طبق اعلام پنتاگون، یک موشک بالیستیک بین قاره‌ای (ICBM) غیرمسلح(بدون کلاهک هسته ای)، روز چهارشنبه از یک پایگاه هوایی در کالیفرنیا پرتاب می شود تا «کارآیی، امادکی و دقت» خود را به رخ دشمنان آمریکا بکشد.

تنش‌ها میان کره شمالی و آمریکا گسترده‌تر می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، طبق اعلام پنتاگون، یک موشک بالیستیک بین قاره ای(ICBM) غیرمسلح(بدون کلاهک هسته ای)، روز چهارشنبه از یک پایگاه هوایی در کالیفرنیا پرتاب می شود تا «کارآیی، امادکی و دقت» خود را نشان دهد و «قابلیت های هسته ای ملّی» امریکا را به رخ بکشد.

به گزارش وبسایت خبری «واشینگتن اگزمینر»، تست موشک ICBM فوق موسوم به «مینت من 3»(Minuteman III)، در میانه‌ی تنش های فزاینده در شبه جزیره کره صورت می گیرد. در حالی که یک ناوگروه هواپیمابر ضربت نیروی دریایی آمریکا موسوم به USS Carl Vinson به آب های کره شبه جزیره کره نزدیک می شود. با این حال، سخنگوی «فرماندهی ضربت جهانی»(Global Strike Command) نیروی هوایی آمریکا گفته که این آزمایش موشکی از مدتی قبل برنامه ریزی شده بود و ربطی به وضعیت کنونی در شبه جزیره کره ندارد و این پرتاب، طبق روال معمول این نیرو انجام می گیرد.

این آزمایش برای روز چهارشنبه، بین ساعت 12.05 تا 6 صبح به وقت غرب آمریکا، از پایگاه هوایی  «واندنبرگ» کالیفرنیا  برنامه ریزی شده است. «شاخه فضایی 30اُم» نیروی هوایی آمریکا هدایت این آزمایش را به عهده دارد.

فرمانده این واحد، سرهنگ «جان ماس»، در مصاحبه خود گفت:

" پرتاب این مینت مَن ها برای اثبات وضعیت توانایی نیروی هسته ای ملی ما و اثبات قابلیت های  هسته ای ما ضروری هستند"

طبق اعلام فرماندهی ضربت جهانی نیروی هوایی امریکا، آزمایش پرتاب این ICBM با هدف  اعتبارسنجی و تایید فنی، کارآیی، آمادگی و دقت این سیستم تسلیحاتی انجام می گیرد.

علی رغم این واقعیت که پنتاگون هر گونه ارتباط این آزمایش را با تنش های اخیر میان واشینگتن و پیونگ یانگ انکار می کند، این تمرین نظامی نگرانی ها را افزایش داده است. سازمان غیردولتی موسوم به «بنیاد صلح دوران هسته ای» به دولت آمریکا اعتراض و واشینگتن را به اِعمال " استاندارد دوگانه واضح" متهم کرد و خواستار " اولویت دیپلماسی بر فتنه انگیزی نظامی" شد. «دیوید کریگر»، رییس این بنیاد در مصاحبه با روزنامه لس انجلس تایمز گفت: " آمریکا آزمایش  موشکی خود را موجه و مفید می خواند، در حالی که آزمایش های کره شمالی را تهدیدکننده و بی ثبات کننده معرفی می کند."

با این حال، توان «مرگبار و آماده» این ICBM بعد از آزمایش موفق الکترونیک شبیه سازی شده آن در 111 آپریل، در خود آمریکا به عنوان پیامی به دشمنان آمریکا، تحسین شد.

فرمانده اسکادران 265 عملیات های استراتژیک، سرهنگ «دین کونوویچ»، در این باره گفت: "پرتاب الکترونیک شبیه سازی شده مینت مَن 3 یک پیام به مردم امریکا، متحدان و دشمنان ماست، پیامی مبنی بر این که توانایی ICBM ما ایمن، امن، مرگبار و اماده است."

