نحوه مدیریت استحکامات و اجرای اصول پدافند غیرعامل در سطح تاسیسات پایگاه هوایی الشعیرات باعث شد تا علاوه بر دقت کم موشکهای شلیک شده از ناوهای آمریکایی، موشکهای اصابت کرده به پایگاه نیز نتوانند خسارتی به سطوح پروازی و عملیاتی این پایگاه وارد آورند.

چرا حمله موشکی آمریکا به «الشعیرات» موفقیت آمیز نبود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ چندی قبل ارتش آمریکا با شلیک ۵۹ فروند موشک تام هاوک از ناوهای جنگی خود مستقر در دریای مدیترانه، «پایگاه هوایی الشعیرات»؛ مرکز عملیاتهای هوایی علیه گروه‌های تروریستی را مورد هدف قرار داد. ایالات متحده هدف خود از این اقدام را پاسخی به حمله ادعایی شیمیایی ارتش سوریه در خان شیخون عنوان کرد، اما در اجرای این عملیات نیز نتوانست به اهداف خود برسد و خسارات وارد شده به پایگاه هوایی الشعیرات بسیار محدود و قابل ترمیم بود. گرچه می‌توان به روشنی درک کرد که توفیقات اخیر ارتش سوریه در تقابل با گروه‌های تروریستی النصره و داعش، حامیان غربی آنها بخصوص ایالات متحده آمریکا را بر آن داشت تا درصدد اقدامی برای کُند کردن حرکت روند پیروزی‌های ارتش عربی سوریه باشند.

نیروی دریایی ارتش ایالات متحده بعنوان مجری این حمله از 2 ناو «یو اس اس راس» و «یو اس اس پورتر» از ناوهای کلاس آلن بورگ خود، که هر کدام قادر به حمل حدود صد تیر موشک تام هاوک در کنار دیگر سامانه‌های تهاجمی هستند، استفاده برد و با شلیک ۵۹ فروند از این موشک، عملا در پی نابودی این پایگاه هوایی بود.

موشک تام هاوک یکی از موشکهای کروز سطح به سطح پر استفاده در دنیا است که قابلیت پرتاب از شناورهای سطحی و زیرسطحی را دارد. آنچه باعث شهرت این موشک شده است استفاده گسترده از آن در جریان جنگ خلیج‌فارس و ضربه‌های متعددی است که آمریکا با شلیک ۲۸۸ فروند از این موشک به زیرساخت‌های عراق در طول آن مدت وارد آورد.

شرکت سازنده این موشک یک و نیم میلیون دلاری «ریتون» نام دارد و یکی از شرکتهای اصلی پشتیبانی کننده از ارتش رژیم صهیونیستی است که اخیرا به اتفاق ۱۴ شرکت دیگر آمریکایی بعنوان شرکتهایی که در نقض حقوق بشر نقش موثر دارند از طرف جمهوری اسلامی ایران مورد تحریم قرار گرفت.

اما آنچه که این تسلیحات پر زرق و برق و پر سر و صدا در حمله به الشعیرات از خود نشان دادند حاکی از آن است که ارتش ایالات متحده آمریکا در عمل دارای نقاط ضعف فراوان عملیاتی است به طوری که از ۵۹ فروند موشک تام هاوک شلیک شده تنها ۲۳ فروند از آنها به الشعیرات اصابت کرد که اصابت این تعداد نیز نتوانست مانع از فعالیت های پروازی این پایگاه شود.

تصاویر منتشره پس از حمله آمریکا به این پایگاه هوایی حاکی از آن است که خسارات وارده به آن جزئی بوده و فقط ۵ فروند از جنگنده‌های آن از بین رفته که به گفته مسئولین سوری جزو هواپیماهای فرسوده و از رده خارج نیروی هوایی سوریه بوده است.

آنچه که باعث کاهش خسارات و تلفات سوریه در این حمله شده به نظر می رسد دو عامل باشد؛ ضعف تسلیحات آمریکایی در دقت و اقدام مناسب نیروهای سوری در اجرای دقیق اصل پدافند غیرعامل. نیروهای سوری با استفاده از کمکهای مستشاری جمهوری اسلامی ایران و بهره‌برداری از تجارب ارزنده نیروهای مسلح کشورمان در امر پدافند غیرعامل و مهندسی دفاعی توانستند تجهیزات خود را از گزند حمله ارتش آمریکا حفظ کنند.

نحوه مدیریت استحکامات و اجرای اصول پدافند غیرعامل در سطح تاسیسات پایگاه هوایی الشعیرات باعث شد تا علاوه بر دقت کم موشکهای شلیک شده از ناوهای آمریکایی، موشکهای اصابت کرده به پایگاه نیز نتوانند خسارتی به سطوح پروازی و عملیاتی این پایگاه وارد آورند به طوری که یک روز پس از انجام حمله موشکی آمریکا، جنگنده‌های این پایگاه در حضور خبرنگاران رسانه‌ها به انجام پروازهای عملیاتی بر ضد مواضع گروه‌های تروریستی پرداختند./

انتهای پیام

محمد شلتوکی

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.