولناک که قلب هر آزاده‌ای در هرگوشه از جهان را به درد آورد، درحالی اتفاق افتاد که دولت دمشق به وعده خود مبنی بر آزادی گروهی از تکفیریهای تحت محاصره‌اش در الزبدانی و المضایا عمل و آنها را راهی ادلب کرده بود.

اکنون این سؤال بسیار بزرگ افکار عمومی منطقه و جهان را مشغول خود ساخته است که مدعیان پُرادعای حقوق بشری کجا هستند تا بار دیگر شعارهای پرطمطراق خود را که پیشتر علیه دولت دمشق سر می‌دادند، امروز علیه تکفیریهای تحت‌الحمایه خود سر دهند؟ سکوت سنگین جامعه جهانی و کشورهای غربی ـ عربی در قبال این جنایت ننگین، بار دیگر خط بطلانی بر تمامی شعارهای ساختگی و ظاهری آنها در حمایت از حقوق بشر کشید و ثابت کرد که این واژه هیچ جایگاهی در قاموس آنها نداشته و تنها با اغراض سیاسی و به منظور تحقق اهداف شوم و پلید خود، از آن بهره‌برداری می‌کنند.

کشورهای غربی ـ عربی همچون ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلیس، قطر و عربستان که همواره از تکفیریها در سوریه به اشکال مختلف حمایت کرده‌اند، ثابت کردند که حقوق بشر در نزد آنها چیزی جز یک شعار پوچ برای فریب افکار عمومی و زمینه‌سازی برای پیاده‌سازی سناریوهای شیطانی نبوده و نیست.

دراین میان، اما از نقض عهد مجدد دولت ترکیه نیز نباید غافل شد. مقامات دولت ترکیه درجریان مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» متعهد شده بودند که از نفوذ خود بر گروه‌های مسلح سوری ـ که اغلب آنها تروریستی هستند ـ برای کنترل اقدامات خشونت‌آمیز آنها استفاده می‌کنند؛ وعده‌ای که هیچگاه عملیاتی نشد. به همین دلیل، جنایت اخیر علیه شیعیان فوعه و کفریا را می‌توان لکه ننگ دیگری بر پیشانی دولتمردان ترکیه‌ای قلمداد کرد؛ جنایتی که قصه پُرقصه اهالی این دو شهرک را با شهادت به پایان رساند./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.