کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد:نمی‌توان نهاد ریاست جمهور را زیباسازی کرد در حالی که ۳۰ درصد مدارس نیاز به نوسازی دارند.

معیشت معلمان را در کوتاه‌ترین زمان ارتقا می‌دهیم تا هیچ معلمی نیازمند شغل دوم نباشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مناسبت هفته معلم پیامی صادر کرد.

در ابتدای این پیام ضمن بزرگداشت مقام معلم، آمده است: در آستانه بزرگداشت مقام معلم و گرامیداشت یاد و خاطره معلم شهید مرتضی مطهری و در آستانه انتخاباتی حساس و سرنوشت‌ساز خداوند بزرگ را شاکرم که فرصتی فراهم آمد که از راستی، درستی، اخلاق، پاکدستی، خردورزی، دیانت و آزاداندیشی معلمان عرصه خطیر تعلیم و تربیت قدردانی کنم.

رئیسی در این پیام آورده است: همه ما می‌دانیم که متأسفانه آموزش و پرورش در ایران همواره مهجور بوده و ذیل مسائل اقتصادی و سیاسی نادیده گرفته شده است امروز ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند درک جایگاه و نقش معلم به عنوان مهم‌ترین رکن در حفظ سلامت و تعالی آحاد جامعه و عامل تعیین‌کننده در مسیر رشد و پیشرفت آینده کشور هستیم.

این پیام تاکید کرده است: معلم نه‌تنها محوری‌ترین عامل نظام آموزش و پرورش، بلکه مهم‌ترین سرمایه و عامل تأثیرگذار بر پیشرفت همه‌جانبه، عزت و اقتدار ملی کشور در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پیام خود با تاکید بر اینکه به اعتقاد ما این معلمان‌اند که سرمایه و ذخیره کشوراند نه نجومی‌بگیران و ویژه‌خواران، تصریح کرده است:  وقتی قدرت خرید معلم پایین‌تر از عرف جامعه است، یعنی حرمت تعلیم و تربیت را نگه نداشته‌ایم. سهم 10 درصدی کنونی آموزش و پرورش از بودجه دولت به معنای اکتفا به حداقل‌ها، یعنی حیات نباتی آموزش و پرورش است.

در این پیام آمده است: ما نمی‌توانیم نهاد ریاست جمهور را زیباسازی کنیم در حالی که حدود 30 درصد از مدارس نیاز به نوسازی دارند. این یعنی اولویت ندادن به آموزش و پرورش. وقتی رئیس‌جمهور در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش شرکت نمی‌کند، یعنی به آموزش و پرورش به اندازه‌ای که شایسته آن است، اعتنا نکرده است.

این پیام تصریح می‌کند: معلمان عزیز امروز در صحنه آموزش و پرورش دو نگاه با هم رقابت می‌کنند، یکی اولویت را تقویت آموزش دولتی با کیفیت می‌داند که در این مسیر از ظرفیت‌های غیردولتی و مردمی مانند حوزه‌ها، مساجد، بقاع و اوقاف و ثمن‌ها و خیرین استفاده می‌کند و دیگری به رهاسازی و تجاری‌سازی آموزش در پوشش خصوصی‌سازی می‌اندیشد، در حالی که کیفیت مدارس دولتی وخیم است. به جای تقویت این مدارس اهتمام دولت بر افزایش تعداد مدارس پولی بوده است، به نحوی که در سه سال گذشته تعداد مدارس مشهور به غیرانتفاعی 40 درصد رشد داشته است. توسعه مدارس بنگاهی و پولی شدن آموزش و درجه 2 و 3 شدن مدرسه دولتی در شأن نظام اسلامی نیست.

در پیام کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید شده است: دولت نباید آینده دانش‌آموز را بفروشد تا امروز خودش را بخرد.

این پیام می‌افزاید: به جای اینکه دست در جیب مردم کنیم، باید همت اصلی‌مان ارتقای کیفیت مدارس دولتی به‌ویژه در مناطق محروم باشد.

در این پیام اشاره شده است: حق دانش‌آموز امروز و سازنده آینده ایران برخورداری از آموزشی است که در آن خلاقیت او کشته نمی‌شود. اخلاق نهادینه می‌شود و استعدادهایش هدر نمی‌رود.

در پیام حجت‌الاسلام رئیسی ضمن مبنا قرار دادن منزلت و کرامت معلمان تاکید شده است: دولت کار و کرامت بر اجرای موارد ذیل به عنوان بخشی از وظایف و مسئولیت خود در حوزه آموزش و پرورش تکیه دارد:

* رفع کلیه اشکال تحقیر، تبعیض و نگاه‌های ترحم‌آمیز به معلم با به‌کارگیری حداکثری ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و قانونی کشور

* زمینه‌سازی و تمهید الزامات لازم برای اجرای سریع و بهینه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

* اقدام عملی جهت عادلانه شدن حقوق و تسهیلات معلمان از طریق اجرای دقیق و هوشمندانه نظام رتبه‌بندی معلمان

* ارتقای واقعی سطح معیشت و قدرت خرید معلمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به‌گونه‌ای که هیچ معلمی در کشور برای گذراندن زندگی نیازمند به شغل دوم نباشد

*‌ ایجاد ثبات و وحدت رویه در وزارت آموزش و پرورش از طریق شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران، انتصابات غیرحزبی و مشارکت واقعی معلمان در فرایند تصمیم‌سازی

* ارتقای واقعی جایگاه مدرسه به عنوان مدرسه زندگی و کانون امنیت، رشد، آرامش و نشاط معلمان و دانش‌آموزان

* انتخاب شایسته‌ترین‌ها برای مدیریت مدارس و اعتماد به آنها و سپردن تدبیر و درک تفاوت‌ها به مدیران و معلمان شایسته و استفاده از خلاقیت و درایت آنها برای اداره امور

* توجه به توانمندسازی معلمان و تسهیل شرایط ادامه تحصیل آنها با اصلاح قوانین و مقررات دست‌وپاگیر اداری

* ساماندهی به ساختار اقتصاد وزارت آموزش و پرورش هم از جهت افزایش منابع و هم از جهت بهینه‌سازی هزینه‌کرد

* مبارزه جدی و عملی با رانت‌خواری و فساد سیستمی با شناسایی، معرفی و کور نمودن گلوگاه‌های فساد در آموزش و پرورش

*‌ ایجاد شفافیت در منابع صندوق ذخیره فرهنگیان و احقاق حق صاحبان واقعی آن یعنی معلمان

امیدواریم به فضل و مدد الهی و به همت بلند شما در این آوردگاه سرنوشت‌ساز، توفیق این را بیابیم که در راستای احیای حقوق، منزلت و کرامت ذاتی معلم و ترویج اخلاق و منش معلمی و پاسداشت حقیقی مقام و حرمت معلمی گامی هرچند کوچک برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.