رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در واکنش به ادعای ترامپ در بازنگری در برجام گفت: تا به حال خیلی صحبت شده است. ما بیشتر به عمل نگاه می کنیم تا صحبت ها.

ایجاد مرکز پیشرفته ایمنی از توافقات با اتحادیه اروپا است / با خدشه بر برجام همه متضرر می شوند

  به گزارش «قدس آنلاین»،  میگل آریاس کانیته، کمیسیونر انرژی و تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا در راس هیاتی با علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و در خصوص مسائل دو جانبه گفتگو کرد.

صالحی با اشاره به یادداشت تفاهم امضاء شده میان طرفین در بهمن ۹۴، گفت: در فاصله حدود یکسال و چند ماه دستاوردهای بسیار خوبی داشتیم و تقریباً تمام آنچه که توافق کرده بودیم را عملیاتی کردیم.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: یکی از این موارد برگزاری سمینار مشترک میان مسئولان عالی رتبه دو طرف در بروکسل بود که اسفند ماه برگزار شد که نمایندگان مجلس و جمعی از مسئولان کشور و مسئولان بلند پایه اتحادیه اروپا در این سمینار شرکت کردند و قرار است در همین جهت سمینار دومی هم در آینده نزدیک در اصفهان برگزار کنیم.

وی افزود: علاوه بر این کارگروهی فنی را در همین رابطه تشکیل داده ایم که مسئولیت پیگیری تحقیق و توسعه (R&D) را برعهده دارد. این کارگروه امکانات مختلف تحقیق و توسعه را مورد بررسی قرار می دهد.

صالحی با اشاره به نقشه راه در دست اقدام خاطرنشان کرد: بر اساس این نقشه راه ایران می تواند از امکانات یورو اتم که مجموعه ای از کشورهای اروپایی هستند که فعالیت های هسته ای مشترک دارند در قالب یک توافق نامه در ابعاد تحقیق و توسعه استفاده نماید. همچنین برنامه بلند مدت تری نیز داریم که بر اساس آن اتحادیه اروپا به پیشبرد فعالیت های هسته ای صلح آمیز با بار مالی ۲۰ میلیون یورویی که به احتمال زیاد اروپایی ها آن را تامین خواهند کرد، کمک خواهد کرد.  

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: از موارد دیگری که توافق شده است، سرمایه گذاری ۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا در کمک به ارتقاء مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور و همچنین ارزیابی کامل ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر تحت عنوان Stress test است که قراردادهای آن بسته شده، شرکت های مورد نظر مشخص شده اند و کار در حال انجام است.

وی ادامه داد: ایجاد مرکز پیشرفته ایمنی در کشور از دیگر موارد مورد توافق با اتحادیه اروپا است که در دست پیگیری است. انشاء الله در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات ساختمانی این مرکز که می تواند به کشورهای منطقه خدمات ارائه کند، باشیم.

صالحی ابراز امیدواری کرد: با نقشه راه و تفاهم نامه های آتی شاهد گسترش بیش از پیش همکاری های هسته ای صلح آمیز میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا باشیم.

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری که در خصوص ادعاهای رییس جمهور آمریکا درباره گفتگوی مجدد و بازبینی برجام سوال کرد، گفت: تا به حال خیلی صحبت شده است. ما بیشتر به عمل نگاه می کنیم تا صحبت ها. ممکن است بخش قابل توجهی از صحبت ها مربوط به داخل آمریکا باشد. لذا اگر بر اساس عقلانیت عمل بشود تصور ما این است که برجام باید پابرجا بماند.

وی ادامه داد: نفع برجام برای ایران، جامعه بین المللی، منطقه و معاهده NPT است. لذا اگر خدشه ای بر برجام وارد شود، همه متضرر می شوند. برجام چند طرفه است. فقط موضوع ایران و آمریکا نیست که موضوع دو طرفه مطرح شود. از این رو ما خیلی روی این صحبت ها نظری نداریم و صبر می کنیم ببینیم چه اقدامی می کنند. ما هیأت نظارت بر برجام را داریم که در زمان مقتضی بر اساس اقدامات عملی انجام شده تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.   

همچنین کمیسیونر انرژی و تغییرات آب و هوای اتحادیه اروپا در سخنانی با اشاره به همکاری‌های هسته‌ای مشترک ایران و اروپا اظهار داشت: بعد از اجرایی شدن برجام رفت و آمدها و همکاری‌های خوبی میان دو طرف شکل گرفته است و این همکاری‌ها ادامه دارد.

وی به برگزاری سمیناری میان ایران و اروپا با تاکید بر دستاوردهای دیپلماسی چند جانبه، گفت: ما توافق کرده‌ایم که برای ارتقاء ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای ایران با یکدیگر همکاری داشته باشیم و استرس تست در رابطه با این همکاری‌ها انجام می‌شود.

کانیته تاکید کرد: ایران پتانسیل خوبی در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای دارد و قرار است این همکاری‌ها در سطح یورواتم ارتقاء یابد.

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره درخواست آمریکا برای بازبینی برجام خاطر نشان کرد: همان‌طور که موگرینی بارها گفته‌اند این مهم است که همه کشورها برجام را حمایت و اجرا کنند. برجام مورد تایید همه کشورهاست.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.