پروژه آزاد راه تهران- شمال بعنوان یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه های راه سازی کشور است که با گذشت ۴۳ سال از زمان مطالعات اولیه طرح، هنوز به بهره برداری نرسیده است.

بهره برداری آزاد راه تهران – شمال شاید وقت دیگر!

علیرضا لعل اکبری: پروژه آزاد راه تهران- شمال بعنوان یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه های راه سازی کشور است که با گذشت ۴۳ سال از زمان مطالعات اولیه طرح، هنوز به بهره برداری نرسیده است.

این پروژه بخشی از آزاد راه سراسری شمال به جنوب کشور است که دریای خزر را به خلیج فارس متصل می کند.

بنا بر اظهارات کارشناسان آزاد راه تهران- شمال به پنج قطعه تقسیم شده است که قطعه اول آن حدود ۳۲ کیلومتر، قطعه دوم  ۲۵، قطعه سوم ۴۶ قطعه چهارم آن ۲۰ کیلومتر طول دارد و قطعه پنجم هم با پایان یافتن قطعه چهارم به پروژه متصل خواهد شد.

آنان تصریح می کنند: در قطعات دوم و سوم پروژه اقدام اجرایی تاکنون صورت نگرفته اما در قطعات یک و چهار عملیات ساخت در حال انجام است.

با وجود اینکه مسوولان دولتی ساخت و تکمیل قطعه اول را در اولویت قرار داده اند اما این موضوع سالهاست که به تعویق افتاده است.

وعده ای دور از دسترس

در همین حال وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای اداری مشترک نوشهر و چالوس و کلاردشت که در آخرین روز هفته گذشته برپا شده بود، وعده داد که تا پایان دولت این قطعه به بهره برداری برسد!

این موضوع در حالی مطرح می شود که مدیر پروژه در آخرین اظهارات خود تصریح کرده بود که با توجه به وضعیت پروژه، قطعه یک تا پایان شهریورماه سال جاری به اتمام خواهد رسید.

با این حال بنا بر گفته کارشناسان و اظهارات مدیر پروژه و وجود مشکلات فراوان ازجمله تأمین منابع لازم، سختی کار، قرار داشتن روستاهای مختلف در حاشیه بزرگراه، ریزش های کوه های جوان البرز و دیگر مشکلات به نظر می رسد وعده وزیر در این مقطع زمانی عملی نشود.

پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه

مدیر پروژه آزادراه تهران شمال با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه آزادراه تهران شمال می گوید: قطعه یک پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این قطعه قرار بود خردادماه تمام شود که به خاطر برودت هوا و معارضینی که در برخی مکان ها داشت به شهریورماه موکول شده است.

سیدبهلول حسینی با اشاره به آخرین وضعیت ۴ قطعه آزادراه تهران شمال، به خانه ملت خاطرنشان می کند: محدودیت های منابع تکمیل این پروژه و سایر پروژه های مشابه را دچار وقفه کرده است.

اتخاذ روشهای جدید برای تأمین منابع

نماینده مردم درود و ازنا نیز در این باره می گوید: با توجه به کمبود منابع مالی که این پروژه با آن دست به گریبان است باید روش جدیدی برای تامین مالی این پروژه درنظر گرفته شود.

مجید کیان پور تصریح می کند: برای تکمیل این پروژه باید سرمایه گذار جدید وارد شود و با ادامه روند فعلی ساخت این آزادراه سال های سال به طول خواهد انجامید و شاید شاهد بهره برداری از برخی فازهای آن باشیم.

ضرورت بازتعریف زمانبندی

در همین حال مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیش تر گفته بود به دلیل وجود مشکلات پیشگیری نشده در تکمیل قطعه اول آزادراه تهران- شمال ضروری است بازتعریفی مجدد درباره زمان‌بندی تکمیل قطعه اول صورت بگیرد.

خیرالله خادمی  خاطرنشان می کند: قطعه اول آزادراه تهران- شمال تا پایان سال ۹۳ طی ۱۹ سال فقط ۳۴ درصد رشد داشته است.

وی کل پیشرفت قطعه اول را ۷۶ درصد عنوان می کند و می گوید: حدود ۲۴ درصد دیگر از این پروژه باقی مانده است.

برنامه ای برای افتتاح نداریم

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان می کند: در حال حاضر ۶ پیمانکار ایرانی در قطعه یک آزادراه تهران- شمال فعالیت می‌کنند و عملیات اجرایی پیمانکار چینی نیز محدود شده است.

وی در رابطه با اینکه آیا این مسیر آزادراهی در بهار ۹۵ زیر بار عبور می‌رود می گوید: به دلیل وجود مشکلات در اجرای این پروژه ممکن است کمی زمان‌بر باشد و باید ایمنی کامل در مسیر فراهم شود تا مردم بدون دغدغه از قطعه یک عبور کنند، بنابراین برنامه‌ای برای افتتاح زودهنگام قطعه اول نداریم.

طرح یک پرسش

این سوال مطرح است که چگونه  پروژه ای که طی ۱۹ سال تنها  ۳۴ درصد پیشرفت داشته است و بنابر نظر کارشناسان هنوز ۲۴ درصد آن باقی مانده، ظرف چند ماه آینده تکمیل و به بهره برداری می رسد؟ در این میان به نظر می رسد طرح وعده های افتتاح و بهره گیری زودهنگام از این چنین طرحهای عظیمی که بخش هایی از آن هنوز باقی مانده است، تنها وعده باشد و بس!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.