دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس کشورهای اهداکننده‌ی کمک مالی به یمن نسبت به بحرانی‌تر شدن اوضاع این کشور هشدار داد. حدود دو سوم جمعیت یمن از دسترسی به غذای کافی محروم هستند. مطابق گزارش‌های سازمان ملل متحد، در حدود دو سال گذشته و در جریان جنگ داخلی یمن، به طور میانگین هر ماه صد نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

گفته می‌شود نزدیک به ۱۹ میلیون نفر که حدود دو سوم کل جمعیت یمن را شامل می‌شوند محتاج کمک‌های انسان‌دوستانه و مواد غذایی هستند و صدها هزار نفر به خاطر سوءتغذیه در معرض خطر مرگ یا معلول شدن قرار دارند. روز سه‌شنبه (۲۵ آوریل/ ۵ اردیبهشت) نمایندگان ۵۰ کشور جهان در کنفرانس کشورهای اهداکننده‌ی کمک مالی به یمن در ژنو گرد آمدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در این کنفرانس ابراز امیدواری کرد که کشورهای کمک‌کننده در سال جاری میلادی ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای یاری رساندن به مردم یمن اختصاص دهند.

کمک های اروپا به یمن

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت آلمان در کنفرانس ژنو متعهد شد که ۱۰۵ میلیون یورو صرف کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن کند. گرد مولر، وزیر توسعه آلمان ضمن اعلام این خبر تاکید کرده است که بدون کمک‌های فوری جامعه جهانی خطر مرگ بر اثر کمبود مواد غذایی زندگی میلیون‌ها شهروند یمن را به طور جدی تهدید می‌کند.

مولر تصریح کرد که آلمان می‌کوشد از طریق تعمیر و تجهیز پمپ‌های آب به شهروندانی که در شرایط سختی قرار دارند یاری رساند و نیازهای ابتدایی آنها را تامین کند. بسیاری از قربانیان جنگ داخلی یمن در اثر حمله‌های هوایی و بمباران‌های ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی کشته و مجروح شده‌اند. دبیرکل سازمان ملل متحد در آغاز کنفرانس ژنو ابراز تاسف کرد که جامعه بین‌المللی شاهد معلول شدن و مرگ ناشی از گرسنگی "یک نسل کامل" در یمن است. حملات وحشیانه عربستان به یمن باعث نابودی بیمارستان‌ها و منابع آب آشامیدنی این کشور شده و همین امر باعث به وجود آمدن انواع بیماری‌ها در این کشور شده است، طوری که مردم زیادی به دلیل بیماری و گرسنگی جان می‌دهند. این سوای انسان‌هایی است که براثر حملات نظامی جان خود را از دست می‌دهند.

عدم توجه سازمان ملل به حملات آل سعود

اما نکته تأسف‌آور در این مورد این است که دبیرکل سازمان ملل درطول صحبت‌هایش یک کلمه راجع به عامل این وضعیت یعنی رژیم آل‌سعود صحبت نکرد! عربستان در دو سال گذشته علاوه بر نابودی زیرساخت‌های یمن و استفاده از بمب‌های شیمیایی و خوشه‌ای، این کشور فقیر عربی را محاصره کرده است، به طوری که هیچ محموله غذایی- دارویی به مردم این کشور نمی‌رسد. کودکان در این میان به علت ضعیف بودن نخستین قربانیان محاصره هستند.

نمایش انسان دوستی عربستان

خبرگزاری اسکای نیوز گزارش داد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی در کنفرانس ژنو متعهد شده‌اند به ترتیب ۱۵۰ و ۱۰۰ میلیون دلار به عنوان کمک‌های انسان‌دوستانه برای یمن اختصاص دهند. (یعنی همان کشورهایی که عامل اصلی بمباران و نسل کشی در یمن هستند، خود حالا برای اقناء افکار عمومی جهانی دست به جیب شده و نمایش انسان دوستی به راه انداخته اند) بنابر این گزارش گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرده که مهم‌ترین اقدامی که جامعه جهانی می‌تواند برای یمن انجام دهد بهبود شرایط انسانی و توقف محاصره این کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.