از میان شش کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری،اسحاق جهانگیری به قید قرعه پنجمین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به این سوال که برنامه شما برای کاهش بروکراسی و افرایش کارامدی دستگاه‌های اجرایی چیست پاسخ دهد.

جهانگیری: دولت الکترونیک باید به طور جدی مدنظر باشد

قدس آنلاین: جهانگیری در پاسخ به سوال مطرح شده، اظهار داشت: سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد و رضایت به مشارکت مردم؛ اگر این سرمایه کاهش یابد باعث آسیب اجتماعی می شود.

وی ادامه داد: رویکرد غالب در دولت یازدهم به مسائل اجتماعی، منحصر به فرد بود؛ به گونه ای که نگاه آمرانه و خشن و قضایی را به نگاه علمی تغییر داد که در این نگاه اخلاق دورنمایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

جهانگیری با بیان اینکه باطل السحر فریب، آگاهی مردم است، افزود: در جلساتی که در محضر مقام معظم رهبری با حضور سران سه قوه درباره مسائل اجتماعی تشکیل شد تصمیمات خوبی گرفته شد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در رابطه با رضایت ارباب رجوع در ادارات نیز پایش های مهمی در سطح ملی، استانی و شهرستانی انجام دادیم که مشخص شد بیشترین عدم رضایت مردم از شهرداری ها، بانکها و دستگاه قضایی است.

وی با تأکید بر اینکه باید شفافیت رعایت شود و مردم نسبت به حقوق خود مطلع باشند، گفت: دولت الکترونیک باید به طور جدی مدنظر باشد و کشور به صورت الکترونیک اداره شود؛ سامانه های الکترونیکی در دستگاه ها باید با هم مرتبط باشند.

جهانگیری تصریح کرد: مهمترین هدفی که ما از استقرار دولت الکترونیک دنبال می کنیم این است که روند خدمت رسانی به مردم تسهیل شود و پس از آن نظارت جدی بر فرآیندهای دستگاه ها، اهمیت دارد و مجوزهای غیرضروری هم باید لغو شود.

قالیباف در نقد جهانگیری

قالیباف در نقد جهانگیری گفت: شما به  اخلاق اشاره کردید و کاش اخلاق رارعایت می کرددی این از پدیده های عجیب است که شما به عنوان معاون رئیس جمهور نامزد شدید البته این حق شماست می گویید ما با هم رقیبیم اما صداقت شما چند روز آینده معلوم می شود که هستید یانه؟

وی افزود: صادقانه بگویید آمده اید که گزارش کار دولت را دهید پس حداقل اگر  می خوواهید گزارش کار دولت را بدهید گزار ش درست دهید

قالیباف گفت: یک مطالعه اولیه نشان می دهد صدور پروانه ساخت و ساز در تهران مجانی است ما هیچ وقت اقتصادی نگاه نکرده ایم. در باره منطقه ۱۲ که شما رفتید بازدید خودتان توضیح دهید چه ساختید؟

وی ادامه داد: متعجب هستم از شما که حاضر ید دستاویز سیاست دیگران شویم؛ اگر بحث می شود اختیار را به مردم دهیم خوب است بدانیم یک دهه از ایجاد شورایاری ها می گذرد اما دولت دو ماه پیش ابلاغ کرد که حق واگذاری کار به مردم را ندارید.

قالیباف ادامه داد مشکل دولت شما این است که می گویید نمی شود و از همان چهاردرصد دفاع می کنید. مردم قضاوت کنند که وقتی کسی می خواهد وام بگیرد هزار مسیر جلوی پای او می گذارند تا نتوانند وام بگیرند اما وام های بانکی به همان چهار درصد می رسد این بی صداقتی است.

رئیسی در نقد سخنان جهانگیری

رئیسی در نقد سخنان جهانگیری گفت: در خصوص نظام اداری که مستقیما با مردم در ارتباط است، در نمایشگاهی در سال ۸۳ تمام آسیب های اداری کشور را برای بازدیدکنندگان به نمایش در آوردیم.

وی گفت: وضعیت اداری فعلی کشور همه کسانی که دغدغه نظام اداری سالم را دارند کماکان رنج می دهد.

رئیسی در خصوص آمار ارائه شده در خصوص دولت الکترونیک توسط جهانگیری تصریح کرد: در زمینه دولت الکترونیک ۱۵ درصد از کار پیش رفته است و بسیاری از بخش های لازم در دولت الکترونیک کماکان عملیاتی نشده است.

