خبرنگار حوزه ایران روزنامه «گاردین»، در یادداشتی تأکید کرده که انتخابات در ایران رقابتی است و مردم اهمیت زیادی برای آن قائل هستند.

غرب مقصر دستاورد اقتصادی کمتر از انتظار روحانی است/ انتخابات در ایران رقابتی است

  به گزارش «قدس آنلاین»،   «سعید کمالی دهقان» خبرنگار حوزه ایران روزنامه «گاردین» در یادداشتی که روز جمعه منتشر شد، تأکید کرده است که بر خلاف آنچه برخی گروه‌های خارج‌نشین از جمله گروهک تروریستی منافقین تبلیغ می‌کنند، انتخابات در ایران رقابتی است و از اهمیت بالایی برای مردم برخودار است.

نویسنده یادداشت در ابتدا می‌نویسد لحن افرادی چون «رضا پهلوی» فرزند شاه مخلوع که آشکارا از کشورهای خارجی برای «تغییر رژیم» در ایران درخواست کمک کرده، مشابه جمهوری‌خواهان جنگ طلب و سیاستمداران تندروی اسرائیلی است.

او به گروهک تروریستی منافقین هم اشاره کرده و با بیان اینکه این گروه تا چند سال قبل در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا بود، نوشته این سازمان «فرقه‌مانند» توانسته با پرداخت پول به سیاستمداران آمریکایی، اهداف خود را پیش ببرد.

کمالی دهقان اذعان کرده است منافقین به دلیل همکاری با رژیم عراق در جریان جنگ تحمیلی، به شدت در ایران منفور هستند. به گفته نویسنده، عربستان سعودی یکی از طرفداران و مدافعان این گروهک است.

خبرنگار گاردین با اشاره به اظهارات «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که گفته بود در کنایه‌ای به عربستان گفته بود در برخی از کشورهای منطقه برگزاری انتخابات «یک رویا» است، به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران اشاره کرده است.

وی نوشته است: «تا چند هفته دیگر، ایرانی‌ها بار دیگر پای صندوق‌های رأی می‌روند تا دولت آینده را انتخاب کنند. گروه‌هایی چون مجاهدین خلق انتخابات‌های ایران را بی‌حاصل به تصویر کشیده‌اند. هرچند به دلیل حجم گزینش کاندیداها، این انتخابات‌ها از عادلانه بودن فاصله دارند، اما هنوز هم رقابتی هستند و رأی‌دهندگان آن‌ها را جدی می‌گیرند.»

گاردین به انتخابات سال ۱۳۹۲ اشاره کرده و نوشته است که روحانی وعده توافق هسته‌ای را عملی کرده، اما «اگر او تا آن حد که انتظار می‌رفت در زمینه اقتصادی موفق نبوده، به دلیل این نیست که دولت او تلاش کافی برای تولید سرمایه نکرده، بلکه به دلیل این است که غرب، به خصوص ایالات متحده و بریتانیا، دسترسی مناسب به بازار جهانی را برای ایران فراهم نکرده‌اند.»

او در نهایت با بیان این ادعا که ایرانی‌ها به دنبال «تغییرات تدریجی» هستند، مشارکت گسترده مردم ایران در انتخابات را «رد آن چیزی که پهلوی و (مریم) رجوی ارائه می‌کنند»، توصیف کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.