وزارت خارجه روسیه تأکید کرد، «واشنگتن که برنامه هسته‌ای ایران را بهانه‌ای برای استقرار سامانه‌های موشکی خود در شرق اروپا عنوان می‌کرد، حالا با وجود برجام و پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای حاضر به برداشتن سامانه‌های موشکی خود از منطقه نیست.»

مسکو: برجام هم نتوانسته رفتار آمریکا در نقض پیمان هسته‌ای INF را تغییر دهد

  به گزارش «قدس آنلاین»،  وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، استقرار سامانه‌های ضدموشکی آمریکا در شرق اروپا نقض آشکار تعهدات واشنگتن ذیل پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد (INF) است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، وزارت خارجه روسیه این بیانیه را در واکنش به گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا در خصوص نظارت بر تعهدات کشورها در حوزه کنترل تسلیحات و عدم اشاعه منتشر کرده است.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه تأکید کرد: «آمریکا سامانه‌های ضدموشکی موسوم به «ساحل اژه» را در پایگاه خود در رومانی مستقر کرده است و در نظر دارد تا یک سامانه مشابه دیگر را نیز در لهستان مستقر کند.»

این بیانیه می‌افزاید: «این اقدام نقض صریح و آشکار تعهدات آمریکا ذیل پیمان INF است».

طبق اعلام وزارت خارجه روسیه، این تنها بخش از این پیمان نیست که آمریکا موفق نشده به تعهدات خود عمل کند. بیش از دو دهه است که آمریکا به آزمایش‌های موشکی خود با استفاده از اهدافی با مشخصه‌هایی نظیر موشک‌های بالستیک زمین به هوای میان‌برد و کوتاه برد مشغول است. علاوه براین، واشنگتن تولید و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشینی را که تحت تعریف پیمان INF از موشک‌های کروز قرار می‌گیرند، را نیز ادامه داده است.

وزارت خارجه روسیه می‌افزاید: «به طور مشخص، ما به دو مورد آخر نقض پیمان INF به مدت ۱۵ سال است که اشاره کرده‌ایم اما هیچ واکنش سازنده‌ای در این خصوص دریافت نکرده‌ایم».

وزارت خارجه روسیه همچنین به آمریکا در خصوص غیرقابل قبول بودن تقویت امنیت خود به قیمت از بین بردن امنیت دیگر کشورها نیز هشدار داده است.

این بیانیه می‌افزاید:‌ «آمریا در سال ۲۰۰۱ میلادی از پیمان موشک‌های ضدبالستیک ۱۹۷۲ خارج شد تا مسیر تقویت سامانه‌های پدافند ضدموشکی خود در سراسر جهان را به صورت کاملا یکجانبه و بدون محدودیت ادامه دهد. این شیوه عملکرد آمریکا، ستون‌های نظام ثبات استراتژیک جهانی را از بین برده است».

وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: «توافق هسته‌ای ایران نیز اوضاع را تغییر نخواهد داد. اثباتی بر این قضیه در واقع، عدم تمایل آمریکا به تعدیل طرح‌های دفاع موشکی‌اش علیرغم اجرای موفقیت‌آمیز توافقات ۲۰۱۵ برنامه هسته‌ای ایران است. و این در حالی است که تا آنجایی که ما به یاد داریم در حقیقت این تنها استدلال مهمی بود که واشنگتن برای توجیه استقرار سامانه‌های ضدموشکی خود در اروپا استفاده می‌کرد».

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «تجهیزات ضدموشکی که در حال استقرار در سراسر جهان هستند، بخشی از یک پروژه بسیار خطرناک جهانی است که هدف آن تضمین برتری قاطع آمریکا در لطمه زدن به منافع امنیتی کشورهای دیگر است. معماری دفاع موشکی آمریکا در حال واژگونی توازن راهبردی نیروها در منطقه تسلیحات تهاجمی است و خطرات بی‌ثباتی جهانی ایجاد می‌کند».

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.