«دکتر دنیل کروت» با بیان اینکه کشورهای نفت‌خیز خلیج‌فارس از جمله عربستان سعودی، برای آمریکا بسیار مهم‌تر از آن هستند که به طور مستقیم مورد اهانت قرار گیرند، گفت: منطقی است که بگوییم ممنوعیت ورود اتباع برخی کشورها از سوی ترامپ، اقدامی کاملاً ریاکارنه است.

صهیونیست‌ها و آل سعود هم می‌دانند که آمریکا متحدی غیرقابل‌اعتماد است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا اتفاق مهم و غافلگیرانه ای بود که هنوز بسیاری از موسسات بین المللی درگیر تفسر و تحلیل چگونگی تحقق ان هستند. ارزیابی سیاست های ایالات متحده در دوران ترامپ از دیگر موضوعات مورد بحث کارشناسان در ماه های اخیر بوده است. «دکتر دنیل کروت»، استاد مطالعات روسیه و اوراسیا دانشگاه واشنگتن است. او تألیفات مختلفی را در حوزه‌های تغییرات اجتماعی، درگیری‌های قومی، نسل‌کشی، شرق اروپا و استبداد داشته است. «تصویر نو: چهار ایده مهم که جهان مدرن را می‌سازند» کتاب اخیر اوست که از سوی دانشگاه پرینستون منتشر شده است. کروت همچنین در زمینه‌های جامعه‌شناسی تطبیقی، هویت قومی، تغییر اجتماعی، جامعه‌شناسی تاریخی، مطالعات بین‌المللی، جامعه‌شناسی سیاسی و شرق اروپا فعالیت داشته است.

ممنوعیت سفر شهروندان برخی از کشورهای اسلامی به آمریکا، چگونگی مواجهه با اوضاع غرب آسیا و شمال آفریقا و جایگاه عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای ترامپ، محورهای گفت‌وگوی ما با این استاد برجسته آمریکایی بود.

در ادامه متن کامل گفت‌وگو را بخوانید:

به نظر برخی کارشناسان سیاست‌های متزلزل ترامپ در مقابل ناتو و اتحادیه اروپا برای آینده امنیت اروپا به‌شدت نگران‌کننده بوده است. ترامپ در موارد متعددی قبل و بعد از مبارزات انتخاباتی خود، ناتو را به عنوان پیمانی «منسوخ‌شده» و اتحادیه اروپا را «اساساً وسیله‌ای برای آلمان» نامید. به نظر شما این اقدامات ترامپ می‌تواند باعث برهم زدن ثبات اروپا شود؟

به نظر می‌رسد که ترامپ به دنبال بر هم زدن ثبات اروپا است. از آنجایی ‌که این موضوع به ‌سختی توجیه‌پذیر است و تنها باعث آسیب منافع آمریکا می‌شود، کاملاً غیرواضح است که چرا این کار صورت می‌گیرد. نباید این را از خاطر برد که ایالات‌متحده آمریکا هنوز هم مهم‌ترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان است. به همین دلیل حضور کسی که آن را رهبری می‌کند و او نادان، دمدمی، مشورت ناپذیر و احتمالاً کاملاً غیرمنطقی است، نه‌تنها اروپاییان بلکه باید همه را نگران کند.

برخی کارشناسان معتقدند زمانی که کشورهایی همچون عربستان سعودی، قطر و کویت در فهرست ممنوعیت سفر ترامپ دیده نمی‌شوند، نوعی ریاکاری به چشم می‌خورد. این در حالی است که به طور مسلم می‌توان نقش این کشورها را در ترویج تروریسم، فرقه‌گرایی مذهبی و افراط‌گرایی در سراسر غرب آسیا و فراتر از آن در طی سال‌های اخیر مشاهده کرد. به نظر شما این اقدامی چه مفهومی را در بردارد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ این ممنوعیت نسبت به برخی از کشورهای اسلامی یک شیرین‌کاری رسانه‌ای است که قطعاً باعث آسیب برخی مردم خواهد شد، اما درواقع هیچ تأثیری بر بهبود و افزایش امنیت آمریکا نخواهد داشت. این موضوع برای آمریکایی‌هایی که نمی‌توانند هیچ‌یک از کشورهای تأثیرگذار بر روی نقشه جهانی را پیدا کنند، خوب به نظر می‌رسد. درهرصورت انجام این کار، سیاست جدی را جایگزین می‌کند و این مفهوم را نشان می‌دهد که در خصوص چگونگی مقابله با وضعیت خطرناک خاورمیانه و قسمت‌هایی از آفریقا، تأمل کمی صورت گرفته است.

