تبریز- نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها گفت: ۳۰ درصد از روستای استان در مسیر سیل ساخته شده اند.

۳۰ درصد روستاهای آذربایجان شرقی در مسیر سیل ساخته شدند

علیرضا لعل اکبری/ نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها گفت: ۳۰ درصد از روستای استان در مسیر سیل ساخته شده اند.

بهنام مفضفی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: اغلب روستاهای آذربایجان شرقی بدلیل کوتاهی صورت گرفته از سوی دستگاه های ذی ربط در مسیر رودخانه ها بنا شده و خطرات ناشی از سیل این روستاها را تهدید می کند.

وی اظهار داشت: وقوع سیل یک حادثه طبیعی به شمار می آید اما ضروری است که دستگاه های مرتبط با اتخاذ تصمیم های  صحیح مانع از وقوع خسارت به روستاییان شود.

وی با اشاره به وقوع سیل اخیر در استان و خسارت های فراوان آن خاطرنشان کرد: خسارت های امروز روستاییان حاصل بی تدبیری و غفلت ۲۰- ۳۰ سال گذشته مسوولان است.

مفضفی تصریح کرد: همانطور که شهرداری ها در شهرستان ها اقدام به صدور پروانه ساخت می کنند و حساسیت هایی را اعمال می کنند ضروری است که در مناطق روستایی این توجه از سوی دهیاران و مسوولان روستایی صورت بگیرد.

نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها افزود: بهره گیری از حمایت های دولتی، بکارگیری نظر کارشناسان و نظارت های لازم از سوی بنیاد مسکن در امر جانمایی و ساخت و ساز منازل روستایی کمک موثری برای در امان ماندن روستاییان از سیلاب ها می کند.

وی خاطرنشان کرد: روستاهایی در آذربایجان شرقی شناسایی شده اند  که در مسیر سیل بنا شده و با وقوع سیلاب کل روستا از بین می رود.

روستاهایی که پس از امدادرسانی فراموش می شوند

مفضفی بر بهسازی بافت روستاها و رفع تهدیدها قبل از وقوع حوادث تأکید کرد و اظهار داشت: با بروز هر حادثه ای دستگاه های دولتی به روستاها سرازیر می شوند و کمک هایی صورت می گیرد و آمارهایی را ارایه می دهند اما پس از مدتی این روستاها به فراموشی سپرده می شود.

نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها، بیمه منازل، زمین ها و محصولات کشاورزی را از جمله نیاز روستاییان استان برشمرد و گفت: در سیل اخیر بدلیل نبود چتر حمایتی بیمه، روستاییان آذربایجان شرقی خسارت های فراوانی را متحمل شدند.

نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها گفت: اعطای وام ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی از سوی بانک ها از اصلی ترین تقاضای روستاییان حادثه دیده استان است.

بانکها فقط وعده تسهیلات می دهند و بس!

مفضفی افزود: با وجود اینکه وعده هایی برای اعطای تسهیلات به سیل زدگان از سوی بانک ها داده می شود اما در عمل اینگونه نیست.

وی تصریح کرد: بانک های دولتی برای پرداخت تسهیلات ضامن و وثیقه معتبر طلب می کنند و در حالی که اغلب منازل روستایی استان دارای سند ششدانگ است اما بانک ها اسناد مالکیت روستاییان را نمی پذیرند.

وی خاطرنشان کرد: بانک ها اسناد منازل روستاییان را به دلیل اینکه تخریب شده اند غیرقابل قبول عنوان می کنند و همین امر گلایه روستاییان را بوجود آورده است.

وی تصریح کرد: ضروری است بانک ها در خصوص پرداخت تسهیلات به حادثه دیدگان سیل انعطاف بیشتری به خرج دهند و فقط وعده داده نشود بلکه در عمل نیز بانکها روستاییان را حمایت کند.

مفضفی به فعالیت خیرین و کمک های آنان در سیل اخیر استان اشاره کرد و گفت: در این منطقه، مدارس نیز تخریب شدند و خیرین قول ساخت مجدد آن ها را داده اند.

وی کمک به کشاورزان برای احیای زمین های کشاورزی را ضروری دانست و اظهار داشت: جهاد کشاورزی استان و کارشناسان در این خصوص کشاورزان را کمک کنند تا آنان فرصت کشت امسال را از دست ندهند.

وی تشکیل کارگروهی از دستگاه های ذی ربط در استانداری برای کمک به حادثه دیدگان را یادآور شد و گفت: برای بررسی میزان خسارت روستاییان اقدام های صورت گرفته است.

آمارهای شفافی هنوز در دست نیست

مفضفی تصریح کرد: رقم های متفاوتی در این خصوص ارایه می شود بطوری که از ۲ تا ۵ میلیارد تومان گفته شده اما هنوز اعداد دقیق و شفافی گزارش نشده است.

وی اظهار داشت: بازگشایی راه های ارتباطی، پاکسازی و هموار سازی زمین های کشاورزی در اولویت دستگاه های امدادرسان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.