وی افزود: امکان اصلاح نظام اداری بدون شفاف سازی و نقد پذیری وجود ندارد و سلامت نظام اداری باید بگونه ای باشد تا مناقصه ها و مزایده ها در اختیار مردم و اصحاب رسانه باشد.

رئیسی گفت: اکر شرکت ها و نظام اداری منضبط نباشند شرکت های دولتی حیاط خلوت افراد خواهد شد.

میرسلیم در نقد سخنان جهانگیری

میرسلیم در نقد سخنان جهانگیری گفت: شغل کارمندی شغل مقدسی است و انگیزه آن عشق به خدمت است نه کیسه دوختن. چرا زیر میزی گرفتن رواج دارد و آزادی اطلاعات وجود ندارد؟ چرا هنوز برخی کارمندان دولت از محل اطلاعات امانتی درآمد کسب می کنند؟

وی افزود: چرا هنوز با افرادی که با داشتن اطلاعات به نفع خود حرکت کرده اند برخورد نشده است. چرا باید کارمندانی از دولت به امکانات نجومی دست یابند و بعد برای آن ها توجیه هم بیاوریم؟

روحانی در نقد سخنان جهانگیری

روحانی در خصوص اظهارات جهانگیری گفت: یکی از مسائل مهمی که دکتر جهانگیری توجه دارد، واگذار کردن مسائل اقتصادی و مدیریتی به مردم است؛ باید بخش خصوصی ما فعال شود. در مورد بخش عمومی غیردولتی در جای خودش صحبت می‌کنیم.

وی با تأکید بر لزوم افزایش سرمایه اجتماعی بین دولت‌ها و مردم گفت: باید دولت به مردم و مردم به دولت اعتماد کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها تصریح کرد: برخی رسانه‌ها از طریق تخریب و اتهام می‌خواهند سرمایه اجتماعی را در کشور تضعیف کنند و بین نظام و مردم فاصله ایجاد کنند که خطر بزرگی برای نظام است.

روحانی، ایجاد دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات را از اقدامات مهم دولت خواند و گفت: دو مرحله از شبکه ملی اطلاعات اجرایی شده است، زیرساخت‌ها در حال تکمیل و شفافیت مهمترین مسئله است.

وی از تدوین لایحه‌ای برای شفافیت خبر داد و گفت: بر اساس این لایحه، همه دستگاه‌ها به صورت شفاف، درآمدهایشان را اعلام خواهند کرد.

هاشمی طبا در نقد سخنان جهانگیری

سید مصطفی هاشمی طبا، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نقد اظهارات جهانگیری نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در بحث دستگاههای دولتی و عملکرد کارکنان آن شاهد برخی سرگردانی ها و معطل شدن ها برای مراجعین هستیم. تجربه شخصی بنده از مراجعات به دستگاههای مختلف دولتی نشان می دهد که در برخی موارد بسیار خوب عمل می کنند و در برخی موارد دیگر صرفا به دلیل انگیزه های شخصی، کارکنان و یا مدیران دولتی این امر امکانپذیر نشده است که بتوانند این عزیزان به مراجعین یاری برسانند.

وی افزود: از آنجایی که این مسئله بسیار پیچیده است من فکر می کنم اگر بشود نیروهایی نه به عنوان بازرس بلکه به عنوان مراجعه که مورد اطمینان هم باشند به دستگاههای دولتی مراجعه و گزارشاتی عملیاتی از این دستگاهها ارائه دهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهور ادامه داد: بنابراین لازمه اش این است که از درون دستگاهها و از مدیریت دستگاهها مطلع باشیم چرا که آنها به نوعی پنهان هستند و بعضا از آسانسورها و مزایای شخصی استفاده می کنند و وقت اینکه بتوانند با مردم رو در رو صحبت بکنند را ندارند. در این زمینه باید یک مقدار بیشتر عملیاتی اقدام کنیم.

