بخش دوم مناظره در حالی آغاز شد که هر کدام از کاندیداها تنها به یک سوال پاسخ دادند و در نهایت به جمع بندی رسیدند.

 رئیسی: باید یک میلیون مسکن درست شود و این متن برنامه ششم است /قالیباف: پرداختن به مسائل جوانان مهمترین موضوع است/ روحانی: آسیب‌های اجتماعی در پی از بین رفتن استحکام خانواده ایجاد می شود/جهانگیری: نخبگان ساماندهی شده اند

قدس آنلاین: نخستین بخش از اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم از ساعت ۱۶:۳۰ آغاز  شد و تا حدود ساعت ۱۹ طول کشید. دومین بخش از این مناظره پس از ۱۵ دقیقه فرصت استراحت و پذیرایی از کاندیداها آغاز شد.

در این بخش هر یک از ۶ کاندیداهای ریاست‌جمهوری (اسحاق جهانگیری، سیدابراهیم رئیسی، حسن روحانی، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی‌طبا) به سوالات مجری برنامه درباره مسائل اجتماعی پاسخ دادند.

سوال از جهانگیری درباره بهره گیری از نخبگان

اسحاق جهانگیری در بخش دوم برنامه مناظره امروز و در پاسخ به سوالی درباره بهره گیری از نخبگان برای آینده کشور اظهار داشت: همه پایش ها نشان می دهد که مردم و نخبگان ما وضعیت موجود را سیاه نمی بینند و امیدوارند که مسائل آینده کشور قابل حل است.

وی افزود: امروز کشور ما از دانش بالایی برخوردار است و یکی از وظایف معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری نیز این است که نخبگان کشور را ساماندهی کرده و از آنها استفاده کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در گزارشی هم که اخیراً از مراجع جهانی دریافت شده، رتبه علمی ایران در سطح منطقه و جهان قابل قبول است.

جهانگیری افزود: مهم این است که ارتباط دستگاه ها با صنعت و مراکز تولیدی کشور برقرار شود و اگر مراکز پژوهشی در مراکز تولیدی مستقر شوند می توانیم از توان نخبگان بهتر استفاده کنیم.

سوال از قالیباف درباره مؤلفه‌های اقتدار یک حکومت

قالیباف نیز در بخش دوم مناظره در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه جمعیت جوان یکی از مؤلفه‌های اقتدار یک حکومت است، مهمترین طرح و برنامه شما در جهت افزایش نرخ جمعیت چیست؟ گفت: قبل از پاسخ به این سؤال باید بگویم که در بخش قبلی سخنانمان، آقای روحانی گفتند آماری که من عرض کردم دروغ است. متأسفانه ما با پدیده‌ای روبرو هستیم که به دوربین نگاه می‌کنیم، چیزی می‌گوییم اما حرف دیگری می‌زنیم. شما قول دادید چهار میلیون شغل ایجاد کنید و تحول ۱۰۰ روزه در اقتصاد به وجود بیاورید؛ اما می‌گویید من این مسئله را از سایت‌های غیرمجاز گرفته‌ام.

وی در حالی که تصویر پرینت گرفته شده از سخنان حسن روحانی از سایت ریاست جمهوری را در مقابل دوربین گرفت، گفت: من تصویر و صوت این اظهارات آقای روحانی را آورده‌ام که در تبلیغات انتخاباتی ۹۲ این وعده‌ها را دادند؛ گفتم صوت این اظهارات هم پخش شود اما به من اجازه ندادند.

قالیباف گفت: این کار خوبی نیست، تهمت زدن خوب نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: موضوع جوانان مهمترین موضوعی است که باید به آن پرداخته شود؛ بزرگترین فرصت ما، نیروهای جوان هستند که به خاطر همان چهار درصد و رانت‌خواران، نتیجه این شده که از این جوانان استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: اگر همین‌گونه پیش رویم، در سال ۱۴۰۰ بخشی از جامعه ما پیر خواهد شد، بنابراین باید نرخ رشد جمعیت را متعادل کنیم.

