جامعه: انتشار دستور العملی که گفته می شود توسط مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی در فضای مجازی منتشر شده با عکس العمل تشکل های پرستاری کشور مواجه شده است.

انتقاد سازمان نظام پرستاری از نقض قانون بازنشستگی پرستاران

محبوبه علی پور: به تازگی در فضای مجازی دستورالعملی از سوی مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی، دکتر تقی نوربخش منتشر شده که تأکید دارد «با عنایت به ضرورت مدیریت منابع انسانی در پیشبرد اهداف سازمان و لزوم نگهداشت نیروهای تخصصی و با تجربه در راستای ارتقا سطح کیفیت خدمات درمانی و افزایش رضایتنمندی مراجعین و بیمه شدگان محترم و با توجه به وجود مشکلات جذب نیروهای درمانی کار آمد در حوزه بهداشت و درمان کشور که امکان جایگزینی نیروهای خروجی را در حال حاضر دچار چالش نموده است، لذا ضروری است مدیریت درمان استان صرفاً نسبت به ارسال درخواست های بازنشستگی کادر پرستاری با استفاده از قانون مشاغل سخت وزیان آور با سنوات خدمتی حداقل ۲۵ سال اقدام نماید.»

محمود عمیدی ، عضو شورای مرکزی خانه پرستار با تأکید براین که دستورالعمل یادشده با نص صریح قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور مغایرت دارد، به خبرنگار ما می گوید:پرستاران سازمان تأمین اجتماعی که به طور صریح مدنظر این دستورالعمل  هستند تابع قوانین این مجموعه به شمار می آیند. چنانکه در ماده ۵۹ قانون پنجم توسعه نیز ذکرشده که فعالان این حوزه جزو قانون کار می باشند. به این ترتیب بنا بر ماده ۵۶ قانون مشاغل سخت و زیان آور هر سال خدمت کارکنان یک و نیم برابر محاسبه می شود. همچنین مفاد قانونی و اسناد متعددی بر سخت و زیان آور بودن حرفه پرستاری تأکید دارد به طوری که حکم دیوان عدالت اداری درباره آن وجود دارد و در قانون بهره وری که مصوب مجلس شورای اسلامی است به این مقوله اشاره شده است. همچنین موضوع یادشده در آیین نامه اجرایی قانون بهره وری و مصوبات دولت های  متعدد به تصویب رسیده است.

اگر همین امروز بگویند پرستاران می توانند با ده سال سابقه خدمت و ده روز حقوق تقاضای بازنشستگی بدهند اغلب بانوان پرستار برای این مسئله اقدام خواهند کرد.معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری خاطرنشان می کند: نمی دانم اختیارات مدیرعاملی اقتضا می کند که چنین دستورالعملی را که مغایر قانون است صادرکند. البته با توجه به بررسی های انجام شده هنوز این مسئله به مراکز استان ها ابلاغ نشده  اما از زمانی که این قضیه در فضای مجازی منتشر شده به دغدغه افزونتری برای جامعه پرستاری بدل شده است. به هرروی گرچه حرفه پرستاری به ذات شغل طاقت فرسایی در تمام جهان به شمار می آید اما فشارهای این حرفه درکشور ما صد چندان است. چرا که استانداردهای آن در کشور رعایت نمی شود چنانکه دربیمارستان های تابع سازمان تأمین اجتماعی پرستاران ناگزیر به تحمل فشارهای متعددی هستند . به طوری که در بیمارستان های کلانشهر تهران که به طور معمول باید از وضعیت بهتری نسبت به مراکز درمانی شهرستان ها ومناطق دور دست تر برخوردار باشد شاهدیم که مراقبت چهل بیمار برعهده تنها  یک پرستار محول شده است.

عمیدی تأکید می کند : چنان فشار کار بر پرستاران ما مشهود است که  چراکه درسال های اخیر با بازنشسته شدن نیروها ،پرسنلی جایگزین نمی شود و حتی مرخصی گرفتن به دلیل تعداد اندک پرستاران با دشواری صورت می گیرد. به اعتقاد من اگر در کشور پرستاری جز مشاغل سخت وزیان آور است در بیمارستان های سازمان تأمین اجتماعی این دشورای ها را باید با ضریب سه وچهار برابری احتساب کرد.

این عضو شورای مرکزی خانه پرستار ادامه می دهد: در گذشته دریافتی های این حرفه در سازمان تأمین اجتماعی با وجود سختی کار قابل قبول بود اما با اجرای طرح تحول نظام سلامت در همان روزهای ابتدای اجرای این قانون؛ تعرفه های پزشکان به طور متوسط سه برابر شد  و دریافت های این قشر نیز به همان میزان افزایش یافت اما قرار بود دریافتی های پرستاران نیز اضافه شود که انجام نشد.درحالی که مسئولیت های مضاعفی را برعهده آن ها گذاشتند.

عمیدی  همچنین می گوید: تمام این مسائل باعث شده جامعه پرستاری از عملکرد سازمان تأمین اجتماعی ناخشنود باشد.درحالی که با توجه به سوابق ، باورمندی متعهدانه و البته قانون مداری  دکتر نوربخش  انتظار جامعه پرستاری این است که بیشتر به این قشر توجه شود. همچنین تعجب آور است که چنین دستورالعملی ازسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی مبنی برای عدم اجرای قانون صادرشود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.