زاهدان- استان سیستان و بلوچستان به دلیل برخورداری از سواحل کم نظیر و دسترسی به آبهای آزاد زمینه های مناسبی برای فعالیت شیلاتی و پرورش ماهی، میگو و صیادی دارد و می تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارز آوری و توسعه روستایی ایفا کند.

سیستان و بلوچستان سرزمین قابلیت ها/ اینجا ماهیان تشنۀ سرمایه گذاری اند

به گزارش قدس آنلاین، در استان بزرگ سیستان و بلوچستان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گوناگونی در حوزه‌های مختلف اعم از کشاورزی، دامداری، شیلات و صیادی وجود دارد که  می توان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال و تولید از آنها بهره برد.

شیلات، نماد اقتصاد مقاومتی

توجه به مزارع پرورش میگو، توسعه پرورشگاههای ماهی در قفس، توسعه و تکثیر آبزیان، ایجاد و توسعه بنادر ماهیگیری، صیادی و تخلیه صید، کارخانه های تون و پودرماهی طرحهایی هستن که در چشم انداز برنامه ششم توسعه پیش بینی شده اند و می توانند نقش مهمی در ایجاد اشتغال داشته باشند.

هدایت الله میرمرادزهی؛ مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: یکی از اسناد مهمی که در سیستان و بلوچستان با نگاه اقتصاد و اشتغال تصویب شده سند توسعه و چشم انداز شیلات است. در این زمینه ما ۴۲ هزار هکتار از مزارع را برای کشت میگو شناسایی کرده ایم و تا کنون توانسته ایم ۷۰۰ هکتار را زیر کشت ببریم که در هر ۲۰ هکتار هم ۱۶ نفر اشتغال زایی داشته است.

وی در ادامه افزود: شیلات سیستان و بلوچستان امروزه ۷۰ درصد ماهیان صنعتی کشور را تأمین می کند و علاوه بر آن مصولات ما به کشورهای روسیه، امارات و چین صادر می شود و ما علاوه بر اینها برداشت ماهیان غیر مأکول مثل: ماهی نعل اسبی، سلطان ابراهیم و ماهی مرکب و ...را هم در برنامه داریم که بیشتر صادر می شود. از این رو بخش شیلات در سیستان و بلوچستان یکی از پتانسیل ها و ظرفیت های مهم در توسعه و اشتغال است که در زمینه صادرات ، غذای سلامت و تأمین مواد اولیه کارخانجات منطقه کاربرد دارد.

امروزه میگوی پرورشی در مزارع گواتر چابهار از مرغوبیت و کیفیت بالایی برخوردار است و توانسته نظر بازارهای خارجی را به خود جلب کند . میرمرادزهی در ادامه به خبرنگار ما گفت:  ما امروزه ۱۰۸ کارخانه را در منطقه داریم که تن ماهی و پودر ماهی تولید می کنند و در زمینه فرآوری میگو هم فعال هستند و علاوه بر اینها برنامه پرورش ماهی در قفس را هم در برنامه  توسعه داریم که خود یکی از پروژه های مهم اقتصاد مقاومتی است که ۸۲ هکتار برای این کار در نظر گرفته ایم و تا کنون ۴۸ سرمایه گذار در نوبت واگذاری هستند که با اینکار می توانیم ضمن ایجاد اشتغال برای هموطنان در زمینه صادرات و ارزآوری هم عمل کنیم.

ارزش های اقتصادی شیلات

بدون شک فعالیت در زمینه شیلات، آبزی پروری و صیادی همیشه از جذابیت و قابلیت های خاصی برخوردار بوده و مطمح نظر بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته است که استان سیستان و بلوچستان به دلیل برخورداری از سواحل کم نظیر و دسترسی به آبهای آزاد زمینه های  مناسبی برای فعالیت شیلاتی و پرورش ماهی، میگو و صیادی دارد.  