سوال از رئیسی درباره ورزش پهلوانی

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر  برنامه هایش در جهت تقویت ورزش پهلوانی و مقابله با معضلات ورزش گفت: ورزش امری بسیار ضروری برای آحاد جامعه است و کشور ما استعداد این را دارد که در ورزش حرفه ای همگانی و قهرمانی حائز مقام های برتر بین المللی باشد.

وی با مهم ارزیابی کردن ورزش قهرمانی و مدال آوری در ورزش حرفه ای ادامه داد: ورزش همگانی باید با حمایت دولت در جامعه دنبال شود چراکه باعث نشاط در جامعه خواهد شد.

رئیسی با اشاره به نقش ورزش در ایجاد اشتغال اظهار داشت: یکی از میادین ارز آوری و اشتغال زایی در کشور ورزش است و امروز در کشورهایی مانند کشورهای آمریکای جنوبی، ورزش بعنوان یکی از ابزارهای ارز آوری و اشتغال نقش بسیار مهمی دارد.

وی گفت: جوانان حامی اشاعه ورزش قهرمانی و پهلوانی هستند و وظیفه دولت این است که با حمایت و سرمایه گزاری در امر ورزش به پویایی و نشاط ورزشی در جامعه کمک کند.

حجت الاسلام رییسی همچنین در جمع بندی پایانی مناظره ها گفت: 

یکی از مظلومیت‌های جمهوری اسلامی و نظام ما این است که دولت‌ها بعد از پایان کار خود حالت اپوزیسیون می‌گیرند در حالی که باید درباره 4 سال عملکرد خود به مردم پاسخگو باشند، اینجا اصلا بحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیست.

* باید یک میلیون مسکن درست شود و این متن برنامه ششم است.

* دولت موظف است طبق قانون عمل کند و اگر می‌خواهد طبق قانون عمل نکند نباید به میدان بیاید چون اولین وظیفه رئیس‌جمهور اجرای قانون است و باید بتوانند یک  میلیون شغل ایجاد کنند.

* ما برنامه داریم که یک میلیون مسکن حتما اجرا شود.

* زندگی امروز محرومان جامعه، بیکارها و بی‌مسکن‌ها ایجاب می‌کند که یک عزم راسخ در میدان مشکلات آنها را رفع کند.

* این اقدام که گفته شد یارانه افراد زیر پوشش کمیته امداد چندبرابر شده کار بسیار خوبی بود اما ای کاش این کار به جای چند ماه آخر دولت از اول دولت انجام می‌شد نه 4 ماه آخر.

سوال از هاشمی طبا درباره بازگشت ایرانیان نخبه و کارآمد

سید مصطفی هاشمی طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مناظره امروز در پاسخ به سوالی مبتنی بر اینکه چه اقداماتی را شما جهت بازگشت ایرانیان نخبه و کارآمد خارج از کشور انجام می دهید، اظهار داشت: طبیعتا فضای کسب و کار منجر به این می شود که افراد گرایش به بازگشت و سرمایه گذاری و هچنین استفاده از امکانات کشور را داشته باشند. در حقیقت با شناسایی این افراد و ایجاد تسهیلات لازم برای آنها و سرگردان نکردنشان در ادارات و اجازه دادن به سرمایه گذاری و استخدام بدون قید و شرط و هرگونه تشریفات منجر به بازگشت بسیاری از این عزیزان می شود.

وی افزود: من اطلاع دقیق دارم که امروز در یکی از ایالت های امریکا بسیاری از کارشناسان نفتی ما در آنجا هستند، اما به هر حال ضوابط پیچیده و مشکلاتی که در ارائه خدمات به آنها وجود دارد باعث می شود که آنها در بازگشت به کشور تردید کنند.

