وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان ساماندهی می شود و مدیرعامل این صندوق نیز تعویض شده است.

صندوق ذخیره فرهنگیان ساماندهی می‌شود/مدارس با ستاد انتخابات همکاری می‌کنند

به گزارش خبرنگار «قدس آنلاین» فخرالدین دانش آشتیانی در نشست خبری که در آستانه روز معلم برگزار کرد در پاسخ به سوال خبرنگار «قدس آنلاین» که آخرین وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان را جویا شد، بیان کرد: نگاه تصدی گری و سرمایه به صندوق ذخیره وجود داشت که این نگاه تغییر می کند و بیشترین هدف مدیریت سرمایه برای سودآوری بیشتر می باشد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات، بانک سرمایه بود که وام های بی ضابطه ای را پرداخت کرده بود و بر همین مبنا بود قرار بود جا به جایی در هیئت مدیره و مدیرعامل بانک سرمایه صورت بگیرد که این اقدام نیز انجام شد.

دانش آشتیانی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «قدس آنلاین» نقش فرهنگیان کشور در انتخابات پیش رو را تشریح و اعلام کرد: نقش فرهنگیان در این مقطع بسیار حساس است و اگر آینده کشور را در نظر بگیریم و مردم بخواهند زندگی با کیفیتی داشته باشند، لازم است که حضور فعالی در انتخابات داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری از فرهنگیان تقاضا دارم پای صندوق های رأی حضور یابند چرا که تجربه در دوران ۳۸ سال انقلاب نشان داده سرنوشت کشور در پای صندوق های رأی رقم می خورد.

دانش آشتیانی گفت: در بسیاری از استان ها مدارس در اختیار ستاد انتخابات برای رأی گیری قرار خواهد گرفت و کارکنان فرهنگی با ستاد انتخابات همراهی و همکاری می کنند.

وی با بیان اینکه شهید مطهری از بنده تقاضای نقد بر نوشته هایش را داشت ادامه داد: این موضوع یعنی نگاه معلم و شاگردی یک طرفه نیست اگر بخواهد آموزش و پرورشی اتفاق بیافتد باید ۲طرفه باشد و این بزرگوار این مساله را به ما یاد داد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در کلاس درس وقتی به دانش آموزان نگاه می کنیم نباید این نگاه یک طرفه باشد بلکه یادگیری باید ۲طرفه باشد. این منزلت برای من بسیار ارزشمند است که شهید مطهری دقیق و تخصصی به تعلیم و تربیت و آموزش اعتقاد داشت.

داش آشتیانی گفت: افرادی مانند شهید مطهری در طول تاریخ ایران با سخت کوشی و فعالیت پیگیر، دلسوزانه و عاشقانه در تعلیم و تربیت فعالیت داشتند چراکه معلم تا عاشق نباشد تاثیرگذار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه نگاه من این است که آموزش و پرورش یک دستگاه سرمایه است نه مصرفی تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در کلمات خود بر روی تعلیم و تربیت و نگاه سرمایه ای مسئولان به آموزش و پرورش تاکید داشته اند.

وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: سعی کرده ام برنامه هایم در این وزارتخانه ویژگی هایی مانند واقع گرایی و تحول خواهی داشته باشد تا این بینش در مدرسه نیز اجرا شود لذاطرح هایی نیز برای این موضوع دارم.

دانش آشتیانی با بیان اینکه نباید از تعلیم و تربیت انتظار حل مسایل در کوتاه مدت را داشته باشیم بلکه باید در این مسیر حرکت کرده تا به این نقطه برسیم اضافه کرد: در بحث های توسعه ای معتقدم باید نگاه تحولی را در نظام های تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش مطرح کنیم.

وی گفت: مهم ترین دستگاه و رکن کشور که باید در مسیر توسعه حرکت کند آموزش و پرورش است به این دلیل که نیروی انسانی کارامد حاصل نظام تعلیم و تربیت مطلوب است.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی کارامد موتور محرک توسعه است خاطرنشان کرد: وجود نیروی انسانی کارامد در آموزش و پرورش نیاز به گفتگو و گفتمان دارد باید آموزش و پرورش و مسایل آن را به یک گفتمان ملی تبدیل کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه سرمایه های انسانی به هیچ عنوان کم اهمیت تر از سرمایه های طبیعی و فیزیکی نیستند افزود: باید توجه داشته باشیم اگر به سرمایه های انسانی اهمیت ندهیم کشور نمی تواند در مسیر توسعه گام بردارد معتقدم تولید و اشتغال که مقام معظم رهبری مطرح کرده اند به آموزش و پرورش برمی گردد.

دانش آشتیانی بیان کرد: معتقدم بحث تولید و اشتغال در جامعه به عنوان یک معظل مطرح نیست بلکه هرچه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری شود می تواند تولید و اشتغال را رونق دهد.

وی بابیان اینکه ضروری تریت کار در توسعه کشور تحول در آموزش و پرورش است ادامه داد: مسال دیگر مدنظر پیوستگی بین آموزش و پرورش و آموزش عالی است.

وی تصریح کرد: در آموزش و پرورش سیزده و نیم میلیون دانش آموز در ۱۰۷ هرار مدرسه داریم اما در آموزش عالی ۵ میلیون دانشجو در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد دانشگاهی در حال تحصیل هستند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: با مقایسه این ارقام در می یابیم در آموزش عالی صندلی خالی داریم اما در مقابل در آموزش و پرورش کلاس هایی با تراکم داریم لذا باید توازن بین آموزش متوسطه و آموزش های عالی شکل بگیرد.

وی با بیان محورهای وزارت آموزش و پرورش با نگاه به آینده گفت: فقرزدایی از مناطق محروم، روستایی و کمتربرخوردار، عدالت آموزشی و توسعه پیش دبستانی به خصوص مشارکت مشارکت زنان در آموزش و پرورش با توجه به اینکه بالای ۵۰ درصد دانش آموزان دختر هستند از برنامه های این وزارتخانه خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دیگر اقدامات آموزش و پرورش گفت: چابکسازی مسائل آموزش و پرورش و گشودن دربهای این وزارتخانه به روی ذینفعان، اندیشمندان و صاحب نظران همچنین تشکیل اتاق فکر برای انجام اقدامات از برنامه های آینده این وزارتخانه خواهد بود.

دانش آشتیانی بیان کرد: برای انجام برنامه های کوتاه مدت وزارت آموزش و پرورش کارگروه های مختلفی در قالب کمیته های رفاهی، عدالت آموزشی، اصلاح روند و فرایند، زیرساخت و پیاده سازی سندتحول بنیادین، تامین نیروی انسانی، شبکه ملی آموزش، نظام معلمی تشکیل شده است. همچنین برای همفکری در اقتصاد آموزش و پرورش از پتانسیل و ظرفیتهای خوب این وزارتخانه استفاده کرده ایم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.