جامعه : سال هاست روز دوازدهم اردیبهشت ماه هر سال با خاطرات و لحظه های پر شور و هیجان همراه می شود،دانش آموزان پرجنب و جوش تر از هر روز راهی مدرسه می شوند تا با شاخه گلی از زحمات یکسال معلمان خود قدردانی کنند.اما با این حال خستگی را خوب می توان در چهره معلم ها دید.

مطالبات معلمان همچنان روی تخته سیاه

مسعود حیدری معینی: جلال نجفی یکی از معلمان کشورمان به سختی های تدریس معلمان اشاره می کند و می گوید:تا معلم دغدغه فکری و مالی دارد چه طور می شود از او توقع داشت به طور مطلوب  تدریس کند.

جهانگیری که سال ها در استان گلستان تدریس کرده معتقد است: به دلیل سخت بودن کار تدریس، بیش از این باید به معلمان سختی شرایط کار تعلق بگیرد و معلمان زودتر از۳۰سال بازنشست شوند.

مدیریت کن ولی حق مدیریت نگیر

امیر.س از جمله فرهنگیان پرتلاش کشورمان در گفت و گو با ما می گوید: از سال ۹۲تا۹۴در نوبت دوم مدرسه مدیریت و معاونت داشتم که آموزش و پرورش حق مدیریت سه ماه تابستان را پرداخت نکرده است وقتی حقمان را مطالبه می کنیم در پاسخ می گویند فراموش کنید.وی با اظهار تاسف از این مسئله اظهار می کند: طبق نظام جدید رتبه بندی یک رتبه ارتقا پیدا کردم که ۱۵ماه آن هم پرداخت نشده و به دیون رفته است؛ پس چرا هر روز مسئولان آموزش و پرورش می گویند مطالبات فرهنگیان پرداخت شده است ؟

یکی دیگر از فرهنگیان که در سال۸۳ با مدرک فوق دیپلم و۳۰سال خدمت بازنشسته شده اظهار می کند: ۱میلیون و ۷۰۰هزارتومان حقوق می گیرم  پسرم بیکار و دخترم درعقد است و خودم نیز بیمار هستم و کلی هزینه درمانم می شود چرا حقوق ما متعادل پرداخت نمی شود؟

 حمید محسن زاده هم خواهان تاسیس بانک فرهنگیان ،با سرمایه صندوق ذخیره است تا معلمان حقوق شان را از بانک خودشان دریافت کنند و برای گرفتن وام به بانک دیگری مراجعه نکنند.

درد معلمان فقط پول نیست

خانم مرادی یکی دیگر از معلمان کشورمان توجه ما را به نص صریح قانون جلب می کند و می گوید:به موجب اصل سوم قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی موظف است همه امکانات خود را برای آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه، در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی، بکار برد.

اصل سوم قانون اساسی هم گفته، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

اما متاسفانه در مناطق محروم  این حق از مردم سلب شده است.

وی که جنس مطالباتش از نوع توجه به کودکان این مرزو بوم است اظهار می کند:به موجب اصل پانزدهم قانون اساسی نیز استفاده از زبان های محلی و قومی و تدریس ادبیات آن ها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است.لذا باید این امکان برای تدریس زبان های محلی در مدارسی که اغلب دانش آموزان آن به زبان محلی صحبت می کنند  فراهم شود.

یکی دیگر از فرهنگیان نیز دایماً به قوانین موجود که به درستی اعمال نمی شود اشاره می کند و می گوید:به موجب یکی ازبندهای اصل چهل و نهم قانون اساسی دولت موظف است تمام اموال صندوق ذخیره فرهنگیان را از غاصبان آن پس گرفته و به منتخب واقعی فرهنگیان و امین فرهنگیان برگرداند.

وی تاکید می کند:به موجب ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، فوق العاده های سختی کار و فوق العاده کارایی و میزان بهره مندی کارمندان ...و جبران هزینه سفر و ماموریت روزانه و اضافه کار خارج از ساعت اداری، فوق العاده ویژه، فوق العاده بهره وری و.... را نیز از دولت مطالبه می کنیم.

طاهری همچنین استفاده از مزایای قانون های مدیریت خدمات کشوری را حق  کارکنان آموزش و پرورش می داند و اظهار می کند:هتلینگ مدارس نیز در شان فرهنگیان نیست .

بودجه آموزش و پرورش باید بر اساس عملکرد پرداخت شود

اما سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس که از وضعیت معیشتی و بودجه آموزش و پرورش و مطالبات معلمان بخوبی مطلع است به خبرنگار ما می گوید:سازمان برنامه و بودجه باید یک بار برای همیشه بر اساس عملکرد به آموزش و پرورش بودجه بدهد در حالیکه  بودجه این نهاد بر اساس سال قبل پرداخت می شود.

سید حمایت میرزاده تاکید می کند: به طور مثال سال ۹۵ تمام شده است و قرار است در سال ۹۶ به میزان ۱۰درصد به حقوق ها اضافه شود به ظاهر خوبست اما نکته اینجاست که آیا حقوق فرهنگیان درست پرداخت شده است؟ سازمان بازرسی ،مسئولان و سازمان های نظارتی بیایند و بررسی کنند، اگر این حقوق اضافی پرداخت شده جلو آن را بگیرند و بگویند حیف و میلی صورت گرفته است در صورتیکه چنین نیست و هیچ وقت در طول تاریخ بودجه آموزش و پرورش متناسب دیده نشده است .

وی اظهار می کند:هرگاه بودجه این وزارتخانه درست و منطقی پرداخت شد آن وقت این ۱۰درصد بیشتر یاکمتری که هرسال به تمام دستگاه های دیگر هم پرداخت می شود منطقی است یعنی کارمندان آموزش و پرورش هم پولشان را مثل کارمندان دیگر  بگیرند ضمن این که طبق بررسی ها از همین حالا مشخص است که مصوبات سال ۹۶نیز کسری دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.