پاسخ جهانگیری به نقدهای وارد شده از سوی کاندیداها

جهانگیری گفت:‌ من به عنوان کاندیدای جریان اصلاح طلب آمده ام تا از تمام فرصت ها استفاده کنم. می خواهم بگویم دولت یازدهم در چه شرایطی تشکیل شد. تمام کسانی که مسئول ایجاد آن شرایط بودند امروز با شخص دیگری به صحنه می آیند. دولت نهم و دهم چه کرد با سرمایه های انسانی کشور؟   وقتی دولت را تحویل گرفتیم شرایط سیاسی کشور بسیار بد بود. آن جریان با آقای هاشمی رفسنجانی چه کرد؟ ‌با آقای ناطق نوری چه کرد؟ ‌

وی ادامه داد: همه جریان های سیاسی را خانه نشین کردند. همه را رو در روی هم قرار دادند. فضای اقتصادی را بهم ریختند. هفتصد میلیارد درآمد کشور را گرفتند، خرج کردند و حالا ببینید چه چیزی برای کشور به جای گذاشتند. میزان شغل سال ۱۳۸۴ ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بود. در سال ۹۱ میزان شاغلین ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود. همان رئیس‌جمهور سابق مثل برخی از دوستان می آمد و می گفت من دو ساله بیکاری را ریشه کن می‌کنم انگار حرف مرد یکی است. دوباره می آمد و می گفت دو سال دیگر بیکاری را ریشه کن می‌کنم.

جهانگیری همچنین گفت:‌ریشه کن کردن بیکاری راهکار دارد برنامه می خواهد. ما در این دولت نه میلیون به ظرفیت پتروشیمی اضافه کردیم. شغل مگرهمین جوری ایجاد می‌شود؟ ‌ایجاد شغل روش دارد. توجه به سیاست های کلی نظام و اقتصاد مقاومتی از روش های ایجاد اشتغال است. در این چارچوب ما باید صجبت کنیم. نظام اداری باید شفافیت داشته باشد. ما باید دولت الکترونیک ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: شریف ترین انسان ها همانطور که آقای میرسلیم گفتند کارمندان دولت، کارمندان آموزش و پرورش و کارمندان وزارت بهداشت هستند. در دورترین  ومحروم ترین نقاط کشور به مردم سرویس می‌دهند. حتما ایراداتی وجود دارد که باید برطرف شود. نکته این است که هم من، هم رئیس‌جمهور و هم وزرا اگر مشکلی در کشور ایجاد شود حتی اگر خودمان مسئولش نباشیم عذرخواهی می‌کنیم.

معاون اول ریاست‌جمهوری دولت یازدهم گفت: در تهران علی‌رغم اینکه با مشکلات عدیده‌ای در زمینه زیست‌محیطی مواجه بوده‌ایم کارهای بسیاری انجام داده‌ایم همچنین در زمینه مساله دریاچه ارومیه کار بسیار مهمی انجام گرفت. همچنین در زمینه استاندارد خودروها و بنزین حاصل از پتروشیمی‌ها که به دلیل بالا بودن بنزن به طور کامل از چرخه سوخت کشور حذف شد.

وی افزود: برای خودروها همچنین کیفیت استاندارد بسیار بالایی وضع شد. در زمینه ریزگردها نیز که ۷۰ درصد آن منشأ خارجی دارد که در مرز عراق، عربستان و اردن است که ما در گفت‌وگوهای بین‌المللی پیگیر حل این مساله هستیم. در بحث کارون، هورالعظیم در این چهار سال فکر می‌کنم کارهای مهمی شده است.

جهانگیری خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف چطور بعد از ۱۲ سال نتوانسته است مساله تفکیک زباله‌های شهری را حل کند. ایشان فقط شهردار سازه است که می‌بینید در منطقه ۲۲ تهران چقدر برج‌های عظیمی در دوره ایشان رشد کرده است که نفس تهران را گرفته یا پل صدر که با پول آن بسیاری از مسائل زیست‌محیطی تهران می‌توانست از طریق تعویض ناوگان اتوبوس شهری تهران حل شود.

وی با انتقاد از صحبت‌های قالیباف در این مناظره گفت: شما شهردار تهران هستید نه بیشتر از آن که حتی در حوزه ارگان‌های زیرنظر شهرداری نیز موفق عمل نکرده‌اید اما یک‌جوری حرف می‌زنید که انگار مسوول کل عالمید. ما در دانشگاه‌های معتبر داخلی درس خوانده‌ایم. ما که در صنعتی شریف و علوم تحقیقات درس خوانده‌ایم آیا ما مدیریت ۶۰ سال پیش را داریم؟ آقای قالیباف با روحیه نظامی نمی‌شود کلانشهری مثل تهران را اداره کرد، بلکه باید رویکرد علمی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.