در آیین گلریزانی زندانیان جرایم غیرعمد که با حضور اعضای هیأت دولت و هنرمندان برگزار شد، حاضرین مبلغی معادل ۵۰۰ میلیون تومان را برای آزادی زنان زندانی تحت حمایت ستاددیه اختصاص دادند.

گلریزان ۵ میلیارد ریالی اهالی هنر برای آزادی زندانیان غیرعمد

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل ار روابط عمومی ستاددیه کشور، مراسم پویش ارمغان و آیین گلریزان تامین بدهی ۲۰۰ زندانی زن جرایم غیرعمد با حضور علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، انوشیروان محسنی رئیس سازمان بهزیستی، زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جمعی از هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزوین در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد.

سحر دولتشاهی به عنوان سفیر پویش «ارمغان آزادی برای ۲۰۰ زندانی زن جرایم غیرعمد» در ابتدای این مراسم ضمن ارایه گزارشی از تلاش هنرمندان و ورزشکاران برای حمایت عمومی از زندانیان زن گفت: تا به امروز ۱۸ هزار نیکوکار با واریز مبلغی معادل ۲۵۰ میلیون تومان همیار ستاددیه کشور در امر آزادی زندانیان زنی بوده‌اند که بدون سوء نیت مجرمانه روانه حبس شده‌اند.

a

وی افزود: طبق اعلام ستاددیه تا یک ماه گذشته در سطح زندان‌های کشور نزدیک به ۲۲۰ زندانی زن جرایم غیرعمد وجود داشت که این تعداد امروز به ۲۰۰ نفر کاهش پیدا کرده‌اند و امیدواریم در تداوم فعالیت این کمپین حمایت یاز این دربندان آبرومند بتوانیم ضمن تامین بدهی ۱۰ میلیارد تومانی محکومان حال حاضر زمینه رهایی این افراد چشم به راه و بدون پشتوانه مالی را فراهم نماییم.

در ادامه، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سخنانی گفت: این همایش برای دستگیری از زندانیان زنی برگزار می‌شود است که بی‌آنکه بخواهند از سر اتفاق یا اغفال مرتکب جرمی ناخواسته و نادانسته شده‌ و فاصله بین شهروند عادی و مجرم بودن را از سر یک اتفاق طی کردند. مراسمی که امروز مهمان آن هستیم با نیروی شگفت‌انگیز دست‌ها و قلب‌هایی تشکیل شده که به هم پیوسته‌اند تا پنجره‌ای به روی جمعی از زنان آزرده این مرز و بوم بگشایند. آنها که مانند من و شما هستند اما به سرپنجه شاهین روزگار گرفتار زندان شده‌اند.

مولاوردی افزود: جرم بیشتر این بانوان هم مربوط به صدور چک می‌شود، اوراقی تجاری که همسران، بستگان، همسایگان یا دوستان امضاء کرده‌ اما بواسطه مهر مادری، همسری یا زنان این افراد ضامن شده‌اند. در این میان گاه مبالغ بدهی برخی زنان آن‌قدر ناچیز است که باور آن برای خیلی از ما سخت به نظر می‌رسد. اما همین ارقام بی‌مقدار و این حقیقت تلخ حبس و سوءسابقه را تقدیر زنانی از خانواده جامعه ما کرده است.

a

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌ جمهوری با اشاره به عواقب حبس برخی از این زنان بیان کرد: زنانی که نبودنشان در خانه‌ چرخه ناتمام و ویرانگری از آسیب‌های روانی را بر فرد فرد اعضای آن وارد می‌سازد، همین اقدام ممکن است آثار سوئی را فراتر از یک خانواده داشته باشد. همان طور که گفته می‌شود با صدور هر حکم حبس سه آسیب اجتماعی زاده می‌شود که این امر در مورد نسوان زندانی با شدت و دامنه تخریب بیشتری تعریف شده است.

وی ادامه داد: در غیبت زن که حال ممکن است مادر هم باشد بیش از همه جسم و جان فرزندان زخم برمی‌دارد. کودکان محروم از محبت سرشار مادری بیش از دیگران در معرض آشفتگی‌های رفتاری‌ قرار داشته و تاثیرات آن‌ها در مواجهه با مشکلات عمیق‌تر می‌باشد. در نبود زنی که همسر است آرامش خانه رنگ می‌بازد و دلبستگی عاطفی زوجین مخدوش و با گذشت زمان رنگ می‌بازد. البته این وضعیت پرمخاطره‌ محدود به خانه‌ها نشده و عوارضش به خیابان‌ها می‌رسد و خواسته یا ناخواسته اثراتش تمامی جامعه را در برمی‌گیرد.

a

مولاوردی با تاکید بر مقوله پیشگیری از ورود زنان به زندان‌ها گفت: در مسیر اجرایی‌سازی این رویکرد اقدامات متنوعی مورد توجه بوده که برگزاری جلسات مکرر با مدیران ستاد دیه کل کشور بخشی از آنها است. نشست‌هایی که سابقه آن به سال گذشته بازمی‌گردد و نتیجه آن هم امضای تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری به منظور شناسایی و آزادسازی زنان زندانی جرائم غیرعمد منتهی است که تا به امروز خوشبختانه خیلی زود در قالب طرح «پویش ارمغان آزادی» انجام شده و رهیافت خوبی هم در راستای آزادی زنان نیازمند محکوم به جرایم غیرعمد را به دنبال داشته است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری یادآور شد: با پیوستن چهره محبوب و مقبول جامعه هنری کشور این پویش شروعی شتابان یافت. ابتدای فعالیت در صدد بودیم تا از زنان و مردان دولتی و هنری دعوت کنیم پنج رقم آخرفیش‌های حقوقی خود را به آزادی زنان زندانی اختصاص دهند اما با همیاری هنرمندانی چون یعنی سحر دولتشاهی و بعدتر حمایت طیف‌های مختلف هنری کشور تصمیم گرفتیم با معرفی کد دستوری تلفت‌همراه دعوتی عمومی برای واریز وجوه نقدی به درگاه الکترونیکی اعلامی از سوی ستاد دیه داشته باشیم تا همه زنان و مردان نیک‌اندیش ایران اسلامی در این امر خیر سهیم باشند.

a

حراج ۷.۵ میلیونی دستبند سفیر پویش ارمغان

برنامه پایانی این مراسم هم برپایی گلریزانی بود که در آن ترانه علیدوستی، بازیگر سینما برای حمایت از زنان زندانی کارت خانه سینما و گردبند خودش را به حراج گذاشت. درست شبیه اقدامی که شقایق دهقان و سحر دولتشاهی کردند آن‌ها هم جواهرات خودشان را به منظور کمک به آزادی زندانیان واجد شرایط ستاددیه به فروش رساندند.

امیر نعمت بنی‌آدم، خیر مدرسه‌ساز ایرانی و برگزیده جایزه صلح جهانی فیلیپین دستبند سفیر پویش ارمغان آزادی برای آزادی زندانیان زن را با رقمی معادل ۷۵ میلیون ریال خریداری کرد و با تقدیر از این اقدام انساندوستانه خرید خودش را به سحر دولتشاهی هدیه کرد.

پیمان قاسم خانی، نویسنده، بازیگر و کارگردان سینمای ایران هم گردنبدی را که شقایق دهقان در این جمع با هدف دستگیری از نسوان جرایم غیرعمد فروخته بود خریداری و مجدد در قالب یک هدیه به این بازیگر با اخلاق تلویزیون پیش‌کش کرد.

a

a  

a

a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.