۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 524166

از میان شش کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، محمد باقر قالیباف به قید قرعه ششمین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به سوالی درباره مشکلات محیط زیست و راهکار حل آنها پاسخ دهد.

قالیباف: اولین حق مردم هوا است

قدس آنلاین: قالیباف در پاسخ به این سوال که چه راهکار و برنامه موثری در مقابله با چالش های زیست محیطی مصرف بی رویه آب و جنگل زدایی و پدیده ریزدگردها پیشنهاد می کنید گفت: بحث مربوط به بحران محیط زیست از مشکلات بزرگ کشور است، امروز مشکلات جدی اقتصادی تاثیر خود را در حوزه اجتماعی گذاشته و در حوزه محیط زیست نیز با مشکل ریزگردها است.

وی افزود: روندی که تا به امروز پیش رفته مطلوب نبوده و ریزگردها تا مرکز تهران هم پیش آمده است.

قالیباف ادامه داد: گفته می شود این مشکل از آن سوی مرزها است، این چه سهمی است که بخش قابل توجه این مشکل برای بی توجهی های داخل است در همین مشکل اخیر اهواز که مردم می گفتند، ریزمرگ. مشکلات داخلی بود. وقتی درختکاری و ماچ کاری را رها می کنید طبیعی است که این مشکلات پیش می آید.

قالیباف گفت: امروز از حقوق شهروندی حرف می زنید، اولین حق مردم هوا است ما با بی تدبیری هوا را از مردم گرفته ایم. در آلودگی هوای تهران گفتید این مشکل قابل حل است با دولت جلسه گذاشتید طرح دادیم و دولت قبول کرد اما گفتند خودمان اجرا می کنیم. آقای جهانگیری توضیح دهند چه کردند ماشین هایی که ۳۰ سال در جاده بود دوباره وارد شهر کردند.

 این نامزد انتخابات تصریح کرد: مشکل محیط زیست مثل بحران اجتماعی و اقتصادی حل نشده است و این دولت می گوید برای فلان طرح پول نداریم اما برای فلان طرح روش نیست یا می گوید نمی توانیم؛ ما می توانیم ظرفیت ها مشخص است نگویید این حرف شعاری است.

قالیباف خاطرنشان کرد: شما می گویید آی تی را اجرا کردیم چرا به این کسانی که از حوزه آی تی بهره مند نیستند فرق قائل نیستید.

هاشمی‌طبا در نقد سخنان قالیباف

سید مصطفی هاشمی‌طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نقد صحبت‌های محمدباقر قالیباف نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من متأسف هستم از اینکه انجام برنامه توسعه ششم کشور از آمال و آرزوها شده است. ما یکسری تصورات از خودمان داریم که فکر می‌کنیم می‌توانیم همه کارها را با هم انجام دهیم اما باید اولویت‌بندی داشته باشیم.

وی ادامه داد: از نظر خود من اولین و مهمترین کار در کشور، مسئله احیای محیط‌زیست، حفظ زیستگاه ایران همراه با اصلاح مسئله کشاورزی است ولی سؤالی که از آقای قالیباف دارم، این است که آیا در اجرای برنامه توسعه ششم، اصرار بر موازی عمل کردن همه مواردی که در برنامه توسعه ششم هست، دارند یا واقعاً حیات مردم و حیات ایران که میراثی از گذشتگان است را در اولویت قرار می‌دهند و این را مهمترین برنامه خودشان تلقی خواهند کرد؟

میرسلیم در نقد سخنان قالیباف

میرسلیم خطاب به آقای قالیباف گفت: شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری و البته نه به عنوان شهردار بفرمایید چرا بیابان های کشور رو به افزایش است آیاراهکاری برای حل این بحران دارید؟

وی ادامه داد: یکی از مشکلات شهرهای بزرگ تراکم جمعیت در این کلانشهر هاست آیا چاره ای برای رفع این تراکم جمعیت دارید یا خیر؟

میرسلیم افزود: مشکل دیگری که داشتیم این است که استفاده بی رویه از آب های سطحی و زیر زمینی مشکل ساز شده و بسیاری از سفره های آب زیر زمینی دیگر همچون گذشته نخواهد بود. چگونه می توانیم جنگل ها را احیا و با جنگل زدایی مقابله کنیم؟

جهانگیری در نقد سخنان قالیباف

جهانگیری در نقد سخنان قالیباف درباره موضوع محیط زیست و راههای حفظ آن، گفت: بحث‌های زیست‌محیطی جزء مهمترین مسائلی است که مردم درگیر آن هستند و دولت‌ها وظیفه دارند کار جدی انجام دهند.

