بجنورد- رئیس سازمان امورعشایر کشور گفت : ازابتدای برنامه توسعه تاکنون ۹۰ هزارخانوار عشایری درقالب طرح اسکان عشایر در کانون های اسکان خودجوش و هدایتی اسکان داده شدند.

۹۰ هزار خانوار عشایری در طرح اسکان عشایر ساماندهی شدند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، کرمعلی قندالی پیش از ظهر یک شنبه درجمع خبرنگاران خراسان شمالی با بیان اینکه اسکان عشایر به عنوان سیاست اجباری نیست بلکه داوطلبانه است،اظهارداشت: دربحث ساماندهی واسکان ظرفیت های تولیدی مدنظراست و اغلب عشایری که ساماندهی شدند مشغول زراعت و دامپروری هستند.

وی از پیش بینی ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های عشایری درسال جاری خبرداد و افزود: تسهیلات درمناطق برخوردار با سود ۱۰ درصد و مناطق غیربرخوردار۷ درصد به عشایر پرداخت می شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله با ضمانت های زنجیره ای پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ سال برگزاری شورای امور عشایر در کشور تعطیل شده بود افزود: در دولت تدبیر و امید این شورا برگزار شد که مصوبه های آن همانند مصوبه هیات دولت است و طبق قانون باید اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: در این سه سال در این شورا در حوزه بهداشت و درمان، سواد و دانش و فرهنگ طرح های خوبی مصوب شده است که با اجرایی شدن آنان بخشی زیادی از مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

قندالی تصریح کرد: طرح حوزه بهداشت و درمان و سواد به زودی به استان ها ابلاغ خواهد شد.

وی بر بالا بردن تولیدات عشایری نیز اشاره کرد و افزود: برای اجرای طرح پروار بندی دام عشایر نیز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است که کمک خوبی برای اشتغال و تولید عشایر خواهد شد.

وی با بیان اینکه آیین نامه ساماندهی عشایر مظلوم واقع شده است گفت: آیین نامه ساماندهی عشایر مصوبه دولت هشتم بود که در این آیین نامه وظیفه تمامی دستگاه های اجرایی در رابطه با عشایر تایین تکلیف شده اما تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: برای نوشتن این آیین نامه در آن زمان سه سال بر روی آن کار کردیم و برای مصوبه شدن آن نیز زحمت های زیادی کشیده شد اما دستگاه های اجرای طبق آن عمل نمی کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون تنها دستگاه های اجرایی استان تهران طبق این آیین نامه فعالیت می کنند افزود: استان خراسان شمالی نیز به عنوان پایلوت در این راستا فعالیت کند چرا که این ظرفیت را نیز دارد.

قندالی افزود: در صورت اجرایی شدن این آیین نامه تمامی دغدغه مسئولان و همچنین خانوار های عشایری در زمینه های مختلف از جمله آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و سایر موارد برطرف خواهد شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.