کشورهای نفت‌خیز خلیج‌فارس از جمله عربستان سعودی، برای آمریکا بسیار مهم‌تر از آن هستند که به طور مستقیم مورد اهانت قرار گیرند، بنابراین منطقی است که بگوییم ممنوعیت ورود اتباع برخی کشورها از سوی ترامپ، اقدامی کاملاً ریاکارنه است؛ اما نباید در مورد این موضوع بسیار زننده قضاوت کنیم. زمانی این سیاست ریاکارنه تعبیر می‌شود که متوجه شویم هیچ‌چیز منحصربه‌فرد جدید و شدیدی نسبت به ایالات‌متحده وجود ندارد. البته فرانسه، روسیه، چین، بریتانیا، ترکیه، عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای دیگر نیز رفتاری ریاکارانه دارند.

برخی از تحلیلگران عنوان می‌کنند که نتانیاهو به‌وضوح مصمم است تا از این واقعیت بهره‌برداری کند که دیگر اوباما در کاخ سفید حضور ندارد و بدین ترتیب با چاپلوسی ترامپ، تلاش می‌کند تا مقابله با ایران را با توجه به برنامه هسته‌ای‌اش و همچنین تهدید مفروض برای رژیم صهیونیستی و ایالات‌متحده تشدید کند. به‌ عبارت‌ دیگر نتانیاهو به دنبال متقاعد کردن ترامپ برای اعمال فشارهای بیشتر نسبت به ایران است. آیا لابی‌های این رژیم و عربستان سعودی در شکل دادن سیاست‌های ضد ایرانی در دولت ترامپ موفق خواهند بود؟

برخی فکر می‌کنند که سعودی‌ها و اسراییلی‌ها علاقه‌مندند که ایالات‌متحده با ایران وارد جنگ شود. از سوی دیگر، رهبران این کشورها آگاه‌تر از رهبران ما (آمریکا) نسبت به وضعیت فعلی هستند، بنابراین در مواردی ممکن است آن‌ها تصمیم بگیرند که چنین جنگی بیش‌ازحد خطرناک خواهد بود و بنابراین واقعاً نباید اصلاً اتفاق بیفتد. همچنین ارتش ایالات‌متحده مشتاق ورود به یک جنگ دیگر نیست. اگرچه آمریکایی‌ها می‌توانند ایران را بمباران کنند اما ازآنجایی‌که نسبت به اشغال ایران ناتوان هستند، تمام‌ کاری که تمایل دارند انجام دهند این است که جمعیت به‌هم‌پیوسته و متحدی را شکل دهند که نسبت به موضع واقعاً ضدآمریکایی حکومتشان تبدیل به جمعیتی شوند که علی‌رغم حکومتشان، خیلی ضدآمریکایی نیستند. علاوه بر این، ممکن است روسیه و چین، ایران را به‌وسیله موشک‌های مؤثر یاری کنند. در این صورت ایران می‌تواند حزب‌الله را علیه اسرائیل آزاد بگذارد. من مطمئن نیستم که اسرائیل واقعاً به دنبال جنگ دیگری در حال حاضر باشد. البته، هرکسی می‌داند که در حقیقت آمریکا یک متحد غیرقابل‌اعتماد است. بنابراین شاید اسرائیل و عربستان سعودی تصمیم بگیرند که افزایش فشار بر روی ایالات‌متحده جهت آغاز جنگ یک ایده مناسب نیست./

انتهای پیام

گفت وگو از: امیر محمد اسماعیلی

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.