معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه متغیر بحرانی در فضای رسانه‌ای امروز کشور «اخلاق حرفه‌ای» است، گفت: این موضوع چالشی است که اکثر رسانه‌ها از جمله مطبوعات کاغذی با آن مواجه هستند.

«اخلاق حرفه‌ای» متغیر بحرانی در فضای رسانه‌ای امروز کشور است

به گزارش «قدس آنلاین» حسین انتظامی پیش از ظهر امروز در آئین اختتامیه نخستین  جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران با بیان اینکه امیدواریم این جشنواره استحکام بیشتری پیدا کند، اظهار کرد: در حوزه رسانه همین که برگزای جشنواره مطبوعاتی به شکل سنتی که دولت متولی آن بود به تشکلهای صنفی واگذار شد، کار بزرگی صورت گرفت.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد ادامه داد: از تشکلهای صنفی خواهش کردیم تا خودشان برگزاری جشنواره و داوری آثار را برعهده بگیرند که قطعاً این موضوع برای همکاران رسانه‌ای پذیرفتنی‌تر است و بر مشروعیت آن نیز می‌افزاید.

وی اشاره‌ای به آموزش و قالبهای رسانه‌ای داشت و ابراز کرد: اگر بخواهیم آسیب‌های رسانه را فهرست کنیم با مقولاتی همچون اقتصاد رسانه، ظهور و همه‌گیری رسانه‌های مدرن، تنوع مخاطبان، سطح دسترسی به رسانه‌ها و سرعت حیرت‌آور رسانه‌های نوین مواجه می‌شویم که به واسطه سرعت تحولات بالای آی‌تی، می‌تواند آسیبهایی را برای رسانه‌ها داشته باشد.

انتظامی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی متغیر بحرانی در فضای رسانه‌ای کشور  «اخلاق حرفه‌ای»  است،   تصریح کرد: این موضوع چالشی است که اکثر رسانه‌ها از جمله مطبوعات کاغذی با آن مواجه هستند؛ قطعا اگر به این مقوله اهمیت دهیم، با مسئولیت بیشتر می‌توانیم کمک کنیم تا رسانه بیشتر دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته و در آستانه بعثت پیامبر اکرم (ص) عده‌ای از رسانه‌ایها از میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه رونمایی کردند؛ در بحث اخلاق حرفه‌ای از کلیات پرهیز کردیم و مثلا به صرف خوب بودن اخلاق و انصاف بسنده نکردیم و به شدت در آن ریز شده‌ایم.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: مثلا در این میثاق، موضع ما نسبت به ضبط صدای افراد بدون اطلاع آنها توسط خبرنگاران، مشخص شده همچنین موضع ما در مسائلی مانند نوع مواجهه با متهمان، مجرمان و کودکان مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: میثاق حتماً از حوزه قانون و حقوق می‌تواند موثر باشد زیرا امری درونی است و همه هم‌پیمان می‌شویم تا موارد مورد پیمان را رعایت کنیم.

انتظامی تصریح کرد: اگر اهالی مطبوعات این میثاق را نمی‌پذیرند، خودشان اقدام به نوشتن میثاقهای مجزا کنند و در نهایت همه این میثاقها را یکی کنیم تا هویت ما در جامعه نیز شفاف‌تر و مشخص‌تر شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.