‌استاندار سیستان و بلوچستان درباره این ظرفیت بی نظیر می گوید: با توجه به پتانسیل تولید ۷۰ درصد تن ماهیان کشور در استان استفاده از فرصت‌های منطقه ویژه اقتصادی شیلات و ایجاد بورس تن ماهیان با هدف دستیابی به سهم جهانی حق استان است و لازم است ساختاری جذاب برای رشد سرمایه گذاری خارجی و فرآورده‌های متنوع شیلاتی با رویکرد منطقه‌ای استان برنامه ریزی شود.

علی اوسط هاشمی با اشاره به ایجاد هزار و ۱۰۰ نفر شغل در حوزه شیلات و فعال کردن استخرهای غیرفعال در استان می گوید: چنین اقداماتی که دارای ارزش اقتصادی در حوزه اقتصاد مقاومتی است، نباید از دید افکار عمومی غافل بماند. به عنوان مثال تولید بچه ماهی در چهار سال گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده، بطوریکه این استان در سال ۹۱ بچه ماهی مورد نیاز خود را از سایر استانها وارد می‌کرد، اما اکنون نه تنها به خودکفایی رسیده، بلکه به سایر استانها نیز صادر می‌کند.

خشکسالی دشمن اشتغال و تولید

طبق آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران جمعیت سیستان از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، روند کاهشی داشته دلیل اصلی آن مهاجرت به خاطر کاهش نزولات جوی و خشک شدن چاه های موجود در منطقه است. بی شک خشکسالی تأثیرات منفی زیادی در حوزه آبزی پروری و پرورش ماهی داشته است. هر چند تسهیل فرآیند سازگاری با خشکسالی از طریق آموزش به ساکنان منطقه، پیگیری حقابه سیستان و دریاچه هامون و هدایت مهاجران به سمت استفاده از ظرفیت مناسب برای اشتغال زایی به منظور کاهش آثار خشکسالی پیشنهاد شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان درباره اهمیت جلوگیری از تبخیر آب سدها، استخرها، بندهای خاکی و ماندگاری آب می گوید: یکی از کارهای اساسی در این استان روش نگهداری آب است که باید بر روی آن سرمایه گذاری شود تا آب ده‌ها سد و منابع آبی مختلف استان را حفظ کنیم‌.

وی همچنین در مورد اتلاف ماهیان در دریاچه هامون در فصل خشکسالی،  ایجاد حوضچه‌های عمیق در دریاچه یا جابجایی ماهیان برای جلوگیری از اتلاف را به عنوان یک راهکار برشمرد و مطالعه و بررسی بیشتر در این زمینه را ضروری بر شمرد و گفت: صنعتی کردن‌، پشتیبانی و ارتقای کیفی طرح های شیلات و ایجاد امنیت و آرامش برای صیادان موجب علاقه و رغبت صیادان می‌شود.

سیستان و بلوچستان سرزمین قابلیت ها

هر منطقه از کشور پهناور ایران ظرفیت های خاص و ویژه خود را برای فعالیت های اقتصادی دارد که شناسایی آنها می تواند بخش تولید را دگرگون کرده و به اشتغال پایدار بینجامد. استان سیستان و بلوچستان یکی از این مناطق با ظرفیت و قابلیت منحصر به فرد است که می توان از و پتانسیل آن برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کرد.

زارع رئیس دادگستری شهرستان چابهار یکی از مصادیق بارز تحقق فرمایش مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی را حضور در این منطقه و سرمایه گذاری در حوزه پرورش میگو در گواتر عنوان نمود و از سرمایه گذاران علی الخصوص بومی های منطقه دعوت نمود تا به جای سرمایه گذاری در املاک و رکود سرمایه با حضور در این عرصه گام مثبتی جهت تولید، اقتصادف توسعه و اشتغال جوانان منطقه و کشور بردارند.

وی همچنین ظرفیت و زیرساخت های ایجاد شده در گواتر توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی را فرصتی بی نظیر دانسته و از سرمایه گذاران و علاقه مندان درخواست نمود تا این فرصت را مغتنم بشمارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.