موشک بالیستیک مینت من 3 نخستین بار در دهه 1970 در اختیار نیروهای مسلح آمریکا قرار گرفت و اکنون به سال های پایانی عمر عملیاتی 600 ساله خود نزدیک می شود.

به گزارش راشا تودی، واشینگتن اخیرا یک برنامه عظیم تریلیون دلاریِ 30 ساله را برای نوسازی، پشتیبانی و نگهداری از تجهیزات نیروهای سه گانه زمینی- هوایی- دریایی خود آغاز کرده است که شامل تجهیزاتی چون زیردریایی های کلاس اوهایو و بمب افکن های استراتژیک B-52 این کشور  می شود.

از سوی دیگر، روز چهارشنبه، خبرگزاری الجزیره گزارش داد که ارتش کره جنوبی بخش هایی از سیستم آمریکایی دفاع موشکی «تاد»(THAAD) را در سایت تعیین شده برای این سیستم نصب کرده است.

تلاش سئول و واشینگتن برای استقرار تاد در سال جاری، خشم کره شمالی، چین و روسیه را برانگیخته است، چرا که رادارهای قدرتمند این سیستم را یک تهدید امنیتی جدی برای خود می دانند.

کره جنوبی روز چهارشنبه در اطلاعیه ای خبر داد که بخش های اصلی سیستم دفاع موشکی تاد(که البته به طور دقیق در این اطلاعیه مشخص نشده اند) در سایت مورد نظر نصب گردیده اند.

در این اطلاعیه امده است که سئول و واشینگتن در همکاری تنگاتنگ هستند تا هر چه زودتر این سیستم را برای مقابله با تهدیدات موشکی و هسته ای کره شمالی عملیاتی کنند.

تنش های میان کره شمالی و آمریکا در هفته های اخیر، با اعزام ناوگروه ضربت و زیردریایی هسته ای آمریکا به منطقه از یک سو، و افزایش آزمایش های موشکی پیونگ یانگ، بالا گرفته است.

آمریکا و کره جنوبی، چند ماه پیش، برای استقرار THAAD در خاک کره جنوبی توافق کردند. با  این حال، این اقدام، به طور ویژه خشم چین را برانگیخته، که نگران است رادار قدرتمند این سیستم به قلمرو آن نفوذ کند و امنیت ملی این کشور را به خطر بیاندازد.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرده که اجزای اصلی سیستم تاد به سایت در نظر گرفته شده برای آن، واقع در یک زمین گلف در ناحیه «شئونگجو» در جنوب این کشور انتقال یافته و نصب شده اند.

مقامات نظامی کره و آمریکا چندان مایل به صحبت درباره جزییات تکمیل این سایت دفاع موشکی نیستند.

با این حال، تصاویر تلویزیونی، کامیون های ارتش کره را در حال حمل بخش هایی از این سیستم به سوی محل استقرار آن در 250 کیلومتری جنوب سئول نشان داد. ظاهرا این کامیون ها در حال حمل اجزای لانچرهای این سیستم بوده اند. همچنین، در این تصاویر معترضان محلی هم دیده می شوند که بطری های آب را به سوی این کامیون ها پرتاب می کنند و پلیس هم جلوی نزدیک شدن آن ها را می گیرد.

زیردریایی های هسته ای آمریکا که قابلیت حمل 150 موشک تاماهاوک را دارند، روز سه شنبه وارد یکی از بنادر کره جنوبی شدند، در حالی که ناوگروه ضربت USS Carl Vinson هم برای ایجاد  بازدارندگی در برابر آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی، به سمت آب های شبه جزیره کره در حرکت هستند.

نیروی دریایی کره جنوبی اعلام کرد که قصد دارد در روزهای آتی با ناوگروه آمریکایی فوق، تمرین نظامی مشترک انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.