هاشمی طبا با بیان اینکه وقتی کسی در آنجا ماهی چهار یا پنج هزار دلار درآمد دارد ما نباید انتظار داشته باشیم که بخواهند اینجا با ماهی سه یا چهار میلیون تومان زندگی کنند، خاطرنشان کرد: ما باید از سرگردان ماندن آنها جلوگیری کنیم و زمینه و علاقه انجام این کار در کشور وجود دارد.

سید مصطفی هاشمی طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اظهارات پایانی خود در مناظره امروز گفت: همه ما دغدغه کار و خدمت به کشور را داریم اما برخی از دوستان، بعضی مسائل و وظایف که بیش از حد و حدود امکانات دولت است را بر خودشان تحمیل می کنند و به نوعی برخورد می شود که خدمات دولت ها که خدمات کمی هم نبوده است نادیده گرفته می شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت ها باید حتما در انجام اقدامات و وظایف خود اولویت بندی داشته باشند. سرمایه کارآفرینان و بخش خصوصی و تلاش آنها باید محترم شمرده شود و زمینه برای آنها و بخصوص شرایط برای جذب سرمایه گذاری خارجی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: شخصا معتقد هستم با توجه به تاکیدی که دوستان بر حفظ زیستگاه ایران به عنوان میراث گذشتگان در قبال ما داشتند در درجه اول از نظر من باید حفظ کشور و زیستگاه ایران بپردازیم و همچنین رسیدگی به محرومان و مستضعفان و اقشار ضعیف جامعه در حد حداقل یک زندگی شرافتمندانه از طرف دولت مورد تاکید قرار می دهم.

هاشمی طبا با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش صنعت، خدمات و گردشگری برای ایجاد اشتغال مورد تاکید وی است خاطرنشان کرد: هر اشتغالی با ارزش نیست چراکه اشتغال باید با ارزش افزوده همراه باشد، تولید باید تولید باکیفیت صادراتی و قابل و صادر کردن به خارج از کشور باشد تا اشتغال بتواند موقعیت و جایگاه مناسب خودش را در کشور بیابد.

سوال از میرسلیم درباره مشکل ترافیک

میرسلیم در مورد مهمترین برنامه دولت برای حل مشکل ترافیک گفت: یکی از مسائل بغرنجی که در کشور رخ داده عدم توجه به ترابری عمومی بوده است، که سرمایه های مردم در ترافیک به هدر برود و وقت و اعصاب مردم ضایع شود.

وی ادامه داد: سیاست های کلی ترابری را مشخص کردیم و آن اصالت دادن به ترابری عمومی بوده که یعنی استفاده از امکانات شخصی تحت الشعاع امکانات عمومی قرار بگیرد. باید گرایش به سمت استفاده از امکانات ترابری عمومی و راه آهنی و مترو باشد و اوقات مردم تلف نشود و دولت وظیفه مند است در این زمینه اقدام کند، ترابری عمومی چاره گشای بسیاری از مشکلات کشور خواهد بود.

سوال از روحانی درباره حقوق زنان

روحانی نیز در دور دوم مناظره در خصوص حقوق زنان گفت: اشتغال زنان اهمیت زیادی دارد، در این دولت اقدام مهمی صورت گرفت. اشتغال زیادی دولت برای جوانان ایجاد کرد، ۷۰۰ هزار شغل برای بانوان ایجاد کردیم، در استخدام اخیری که ابلاغیه‌اش فقط برای مردان بود و بعد عوض شد، خانم‌ها ۵۳ درصد در آزمون برای استخدام موفق شدند.

وی با بیان اینکه زنان درصد بالایی از دانشجویان را تشکیل می‌دهند، گفت: در برخی زمینه‌ها استعدادهای زنان بیشتر از آقایان است. صیانت از آنها مهم است. باید کاری کنیم خانواده‌ها استحکام داشته باشند.

روحانی دلیل اصلی آسیب‌های اجتماعی را از بین رفتن استحکام و صیانت خانواده خواند و گفت: نتوانستیم همه افراد خانواده را برای شرایط امروز آماده کنیم.

