شبکه الجزیره گزارش داده که دادن غرامت به خانواده‌های آمریکایی «قربانی تروریسم ایران» و همچنین گروگان‌های سفارت آمریکا در تهران آغاز شده و بیش از یک میلیارد دلار پرداخت شده است.

آمریکا پرداخت غرامت به قربانیان «اقدامات ادعایی تروریستی ایران» را آغاز کرده است

  به گزارش «قدس آنلاین»،  در حالی که ایران همواره ادعاهای غرب و آمریکا درباره دست داشتن در حملات تروریستی را رد کرده، شبکه الجزیره از پرداخت شدن بیش از یک میلیارد دلار به خانواده‌های «قربانیان تروریسم ایران» و گروگان‌های آمریکایی در ماجرای اشغال لانه جاسوسی گزارش داده است.  

شبکه الجزیره گزارشی ضد ایرانی با این عنوان منتشر کرده است: «دهه‌ها پس از بمب‌گذاری‌ها، خانواده‌های  آمریکایی پول‌های ایران را دریافت می‌کنند».

در این گزارش آمده است: «تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به ده‌ها خانواده آمریکایی این رضایت شخصی را اعطا کرده که شروع به دریافت پرداخت پول‌های نقد به عنوان غرامت از دست دادن یا زخمی شدن عزیزانشان در اقداماتی که از نظر آمریکا اقدامات دولتی حمایت از تروریسم(توسط ایران) قضاوت شده، کنند».

این رسانه ادامه داد: «در بین دریافت‌کنندگان(غرامت و پول)، ۵۳ آمریکایی هستند که در سال ۱۹۷۹ برای ۴۴۴ روز در سفارتشان در تهران به گروگان گرفته شدند».

الجزیره در ادامه نوشت: «بیش از یک میلیارد دلار از محل صندوقی که توسط کنگره آمریکا تاسیس شده، پرداخت شده است. این پول از محل حدود ۹ میلیارد دلار تنبیه و جریمه‌هایی که دولت آمریکا علیه بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس به خاطر انتقال سپرده‌های سودانی، ایرانی و کوبایی از طریق سیستم مالی حاصل شده؛ اقدامی که نقض تحریم‌های آمریکا بود. انتظار می‌رود که وجوه این صندوق افزوده شود وقتی که شرکت چینی زِدتی‌ای(ZTE) بیش از یک میلیارد دلاری که برای حل مشکلش در ارتباط با نقض تحریم‌های ایران را پرداخت کند».

در ادامه این گزارش باز هم ادعای تکراری و نخ نما شده درباره دست داشتن ایران در حمله سال ۱۹۸۳ به سفارت آمریکا در بیروت لبنان  که در آن ۶۳ نفر شامل ۱۷ آمریکایی کشته شدند، مطرح شده است.

نکته بسیار بی ربط و عجیب ماجرا این است که حمله سال ۱۹۹۸ به سفارت آمریکا در کنیا را به ایران متصل کرده است. در آن حمل که توسط افرادی مظنون به عضویت در القاعده انجام شد، ۲۲۴ تن از جمله ۱۲ آمریکایی کشته شدند.

الجزیره می‌نویسد: «بعدها یک قاضی آمریکایی اینطور حکم داد که این حمله توسط حزب‌الله و با تایید و کمک مالی مقامات ارشد ایران انجام شد. اشتوآرت نیوبرگر وکیل شاکیان و مدعیان پرونده گفت که این حمله "مدلی برای القاعده به منظور انجام نحوه حمله و بمباران نایروبی ایجاد کگرد و این نقطه اتصال آن به ایران بود».

به ادعای این رسانه، «ایران به حکم سال ۲۰۱۶ اعترضا نکرده است حکمی که در آن ایران ملزم به پرداخت بیش از ۷ میلیارد دلار خسارت بابت کمک به القاعده شد؛ کمک ایران دادن اجازه به اعضای القاعده برای سفر و عبور از سرزمینش بود. ایران به حکم اعتراض نکرد چرا که هیچ راه عملی برای جمع آوری کردن چنین پولی(برای پرداخت خسارت) وجود نداشت».

الجزیره ادامه داد: «ایران البته حکم صادره درباره اینکه بانک مرکزی ایران باید حدود ۲.۱ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده اش(که در اختیار سیتی بانک(Citibank) قرار دارد) را در اختیار قربانیان حمله سال ۱۹۸۳ در لبنان قرار دهد، به چالش کشید».

دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه اول اردیبهشت ۹۵ پرداخت حدود ۲ میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ از محل دارایی‌های مصادره شده ایران را تایید کرد(جزئیات بیشتر).

 دادگاه فدرال آمریکا در سال ۲۰۰۷ در حکمی خواستار پرداخت مبلغ ۲.۶۵ میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان انفجار سال ۱۹۸۳ بیروت و چند انفجار دیگر شده بود.

این حکم در سال ۲۰۱۴ تائید و قرار شد به بهانه پرداخت غرامت، نزدیک به ۲ میلیارد دلار از محل مبالغ بلوکه‌شده بانک مرکزی ایران برداشت شود. این مبلغ در حال حاضر در حسابی در سیتی بانک نیویورک نگهداری می‌شود.

ایران هر گونه دخالت در انفجار سال ۱۹۸۳ در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت که به مرگ ۲۴۱ سرباز آمریکایی منجر شد را رد کرده است.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.