رئیس جامعه دامپزشکان کشور از رشد ۲۰ درصدی ابتلا به بیماری تب مالت در کشور خبر و درباره مصرف لبنیات سنتی هشدار داد.

ابتلا به تب مالت ۲۰درصد افزایش یافت/هشدار درباره مصرف لبنیات سنتی

  به گزارش «قدس آنلاین»،  پیام محبی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی دامپزشکی برگزار شد، با بیان اینکه آمار ابتلا به تب مالت در کشور حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: دلیل این امر مصرف غلط لبنیات است.

وی با اشاره به اینکه مصرف سرانه لبنیات در کشور پایین است، گفت: ما در دهه ۸۰ روی مصرف محصولات پاستوریزه بسیار کار کرده بودیم، اما یک خبر غلط باعث شد جامعه شیرگریز کشور شیرگریزتر شود و مصرف لبنیات به شدت افت پیدا کند.

رئیس جامعه دامپزشکان کشور افزود: در عین حال ما شاهد بودیم مصرف لبنیات سنتی در کشور افزایش پیدا کرد که همین مسئله باعث افزایش شیوع تب مالت شده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ روغن پالمی در شیر وجود ندارد، ادامه داد: محصولاتی که روغن پالم در آنها وجود داشته بستنی و ماست پرچرب بوده که آن هم با مجوز وزارت بهداشت انجام می شده است.

محبی با بیان اینکه کارخانه های لبنیاتی شیرهای باکیفیت، فاقد آنتی بیوتیک و دارای بار میکروبی پایین را از دامداران خریداری می کنند، افزود: شیرهای برگشتی از کارخانجات وارد واحدهای لبنیات سنتی می شود و مردم آنها را خریداری می کنند که همین مسئله باعث ایجاد مشکل در جامعه می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز جهانی دامپزشکی اظهار داشت: شعار امسال «مقاومت ضد میکروبی از اقدام تا عمل» است.

محبی با بیان اینکه ما در کشورمان مصرف آنتی بیوتیک بالایی داریم، افزود: این مسئله می تواند آینده خطرناکی را برای ما رقم بزند و ما هر چه بتوانیم مصرف آنتی بیوتیک را کاهش دهیم به نفع خودمان و به نفع جهان است.

رئیس جامعه دامپزشکان کشور با اشاره به مقاوم شدن بیماری ها به آنتی بیوتیک ها اضافه کرد: به عنوان مثال بیماری سل تقریبا در جهان ریشه کن شده بود، اما در حال حاضر سلی ایجاد شده که تقریبا به تمام آنتی بیوتیک ها مقاوم است و اگر کسی به این بیماری مبتلا شود، هیچ چاره ای برای او وجود ندارد، بنابراین ما باید در زمینه کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها اقدامات جدی انجام دهیم.

محبی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم فرهنگسازی در زمینه رعایت برخی مسائل بهداشتی دامپزشکی تاکید کرد و گفت: زمانی که شهروندان اقدام به کشتار گوسفندی می کنند که کبد آن دچار مشکل است و کیست دارد، کبد حیوان را جلوی سگ یا گربه می اندازند تا خورده شود، در حالی که این عضو باید به شکلی بهداشتی معدوم گردد.

وی توضیح داد: جگر کیست دار گوسفند اگر توسط انسان خورده شود مشکلی برای او ایجاد نمی کند، اما خوردن آن توسط حیوانات دیگر باعث تکثیر بیماری می شود؛ در حالیکه متاسفانه این فرهنگسازی در جامعه ما انجام نمی شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.