روحانی اظهار داشت: من قصد داشتم جمع‌بندی راجع به مسئله سرمایه‌های اجتماعی و مسائل اجتماعی داشته باشم، منتهی چون سه نسبت به من داده شد که نادرست بود و شاید بعداً فرصتی برای پاسخگویی نداشته باشم، فعلاً از همین فرصت برای پاسخگویی استفاده می‌کنم.

وی ادامه داد: ارائه برنامه ۱۰۰ روزه از سوی کاندیداها در دنیا معمول است، در دوره قبل هم بنده یک برنامه ۱۰۰ روزه داشتم که در پایان ۱۰۰ روز اعلام کردم که چه کارهایی انجام دادم؛ یکی از آنها توافق هسته‌ای بود که در همان مدت ۱۰۰ روز، توافق موقت ژنو صورت گرفت، بنابراین این حرف کاملاً روشن است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص وعده اشتغال چهار میلیونی‌اش نیز گفت: بنده در مصاحبه‌ای گفتم اگر ۱۰ میلیون گردشگر در سال اضافه شود، این اشتغالزایی صورت می‌گیرد.

در میانه مناظره فرصت یک دقیقه و هشت ثانیه‌ای روحانی به پایان رسید و مجری به وی تذکر داد که دیگر فرصتی برای صحبت ندارد، اما روحانی به اظهارات خود ادامه داد و گفت: اتهام دروغ به من زده شد، صادرکننده‌ها جلسه گذاشتند، از من دعوت کردند و من سخنرانی کردم. در آنجا به صادرکنندگان برتر جوایزی داده شد، اصلاً نمی‌شناختیم این افراد چه کسانی هستند.

وی با اشاره به قالیباف گفت: ایشان این مطلب را بدون اینکه با دقت اعلام کنند، بیان کردند.

در ادامه محمدباقر قالیباف که از سوی روحانی متهم شده بود، اظهار داشت: شما لوح دادید، مصاحبه رئیس قوه قضائیه وجود دارد، همین آقایی که در زندان است، رئیس قوه قضائیه اعتراف کردند همین آقا به ستاد شما کمک کردند؛ این پدیده زشت است، به دوربین نگاه می‌کنید و نمی‌گویید.

روحانی خطاب به قالیباف گفت: ایشان اتهام می‌زند، ستاد من تکذیب کرده، همه هم شنیدند، او هم نگفته که کمک کرده، بلکه گفته‌اند آن فرد مدعی شده است، یک فرد مفسد محکوم به اعدام، یک ادعایی کرده است، از آدم مفسد که کسی نقل‌قول نمی‌کند؛ از اینجا به مردم می‌گویم که در این جلسه هر سه مورد دروغ محض بوده است.

پایان مناظره با سخنان میرسلیم

میرسلیم که سه دقیقه وقت اضافه آورده بود در پایان این مناظره فرصت یافت تا در خصوص برنامه های دولتش صحبت کند. وی گفت: سرمایه اصلی ما در جمهوری اسلامی، نیروی انسانی است. ما به فضل خدا می توانیم راه پیشرفت را به دور از دعواهای سیاسی پیش بگیریم و برای این کار باید به آموزش و پرورش و تربیت جوانان توجه شود و با گسترش سرمایه انسانی به جنگ با فقر و بیکاری برویم.

وی افزود:چاره جویی معضل اعتیاد و رسیدگی به معتادان به عنوان بیماری از دیگر برنامه های ما است. همچنین باید مشکل حاشیه نشینی از طریق توزیع مناسبت جمعیت حل شود. فهم و پاسداری عالمانه و مدبرانه و فنی از محیط زیست با شناخت آسیب ها و بکارگیری تجربه ۴۰ ساله ای که من در این زمینه دارم می تواند راهکار بسیاری از مشکلات کشور باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.