اولین روز آزمون کارشناسی ارشد(ناپیوسته) سال تحصیلی 96-97 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی در حالی امروز با رقابت 500 هزار و 244 داوطلب در 74 کد رشته امتحانی در 68 شهرستان کشور آغاز شد که برخی شرکت کنندگان این آزمون معتقدند ماهیت کنکور، کماکان "استرس زا" است و افزایش ظرفیت‌ها و تنوع مراکز پذیرش طی سالهای اخیر تغییر چندانی در کاهش سطح استرس موجود در جلسه امتحان ایجاد نکرده است.

حال و هوای داوطلبان در نخستین روز برگزاری آزمون ارشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، نخستین روز برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سری به یکی از واحدهای برگزارکننده آزمون کارشناسی ارشد زده و نقطه نظرات داوطلبان این آزمون را جویا شده ایم.

امیر داوطلب رشته روانشناسی در خصوص کیفیت آزمون امسال به خبرنگار ایسنا می‌گوید: به نظر می رسید سئوالات طرح شده در این آزمون روان و قابل فهم بود، با این‌که رشته کارشناسی من نبود مجموعه رشته های روانشناسی نبود اما به دلیل مطالعه کتاب های روانشناسی و اطلاعات عمومی بالا، تسلط بیشتری برای پاسخگویی به سئوالات داشتم.

وی در ادامه می گوید: رشته روانشناسی از جمله رشته‌هایی است که باید با علاقه وارد شد و با توجه به اینکه من شاغل هستم و فرصت زیادی برای مطالعه و شرکت در کلاس های کنکور را نداشتم تنها بر اساس اطلاعات عمومی خودم پاسخ دادم اما فکر می‌کنم که اگر فرصت کوتاهی برای مرور منابع مهم آزمون اختصاص می‌دادم، احتمال قبولی‌ام بیشتر می‌شد.

این داوطلب 29ساله می‌افزاید: با وجود این‌که سئوالات آزمون برایم نامفهوم نبود و تا حدودی به مباحث مسلط بودم؛ اما در هر صورت کنکور استرس خاص خودش را دارد؛ در واقع می‌توان گفت که استرس و اضطراب ویژگی‌ هر آزمونی است.

محمد امین داوطلب، رشته مشاوره نیز می‌گوید: به طور کلی از سئوالات آزمون راضی هستم؛ چرا که بیش از 70 درصد این سوالات از منابعی طرح شده بود که در دفترچه ثبت‌نامی اعلام کرده بودند. مابقی سئوالات نیز به اطلاعات عمومی داوطلبان بستگی داشت.

وی ادامه می‌دهد: حدود دو سال است که برای پذیرفته شدن در ارشد دانشگاه‌های سراسری و آزاد تلاش کرده‌ام؛ اما این که امسال نتیجه دقیقا چه خواهد بود را خدا می‌داند.

این داوطلب رشته مشاوره می‌گوید: برای آمادگی در کنکور هیچ کلاس آموزشی ثبت‌نام نکرده‌ام، فقط در آزمون‌های آزمایشی شرکت داشتم که البته نمرات قابل قبولی را کسب کرده بودم.

وی اظهار می‌کند: شرکت نکردن در کلاس‌های آمادگی کنکور موجب استرس و اضطراب من شده بود، چرا که بسیاری از دوستان از سال گذشته به طور جدی دنبال این کلاس‌ها بودند.

در ادامه سهیل داوطلب رشته مدیریت نیز می‌گوید: به نظر من سئوالات آزمون‌های دانشگاه سراسری بیشتر بر اساس اطلاعات عمومی و تخصصی داوطلبان طراحی می‌شود، البته اگر چه از منابع پیشنهادی نیز سئوال طراحی شده بود؛ اما اطلاعات عمومی نقش تعیین کننده‌ای در نتیجه نهایی دارد.

وی می‌افزاید: به طور کلی از آزمون امروز رضایت دارم، اما سعی می‌کنم نتیجه نهایی را پیش‌بینی نکنم.