وی افزود: محیط زیست مهمترین اقدام دولت یازدهم بود؛ هم در زمینه دریاچه ارومیه و هم در زمینه بنزین پتروشیمی که به طور کامل آن را حذف کردیم؛ امروز در بیش از ۴۰ شهر، بنزین یورو ۴ استفاده می‌شود.

نامزد انتخابات ادامه داد: ریزگردها طبق مطالعات دقیق ۷۰ درصد منبع خارجی دارد که در گفتگوهای بین‌المللی پیگیر آن هستیم.

جهانگیری عنوان کرد: آقای قالیباف ۱۲ سال شهردار تهران است چطور نتوانستید تفکیک زباله کنید؟ ایشان فقط شهردار سازه و پروانه ساخت دادن است. بروید منطقه ۲۲ را ببینید.

وی افزود: شما طوری صحبت می‌کنید که انگار مسئول کل عالم هستید! شما ما را متهم می‌کنید به مدیریت ۶۰ سال قبل.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید بپذیرید با روش‌های تند نظامی نمی‌توانید تهران را بگردانید.

جواب قالیباف به نقدهای جهانگیری

سپس قالیباف در جواب جهانگیری گفت: اینکه می‌گویند شما دولت چهار درصدی‌ها هستید به همین خاطر است که هیچ‌وقت بین مردم نیستید، امروز شهرداری از زباله، برق تولید می‌کند و مابقی آن در کمپوست استفاده می‌شود. از اتاق‌هایتان بیرون بیایید و این مسئله را ببینید. این دوستان شما بودند که زباله را از روی زمین جمع می‌کردند و نمی‌دانستند که امروز می‌شود آن را مکانیزه کرد.

وی افزود: شما پول حمل و نقل را نه به تهران و نه به هیچ شهر دیگری نداده‌اید، اما ۷۰ کیلومتر مترو را تحویل گرفتیم و امروز به ۲۳۰ کیلومتر رسیده‌ایم. بیش از ۲۰ هزار هکتار جنگل‌کاری در اطراف تهران کرده‌اید و امروز به ۳۹ هزار هکتار در اطراف تهران رسیده‌ایم.

این کاندیدای انتخابات ادامه داد: اگر بلندمرتبه‌سازی را می‌گویید، باید بگویم این جز قانون دولت چهار درصدی‌ها است. در بحث مهاجرت حداکثر ۲۴ درصد مردم به دشت تهران آمده‌اند. شما بحث از صداقت و اخلاق می‌کنید؛ همه دیدند که شما قول تحول اقتصادی ۱۰۰ روزه را دادید، چون خودتان گفتید، من می‌گویم که اینها عقل ندارند؛ شما صداقت ندارید.

قالیباف گفت: کشور امروز در دست چهار درصد دلال و زالوصفت است؛ همان فردی که امروز در زندان است، بگویید چه کسی به او لوح تقدیر داد؟ شما از او تقدیر کردید؛ من متأسفم.

وی ادامه داد: مهمترین کار دولت قبل این بود که به روستاها می‌رفت، شما کی به روستاها رفتید و به مردم سر زده‌اید؛ جز اینکه در دو جلسه در یک استان شرکت می‌کنید و برمی‌گردید. امروز مردم می‌دانند این کشور ظرفیت دارد. آقای جهانگیری شما آمده‌اید کمک حال آقای روحانی و اعداد و رقم‌ها را می‌گویید. دقت کنید که ارز کشور می تواند به دو برابر تبدیل شود. البته نه با روش رانتی که شما پیش می‌گیرید.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در تهران بلندمرتبه‌سازی است، اما مشکل اراک، کرج و اهواز چیست؛ مدیریت شما سنتی است، این اعتقاد همه جامعه است.

قالیباف خاطرنشان کرد: شما اعتقاد واگذاری به مردم را ندارید، چه کسی شورایاری‌ها را منحل کرد؟

وی یادآور شد: مردم عزیز ایران، یکی از برنامه‌های من واگذاری تصدی‌گری به استان‌هاست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.