۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 524130

هفته گرامیداشت کارگر مجالی است تا به بهانه گنجاندن این نام در تقویم رسمی ، سهم غیر قابل انکار کارگران سختکوش در به گردش درآوردن چرخ اقتصاد کشور و اهمیت یافتن اشتغال عاری از فساد مطمح نظر مسوولان قرار گیرد.

جواد صبوحی

بدون تردید جامعه ای که در آن یقه سفیدها سودای کسب قدرت و تحصیلکردگان جوان آن فارغ از تخصص و تبحّر ، رویای راه یکساله را یک شبه پیمودن در ذهن می پرورانند ، صدای یقه آبی ها را به دشواری می توان شنید.

هفته گرامیداشت کارگر ، فرصتی است تا اذهان بیدار و چشمان بینای جامعه ضمن تاکید بر منزلت کار و به رخ کشیدن دستان پر پینه و نگاه خسته کارگران به جماعت کاخ نشین فارغ از محنت و تکیه داده بر دستمزدهای نجومی، برای کاستن از آلام کهنه کارگران اهتمام ورزند .ضرورت تغییر نگاه جامعه مصرف گرا و خمار اقتصاد نفتی به جامعه ای پویا، مولد و سرشار از نشاط اقتصادی مستلزم رواج تفکر کار و اهمیت جایگاه کارگران است.

چنانچه رهبر معظم انقلاب در اهمیت و ضرورت این مهم می فرمایند:"تبدیل تلاش و کار به گفتمان در فضای عمومی، یکی از کارهای اساسی در زمینه اقتصاد است، کار باارزش در مجموعه کار روزانه که باید زیاد باشد و کاهشش یک عیب بزرگ است؛ سعی کنیم تنبلی را، بیکارگی را، بی‌اعتنائی به کار را در چشم مردم به شکل درستی موهون کنیم؛ یعنی بیکارگی باید موهون بشود؛ کار باید ارزش بشود. ۱

از منظر ایشان "اگر ارزش کارگر در جامعه فهمیده شود، همه‌ کسانی که از هر کدام از مواهب جامعه برخوردارند، خود را مدیون کارگر می‌دانند.۲

و به اعتبار همین مهم است که "در نظام ارزشی اسلام، پولدار بودن اصلاً ارزش نیست؛ حتّی بسیاری از خصوصیات نفسانی، جزو ارزش ها به حساب نمی‌آید؛ اما کارگر بودن - ولو برای خودش کار کند - یک ارزش است، به همین‌خاطر، رسول اکرم(ص) دست کارگر را بوسید.۳

فساد اداری ، اشباع بازار از تولیدات بی کیفیت خارجی و بالاخره تعطیلی واحدهای تولیدی برایند اجتناب ناپذیر غفلت از ارزش کار و نادیده انگاشتن نیازهای نخست جامعه کارگری و کرامت آن هاست.

دولتمردانی که کارگری را حرفه ای شرافتمندانه می دانند و به کرامت کارگر و جایگاه فاخر وی می اندیشند ضمن تحقق شرایط ارتقای شغلی وی و فراهم آوردن ابزار کار و تولید ، سطح معیشت آن ها را در مرتبه ای تعریف می کنند که نیاز به حداقل ها سطح کرامت اینان را تهدید نکند.

دولت کار ضمن اعتبار بخشیدن به جایگاه کارگران می کوشد از توان و ظرفیت های بالقوه کشور و تحلیل و آمایش  وضع جغرافیایی علاوه بر هموار ساختن راه سرمایه‌گذاری و آموزش جوانان جویای کار و فرصت های اشتغال را فراهم سازد.

در دولت کار محور ، دولتمردان با پذیرش نقش جوانان در میدان مدیریت تولید ، بی آنکه خود را مسحور تعلقات جناحی و بازی های سیاسی سازند از هر فرصتی برای تعمیق کرامت کارگران و گره‌گشایی از زندگی مردم استفاده می کنند.

پی نوشت:

بیانات :در جمع کارگران ۴/۶/۹۴

بیانات در جمع معلمان و کارگران ۱۲/۲/۸۳

 بیانات در جمع کارگران:۵/۴/۶۸

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.