محمد یکی دیگر از داوطلبین رشته مدیریت می‌گوید: تصوری که همواره از آزمون در ذهنم وجود دارد، سوالات پرپیچ و خم و طراحی شده از منابع نامعلوم بود. خوشبختانه سوالات آزمون ارشد امسال برخلاف سال گذشته تقریبا بدون ابهام و قابل فهم بود امیدوارم نتیجه مورد نظر را در این آزمون کسب کنم.

وی ادامه می‌دهد: سرنوشت من به نتیجه آزمون امسال بستگی دارد،زیرا به نظرم اگر در رشته مورد نظر قبول نشوم در مراحل بعدی زندگی نیز موفق نخواهم شد و اگر پذیرفته شوم سرنوشت مشخصی در آینده دارم.

این داوطلب 25ساله می‌گوید: خوشبختانه توانستم چهار ماه به طور جدی مطالعه کنم، با وجود این که آمادگی خوبی برای کنکور داشتم، اما نمی‌دانم چرا در لحظه آزمون دچار اضطراب شدم و نتوانستم استرس خودم را مدیریت کنم.

وی می‌گوید: به طور کلی کنکور ذاتا استرس‌زا است، ای کاش قوانینی تصویب می‌شد که سدی همانند کنکور برای ادامه تحصیل وجود نداشت؛ چرا که موجب می‌شود بسیاری از افرادی که استعداد کافی را دارند و علاقه‌مند نیز هستند، به دلایلی نتوانند از این سد عبور کنند.

این داوطلب در پایان ادامه می‌دهد: بسیاری از افراد با هدف کسب مدرک وارد دانشگاه می‌شوند به نظر من نوع مدرک نمی‌تواند ضامن کسب شغل مناسب باشد، کسانی که علاقه‌مند نباشند با ادامه تحصیل فقط عمر و هزینه‌های خود را اسراف می‌کنند.

 صبح امروز پنج شنبه هفتم اردیبهشت ماه، تعداد 362 هزار و 835 داوطلب آزمون کارشناسی ارشد در 11 کدرشته امتحانی شامل کدرشته‌های امتحانی 1156 (آمار)، 1134 (مجموعه حسابداری)، 1133 (مجموعه روانشناسی)، 1124 (مجموعه زبان آلمانی)، 1122 (مجموعه زبان روسی)، 1117 (مجموعه علوم تربیتی)، 1142 (مجموعه مدیریت)، 1251 (مجموعه مهندسی برق)، 1267 (مجموعه مهندسی مکانیک)، 1157 (مدیریت بحران) و 1143 (مشاوره) در 68 شهرستان و 185 حوزه امتحانی به رقابت پرداختند که از این تعداد 179 هزار و 768 نفر زن و مابقی مرد بودند.بعد از ظهر امروز نیز آزمون 63 کدرشته امتحانی (کدرشته‌های امتحانی شناور) برای تعداد 137 هزار و 409 داوطلب که از این تعداد 63 هزار و 866 نفر زن و مابقی مرد می‌باشند، برگزار خواهد شد و در مجموع  تعداد تعداد 878 هزار و 388 داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد 96 شرکت کرده اند که تعداد 500 هزار و 244 داوطلب در روز اول(پنج شنبه) و 378 هزار و 144 داوطلب نیز روز دوم ( جمعه) در 58 کد رشته امتحانی به رقابت خواهند پرداخت.

به گفته دکتر خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور، نتیجه اولیه آزمون کارشناسی ارشد در نیمه دوم خردادماه 96 از طریق سایت این سازمان به نشانی www.sanjesh.org منتشر خواهد شد. بنابراین داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند برای پذیرش در کد رشته‌ محل‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بجز دانشگاه آزاد اسلامی با مراجعه به سایت این سازمان نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. همچنین برای پذیرش در کد رشته محل‌های دانشگاه آزاد نیز در همان تاریخ مقرر یعنی از نیمه دوم خرداد با مراجعه به سایت مرکز سنجش آزمون دانشگاه آزاد نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.