مشهد- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت یازدهم یا نمی داند، یا نمی خواهد یا احساس می کند که نمی تواند نظام بانکی کشور را تغییر دهد، چراکه جدیت لازم را در این زمین نداشته و در این چهارسال ذره ای در نظام بانکی کشور تغییرات ایجاد نشده است.

عده ای بدون صلاحیت در برخی جایگاه ها قرار گرفته اند/دولت در تغییر نظام بانکی کشور جدیت ندارد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمد حسین حسین زاده بحرینی عصر شنبه در نشست اقتصادی سیاسی در دانشگاه شهید مطهری، چالش کشور را در بخش اقتصاد پولی عدم استفاده صحیح از نهاد بانک دانست و متذکر شد: بانک، اقتصاد را تسخیر کرده، اما آن کارکرد اصلی خود را نداشته است، به عنوان مثال، دولت ادعا می‌کرد جلوی نقدینگی را می‌گیرد، اما نقدینگی در این چهارسال، سه برابر شده که  این نقدینگی را بانک ها ایجاد کرده اند.

وی با بیان اینکه نقدینگی کشور به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد رسیده است، گفت: دولت و بانک مرکزی سعی کرده اند، جلوی نقدینگی را بگیرند، اما نتوانسته اند، چراکه بانک ها به بانک مرکزی بدهکارند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت ادعا می‌کند، تسهیلات سرمایه در گردش ارائه داده، اما همه این تسهیلات مربوط به سال‌های گذشته است.

حجت الاسلام بحرینی با اشاره به اینکه یکی از کارهایی که باید انجام شود، اصلاح نظام بانکی است، یادآور شد: بانک مرکزی باید خود را مسؤول اصلاح نظام بانکی بداند.

وی گفت: همه درد ما این نیست که عده ای تعمدا خواسته اند، به نظام ضربه بزنند، بلکه درد ما این است که عده ای در جایی نشسته اند که صلاحیت لازم را ندارند.

بهره وری در اقتصاد کشور پایین است

با بیان اینکه چالش های اساسی در اقتصاد ایران با گذشت زمان بیشتر می‌شود، گفت: اقتصاد به دو بخش واقعی و مالی تقسیم‌ می‌شود؛ اقتصاد مالی یعنی اقتصادی که با پول به وجود آمده و اقتصاد واقعی همان کار، تلاش، فعالیت های اقتصادی و تولید است.

وی افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد بخش اقتصاد، پولی است و یکی از آثار آن این است که ماهیت پول به درستی شناخته نشده است، بسیاری از قانون گذاران شناخت دقیق و تحلیل درستی ندارند، برای همین نمی‌توانند ربا را ردیابی کنند و آن را حل کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به اینکه مهم ترین مشکل اقتصاد واقعی، مشکل بهره وری پایین است، متذکر شد: امروز اقتصادهای دنیا بر سر بهره وری رقابت می‌کنند و آنهایی موفق هستند که بهره وری بهتری داشته اند.

حجت الاسلام بحرینی ادامه داد: بهره وری در اقتصاد ایران به شدت پایین است و شاخه های مختلف آن همچون نیروی کار، انرژی، سرمایه و زمین کیفیت پایینی دارد.

وی با بیان اینکه کالای قاچاق و واردات بی رویه ریشه اقتصادی درهمین بهره وری دارد، اضافه کرد: وقتی کالای داخلی ۹۰ درصد کیفیت پایین تر و قیمت آن ۲۰۰ درصد بالاتر باشد، غیرت ملی کاری نمی کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: مشکل اصلی اقتصاد ما، تولیدات بی کیفیت و گران است و بهره وری پایین انرژی، سرمایه های اجتماعی، نیروی انسانی و منابع طبیعی از مهم ترین مشکلات کشور محسوب می شود.

دولت با عملکرد نادرست در حوزه اقتصاد بازار را به خارجی ها واگذار کرد

حجت الاسلام بحرینی در مورد هدفمندی یارانه ها گفت: دولت باید تکلیف هدفمندی یارانه ها را زودتر مشخص می‌کرد، چراکه قرار بر این بود که ما به ازای صرفه جویی افراد به آنها پاداش دهیم، اما دولت جسارت لازم برای پیشنهادات گفته شده را نداشت، برای همین است که نظام هدفمندسازی ما از ابتدای دولت احمدی نژاد هیچ تغییری نکرده است.

وی تاکید کرد: دولت ها با نداشتن درک صحیح از سازوکار چرخه های اقتصادی در عمل سبب شدند، اقتصاد ایران بی بهره باشد، نه تنها بازارهای دیگر کشورها را کنترل نکرده، بلکه بازارهای خود را نیز دو دستی تقدیم دیگر کشورها کرده است.

وی با بیان اینکه باید کاری کرد که کالای قاچاقی در داخل به صرفه نباشد، گفت: راه حل آن، بازگشت به سازوکار قیمت منابع است،   منابع انرژی باید قیمت های واقعی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.