زاهدان- به دنبال شهادت ۹ تن از مرزبانان ایرانی استاندار سیستان و بلوچستان با احضار سرکنسول پاکستان در زاهدان مراتب اعتراض خود را اعلام داشت.

صبر و مدارای مردم و دولت حدی دارد/کوتاهی دولت پاکستان پذیرفته نیست

به گزارش قدس آنلاین، علی اوسط هاشمی در این دیدارخطاب به محمد رفیع اظهار داشت: اختلافات شما با کشورهای دیگر بر ما پوشیده نیست هم شما بر اهمیت امنیت مرز ایران با خودتان واقفید و هم ما ولی باید صیانت از امنیت مرز و اسباب مرز دو طرفه باشد، همیشه سعی کردم مدارا، تدبیر و تهدیدات را از مرز دور کنم.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد:ذره ای شک ندارم و اگر شک داشتم شما را احضار نمی کردم که جریان ضد انقلاب در سرزمین شما اطراق و یک پناه امنی برای خود ایجاد کرده اند و به راحتی به سلاح های مخرب و سنگین دسترسی پیدا کرده و هر موقع اراده کنند از مرز شما وارد می شوند و ضربه ای می زنند و احساسات مردم ما را تحریک می کنند.

وی افزود: احساسات مردم وقتی جریحه دار شود مدیریت برآن احساسات کار راحتی نیست بعضا ملاحظه من را هم نمی کنند، مردم حق دارند؛ وقتی خسارت می بینند و بنده هم وقتی از عهده پاسخ روشنی بر نیایم قطعا در مقابل خود من هم می ایستند چون صبر و مدارای هر قشر و دولت و ملتی حدی دارد.

وی افزود: برای تولید امنیت در ایران و به ویژه این استان خیلی زحمت کشیده ایم و خسارتهای زیادی پرداخت کرده ایم، نه برای دولت و نه ملت پذیرفتنی نیست که دستاورد حاصل از زحمتها و خونهای ریخته شده برای امنیت به راحتی خدشه دار شود.

رئیس شورای تامین سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در پی حادثه شهادت مرزبانان آثار خون یک اسیر که اشرار با خود به داخل خاک پاکستان برده اند برزمین ریخته شده و کاملا مشهود است و مرزبانان ایران از مرزبان شما نیز دعوت کرده و حتی آثار خون را نیز مرزبان پاکستان دیده اما صورتجلسه نکرده است.

وی ادامه داد: این در حالیست که بر اساس قوانین حقوقی مرزی ۲ مرزبان نقش شان ثبت وقایع مثبت و تلخ است و هر آنچه واقعیت داردباید ثبت کنند که متاسفانه مرزبان شما از تهیه گزارش و صورتجلسه خودداری کرده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در همان ساعت و دقایق نخست حادثه، مرزبان ما تشخیص داده که راه خروج اشرار کجاست و از مرزبان شما درخواست کرده است که اجازه دهند مرزبانان ایران اشرار را تعقیب و سرکوب کنند یا با هم تیم مشترکی تشکیل داده و به سرکوب اشرار بپردازند که این را هم تمکین نکرده است.

وی افزود: وقتی یک اتفاقی در گوشه ای از مرز شما رخ می دهد که معلوم نیست توسط چه کسی بوده و هیچ مدرکی هم وجود ندارد صدای اعتراضتان بلند می شود اما دیروز حداقل ۹ مرزبان ما شهید، ۲ نفر زخمی و یک نفر هم اسیر و به داخل خاک پاکستان منتقل شده انتظار ما حداقل این است که دولت پاکستان یک اراده ای از خود نمایان کند که موافق این حرکات نیست اگر این اراده بر ما نمایان شود محصول اراده ۲ دولت برای برخورد با حرکات تروریستی و ناجوانمردانه می تواند سرمایه ای مشترک برای تولید امنیت ایجاد کند.

هاشمی بیان کرد: تشکیل یک گروهان مشترک واکنش سریع از مرزبانان ۲ کشور ضروری است تا با اقدام به موقع و سریع و دستگیری تعدادی از این افراد شرور و تروریست سرمنشا آنان برای همه مشخص شود، اکنون زمان کلام به سرآمده و نیازمند یک واکنش عملی هستیم زیرا تحت فشار مردم هستیم و کنترل خشم مردم راحت نیست.

وی تصریح کرد: انتظار و توقع جدی ام را به دولت پاکستان و مسئولان محلی اطلاع دهید که تحمل رفتارهای خسارت زا تا حدی قابل قبول است بعد از آن از اراده من خارج است چون ما منتخب مردم هستیم و ملت از ما اصلاح این رفتارهای مرزی را مطالبه می کند، اگر نشانی از اراده دولت دیده نشود و عزم دولت برای مسدود کردن راه بر تحرک اینها آشکار نشود شائبه پشتیبانی دولت از این جریان را بدنبال خواهد داشت و این مساله می تواند برای ما زمینه تغییر رویکرد را ایجاد کند.

رئیس شورای تامین سیستان و بلوچستان گفت: امنیت و اقتدار ما بگونه ای است که به آمریکا اجازه ندادیم با اقتدار ما بازی کند در مقابل قدرتهای بزرگ صف آرایی و هزینه پرداخت کردیم تا بر موضع خودمان بمانیم حالا چگونه بنشینیم که یک عده ۲۰- ۳۰ نفری شرور بیایند و با اقتدار ما بازی کنند.

وی افزود: اگر ملاحظات دولت پاکستان و حسن همجواری را نداشتیم سرکوب اینها با مختصر اعمال اراده برگرفته از اقتدار کار دشواری نیست

حادثه را پیگیری می کنیم

سرکنسول پاکستان در زاهدان نیز با تسلیت شهادت مرزبانان ایران و ابراز تاسف از این حادثه گفت: به نمایندگی از سوی سفیر پاکستان در ایران و دولت کشورم این حادثه را تسلیت عرض می کنم.

محمد رفیع اظهار داشت: پس از اطلاع از این حادثه ضمن ارائه گزارش به سفیر کشورم در تهران از نیروهای مرزی و دولتی خواسته ام گزارش آن را تهیه و اعلام کنند.

وی با بیان اینکه این اتفاق یک فاجعه بزرگی برای جامعه انسانی است، افزود: نکات مورد نظر شما را به مقامات ذیربط کشورم اعلام خواهم کردم و قرار است در یکی دو روز آینده جلسه ای نیز در این رابطه تشکیل شود که نتیجه تمام آنها را به اطلاع شما خواهم رساند.

محمد رفیع تصریح کرد: ما نیز از تروریستها ضربه خورده ایم و می خواهیم با تروریسم مبارزه کنیم به همین سبب در کمیسیون مشترک مرزی ۲ کشور نیز این مسائل مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.