جامعه:قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصول کلی خویش، شورا را به عنوان ابزار تجلی اراده مردم و نهاد سیاسی تصمیم گیرنده مورد پذیرش قرار داده است. شوراهایی که از اردیبهشت ماه ۱۳۷۸ و پس از فرمان تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا با عضویت حدود ۱۸۵ هزار نفر آغاز به کار کرد و اکنون پس از گذشت ۱۸ سال، با توانی مضاعف به فعالیت می‌پردازد.

شوراهای شهر بصورت قانونی به شوراهای شهرداری تغییر ماهیت داده‌اند

مریم احمدی شیروان: مهندس مهدی چمران، رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شوراهای شهر، از سایر نهادهای عمومی کشور مانند مجلس شورای اسلامی دیرتر شکل گرفت، در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان می‌کند: همین تعویق سبب شد که حتی در زمان تصویب قانون مربوط به آنان، نمایندگانی از شوراهای شهر حضور نداشته باشند.

او تاکید می‌کند: البته این عقب‌ماندگی‌ها هنوز هم وجود داشته و محسوس است. اما با وجود تمام این عقب ماندگی‌ها و عقب نگه داشتن‌ها برای دور ماندن شوراها از جایگاه واقعی خویش، خوشبختانه مدیریت‌های شهری در تمام شهرها و به ویژه کلان شهرها فعالیت چشمگیری داشته و به بهترین شکل وظایفش را عمل کرده است. چمران تشریح می‌کند: در این سال ها شوراهای شهر، با مبنای علمی و برنامه‌ریزی صحیح، سبب رشد و حرکت به سمت جلوی پارلمان شهری شدند که قطعاً اگر امکانات مالی و قوانین محکم‌تری وجود داشت، این پیشرفت‌ها بیشتر بود.

در دوره جدید شوراها، از مدیریت یکپارچه شهری و لایحه پایدار درآمدهای شهرداری خبری نیست، چرا که هنوز در دولت تصویب نشده است وی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه درآمدهای شهرداری‌ها هنوز پایدار نشده و مشکلات مالی و درآمدی و مسائل و قوانینی وجود دارد که آزادی عمل را از شوراها گرفته، می‌گوید: این مشکلات تا حدی است که شوراهای شهر به شوراهای شهرداری تغییر هویت داده‌اند که متاسفانه بر اساس قانون است.

چمران در پایان خاطر نشان می‌کند: در دوره جدید شوراها، از مدیریت یکپارچه شهری و لایحه پایدار درآمدهای شهرداری خبری نیست، چرا که هنوز در دولت تصویب نشده است و امیدواریم با پیگیری اعضای شوراها و اقدام از طریق مجلس، هر چه سریعتر این کار انجام شده تا نتایج مطلوب آن را شاهد باشیم.

شوراها از مرحله آزمون و خطا خارج شده‌اند

یک عضو شورای شهر بندرعباس نیز با اشاره به اینکه برای بیشتر شدن قدرت اجرایی و توان بالای پیگیری امور شوراها نیاز به اهتمام مجلس وجود دارد، به خبرنگار ما می‌گوید: باید شوراها قدرت داشته باشند تا خروجی مصوبات آنها ضمانت اجرایی داشته باشد، علاوه بر آن بحث مدیریت واحد شهری باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

کیانوش جهانبخش، تصریح می‌کند: باید تلاش کنیم آگاهی مردم بالاتر رفته و کمک کنیم آن ها افرادی را انتخاب کنند که دارای قدرت چانه‌زنی و لابی‌گری سیاسی باشند تا بتوانند از این قدرت استفاده کرده و ضعف‌های قانونی شوراها را پوشانده و با توانمندی و دانش خودشان سطح شوراها را بالاتر ببرند.

عضو شورای شهر بندرعباس در ادامه اضافه می‌کند: شوراها در طول این چند دوره، از مرحله آزمون و خطا و بررسی چالش‌های روبرو خارج شده و شورای چهارم از نظر میزان مصوبات و اجرایی کردن آن ها و نیز سیاست‌گذاری و نوع برنامه‌های اجرایی، بسیار مناسب‌تر و پخته‌تر از برنامه‌های قبلی عمل کرده است. یقیناً شورای پنجم با توجه به قانون تازه تصویب الزام قانونی داشتن مدرک کارشناسی، برای نمایندگان شهرهای بالای بیست هزار نفر در انتخابات شوراهای شهر از سطح تخصص‌ و اثرگذاری بالاتری برخوردار خواهد بود. بر همین اساس پیشنهاد شده است که شوراها بر اساس کمیسیون‌های تعریف شده در حوزه شهری، کارشناس متخصص تقاضا و کاندیداها در همان فضای خاص و مورد نیاز ثبت‌نام و انتخاب شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.