جامعه:چندسالی هست که در کشور ما ساخت مجموعه های مسکن ارزان قیمت با عنوان «مسکن مهر» دنبال می شود، در این مجال می خواهیم شما را با قدیمی ترین مجموعه مسکونی ارزان قیمت جهان که از قرن ۱۵ میلادی تاکنون فعالیت دارد، آشنا کنیم

مرتضی روشنی:در ایالت باواریا آلمان و شهر آگسبورگ محله ای قدیمی و محصور با نام «فوگری» وجود دارد که به عنوان قدیمی ترین مجموعه مسکونی اجاره ای جهان شناخته می شود.

 قدیمی ترین پروژه مسکن جهان

اما تاریخچه ساخت «فوگری» نیز در نوع خود جالب است. نام این مجموعه از نام خانواده «فوگر» گرفته شده زیرا «یاکوب فوگر» که بعدها به «فوگر ثروتمند»  ملقب شد، تصمیم گرفت به منظور اسکان  فقرای شهر آگسبورگ، خانه های ارزان قیمتی را بسازد. او این تصمیم خود را در سال ۱۵۱۶ میلادی اجرایی کرد و تا سال ۱۵۲۳ در مجموع ۵۲ واحد خانه را به همراه کلیسای سنت مارک در این منطقه ساخت و سپس شروع به توسعه آن کرد. همچنین دیوارها و دروازه ای مجزا برای آن درنظر گرفت به گونه ای که دروازه‌های مجموعه شب‌ها قفل می‌شد تا از گزند مزدوران و افرادی که واجد شرایط سکونت در آن نبودند، محفوظ بماند.

فوگری امروز دارای ۶۷ خانه و ۱۴۷ آپارتمان، یک چاه آب و یک ساختمان اداری است.

 اجاره سالیانه ۱ یورو!

همانطور که اشاره شد فوگر این خانه ها را به افراد خاصی واگذار می کرد و آن ها می بایست دارای این شرایط می بودند: حداقل دو سال در آگسبورگ زندگی کرده باشند، مذهب کاتولیک داشته باشند و در عین فقیر بودن، به کسی بدهکاری مالی نداشته باشند. اگر شخص متقاضی دارای این ویژگی ها بود، می توانست مالک یکی از این خانه ها شود و در پایان سال فقط می بایست یک سکه طلا راینشر معادل ۱ یورو امروزی به فوگرها پرداخت کند.

البته فقرا می بایست در روز علاوه بر انجام مراسم مذهبی و دعاهای مرسوم کاتولیک ها، برای خانواده فوگرها هم دعا می کردند. جالب است بدانید که جد پدری وولفگانگ آمادئوس موتزارت موزیسین مشهور اتریشی؛ یعنی «فرانس موتزارت» که یک معمار بود، بین سال های ۱۶۸۱ تا ۱۶۹۴ در فوگری سکونت داشت و امروز خانه او به صورت موزه درآمده است.

ویژگی های منحصر به فرد

مجموعه آپارتمان‌های فوگری، بین ۴۵ تا ۶۵ مترمربع مساحت دارند و چون هر واحد ورودی مجزایی از خیابان دارد، انگار ساکنان در خانه‌ای جدا زندگی می‌کنند و هیچ چیز مشاعی وجود ندارد.

جالب اینکه همه این واحدها مجهز به یک آشپزخانه، یک اتاق نشیمن، یک اتاق‌خواب و یک اتاق کوچک دیگر هستند. آپارتمان‌های طبقه همکف از یک باغچه و انبار کوچک بهره می برند و آپارتمان‌های طبقه‌ بالا ، اتاق زیرشیروانی دارند.

بد نیست بدانید که چون در آن سال ها هنوز زنگ های الکتریکی اختراع نشده بودند، هر آپارتمان از دسته زنگ های منحصر به فردی بهره می برد تا ساکنان آن با لمس این دستگیره‌ها، خانه‌ خود را پیدا کنند!

این مجموعه در جریان جنگ دوم جهانی به شدت آسیب دید اما ژرمن ها دوباره آن را مثل روز اول بازسازی کردند و اکنون نیز فوگری دارای سکنه فقیری است که باید همان شروط ۵۰۰ سال پیش را دارا باشند، به همین خاطر فوگری قدیمی ترین مجموعه مسکونی بشر شناخته می شود.

امروز بنیاد خانواده‌ فوگر مدیریت این مجموعه را برعهده دارد که رئیس آن خانم کنتس ماریا الیزابت فون هوهنشتاین است. این را هم بد نیست بدانید که اگر روزی قرار شد از این مجموعه بازدید کنید، تنها باید ۴ یورو برای آن هزینه کنید!

 فوگرها چه کسانی بودند؟

آن طور که وب سایت رسمی فوگری نوشته، خانواده‌ فوگر در ابتدا ثروت خود را از راه نساجی و تجارت کسب کردند اما یاکوب با خرید معدن نقره، سرمایه گذاری خانوادگی اش را معطوف به این کار کرد و روابط تجاری خود را با ونیز گسترش داد و البته که به دلیل داشتن مذهب کاتولیک، واتیکان جزو مشتریان اصلی آن ها به شمار می آمد. بعدها، خانواده فوگر با حمایت مالی از خاندان هابسبورگ سبب به قدرت رسیدن کارل پنجم در رایش اول یا همان امپراتوری مقدس روم شدند و بدینوسیله نفوذ سیاسی و اجتماعی بیشتری کسب کردند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.