شهرستانی گفت: سال ۹۵ شرایط برای تولید سخت بود، بعید می‌دانم تا پایان بهار هم صنعت تکانی بخورد.

۱۰ کارخانه تولیدکننده فولاد تعطیل شدند/ اغلب کارخانه‌ها با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، رضا شهرستانی در رابطه با وضعیت صنعت فولاد در سال ۹۵ بیان داشت: سال ۹۵ سال خوبی برای تولید نبود و تولیدکنندگان نیز شرایط خوبی را پشت سر نگذاشتند، در حقیقت نه تنها هیچ گونه حمایتی از تولید در صنعت نشد بلکه حتی همدلی و همراهی هم با تولیدکنندگان صورت نگرفت به طوری که بیمه های اجتماعی و اداره های برق و  دوستان مسئول هیچ گونه مساعدتی با ما نداشتند.

مدیرعامل شرکت تولید نورد و قطعات فولادی گفت: حتی ما جلسه ای خدمت معاون وزیر صنعت بودیم تا مشکلات خود را با ایشان درمیان بگذاریم ایشان در جلسه گفتند برای چه از ما خواسته اید در این جلسه باشیم از ما هیچ چیز برنمی آید!

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد عنوان کرد: بسیاری از کارخانه ها متوقف شدند که تعدادی از آن ها مجددا فعالیت را از سر گرفته اند و تعدادی دیگر فعلا نتوانسته اند سر پا شوند، ما حدود ۳۵ میلیون تن ظرفیت "نورد" داریم، اما سال گذشته حدود ۱۴ میلیون تن تولید بیشتر نداشته ایم، یعنی چیزی حدود یک سوم ظرفیت تولید و این نشان می دهد که بسیاری از کارخانه ها تعطیل و تعداد دیگر هم با ظرفیت ۳۰ نهایتا ۷۰ درصد تولید داشته اند.

شهرستانی بیان داشت: در حوزه فولاد بسیاری از برندها دوست ندارند که بازار متوجه شود که آن ها به صورت موقتی دست از فعالیت کشیده اند، بنابراین اطلاعی از وضعیت خود نمی دهند اما تولیدی معادل ۳۰ درصد ظرفیت در بخش نورد نشان می دهد که اوضاع صنعت خوب نبوده است، و حداقل ۱۰ کارخانه را که بنده خودم مطلع هستم که دیگر تولیدی ندارند.

وی در رابطه با بازار داخلی صنعت فولاد گفت: اختلاف قیمتی که در دو بخش تختال و طویل وجود داشت در تاریخ فولاد کشور سابقه نداشته است، به دلیل رکود مسکن در بازار داخلی تقاضا برای بخش طویل کاهش و افت شدید داشت و لذا تولیدکنندگان زیان زیادی دیدند.

شهرستانی خاطرنشان کرد: در حقیقت در بخش طویل با وجود افزایش قیمت جهانی قیمت تولید داخل کشور  آن چنان پایین بود که حتی چین تمایل به واردات محصول از ایران از جمله واردات شمش را داشت و دلیل این پایین ماندن قیمت کاهش تقاضای بازار داخلی بود

وی اضافه کرد: اما در بخش تختال به خاطر تقاضایی که در صنایع از جمله خودروسازی و دیگر صنایع وجود دارد حتی تا حدی کمبود ورق هم داشتیم که به همین دلیل ۳ میلیون تن واردات در این بخش صورت گرفت.

عضو انجمن فولاد کشور خاطرنشان کرد: الان هم که دولت تصمیم گرفته تا پایان انتخابات قیمت را ثابت نگه دارد و این در حالی است که هزینه تولید افزایش یافته بنابراین بعید می دانم که تا پایان بهار صنعت تکانی بخورد و همچنان بدون تحرک خواهد ماند.

منبع: نسیم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.